Konaklama işletmelerinin küreselleşmenin hızla arttığı bir ortamda geleceğe güvenle
bakabilmeleri için ürettikleri turistik mal ve hizmetleri sürdürebilir bir şekilde pazarlamaları
gerekmektedir. Günümüzde bunu sağlayabilmenin ön koşulu tutundurma faaliyetlerinin
bilinçli bir şekilde uygulanmasıyla mümkündür.Bu çalışmada, konaklama işletmelerinin
tutundurma faaliyetlerinden ne ölçüde faydalandıklarının belirlenmesi amacıyla Kayseri’deki
konaklama işletmelerinin tutundurma faaliyetleri incelenmiştir. Bu amaçla, konaklama
işletmelerinin genel müdür, genel müdür yardımcısı ve departman müdürü düzeyindeki
yöneticilerine anket uygulanmış ve elde edilen veriler istatistik paket programı yardımıyla
analiz edilmiştir.Anket verilerine göre, konaklama işletmelerinin tutundurma faaliyetlerinin
başta halkla ilişkiler ve reklâm olmak üzere etken olduğu tespit edilmiş ve işletmelere
uygulamalar konusunda yapıcı öneriler getirilmeye çalışılmıştır.
It is necessary for the accommodation companies to market the touristic goods they produce
and their services in a sustainable way in order to be able to look to the future with confidence
in such a rapidly globalizing environment. Today, it is a prerequisite to achieve this through
the implementation of the promotional activities in a conscious way.This study aims to
determine to what extent the accommodation businesses in the province of Kayseri make use
of promotional activities. The promotion activities of the accommodation establishments in
Kayseri were examined in this study. In addition, the data gained in the survey that was
applied to the senior executives and middle-level managers of the accommodation
establishments was analyzed by using a statistical software package. From the obtained data,
promotion activities -especially public relations and advertisement- the accommodation
businesses implement have been determined and some constructive suggestions about the
implementation have been given to the businesses.