Bu çalışmada harmanlanmış öğrenmeyle ilgili birbirinden bağımsız olarak son 5 yılda
gerçekleştirilmiş deneysel çalışmaların öğrencilerin akademik başarısına etkisinin ne olduğu
meta-analiz yöntemiyle araştırılmıştır. Bu bağlamda Google Scholar arama motorundan ve
YÖK Ulusal Tez Merkezinden ilgili araştırmalar taranmıştır. Ulaşılan 55 (29 makale, 26 tez)
adet çalışma arasından özellikle öntest-sontest uygulanan ve gruplar arasında karşılaştırma
yapılan deneysel çalışmalar (3 makale, 6 tez) meta-analiz için seçilmiştir. Çalışmanın
analizinde Thalheimer ve Cook (2002) tarafından yapılan düzey sınıflamasında harmanlanmış
öğrenme ortamlarının akademik başarıya olan etki büyüklüğü 0.6642 şeklinde bulunarak bu
değerin orta düzeyde bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Analizler sonucunda harmanlanmış
öğrenme ortamlarının geleneksel öğrenme ortamlarına göre öğrencilerin akademik başarıları
üzerinde daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır
The research is focused on determining the effectiveness of blended learning on students’
academic achievement systematically related to the experimental studies independent of each
other and conducted in the last five years through meta-analysis method. In this respect,
among 55 studies (29 articles and 26 dissertations) searched, experimental studies were taken
into consideration and particularly the studies in which pre-test and post-test applied and
which have comparisons between groups (3 articles and 6 dissertations) were selected for the
meta-analysis. As for the analysis of the study, classification developed by Thalheimerand
Cook (2002) was used and the effect size of blended learning environment for academic
achievement was calculated as 0.6642 that means to have medium effect size according to the
relevant classification. It was determined in the research results that blended learning
environments are more effective for students’ academic achievement in comparison with
traditional learning environments.
Other ID | JA34YH78VZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.