BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Derslerinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 255 - 270, 01.12.2013

Öz

Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde karşılaştıkları sorunların belirlenmesi ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimselmodel kullanılmıştır. Elde edilen verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel araştırma yöntemine başvurulmuştur. Çalışma, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Ankara ili merkezinde bulunan 8 ilköğretim okulunda görev yapan 40 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırma kapsamında sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen veriler frekans olarak tablo şeklinde sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde programdan,öğrencilerden, öğrenme-öğretme sürecinden ve araçlar gereçlerden kaynaklanan sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, M.B. (2008). Anlamı bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kavram haritalarının etkililiği. Eğitim Araştırmaları, 33: 1-16.
  • Akyol, H. (1997). Kelime öğretimi. Millî Eğitim Dergisi. 134.
  • Anıl, D.,Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 44-61.
  • Coşkun, E., Alkan, M. (2010). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi metin işleme sürecine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 161-184.
  • Coşkun, E., Alkan, M. (2010). Evaluation of learning and teaching process in Turkish courses. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3): 387-407.
  • Coşkun, E. (2007). Geçmişten günümüze Türkçe öğretiminin gelişimi. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi, (s.1-13), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin yeni Türkçe öğretim programıyla ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2): 421- 476.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları 1.-5. sınıflar eğitim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (01-03 Eylül 2008) Bildiriler (Eğitim Programları). (ss.242-247). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çelik Şen, Y., Şahin Taşkın, Ç. (2010). Yeni ilköğretim programının getirdiği değişiklikler: Sınıf öğretmenlerinin düşünceleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 26–51.
  • Çınar, O., Teyfur, E., Teyfur M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47-64.
  • Demir, S., Şahin, S. (2009). İlköğretim okullarında 1-5. sınıflarda yapılandırmacılık yaklaşımına göre oluşturulan eğitim programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Journal of Qafqaz University, 26: 158-171.
  • Duman, B. (2004). Öğrenme - öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, T., Gök, B. (2009). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(36): 1-16.
  • Epçaçan, C., Erzen, M. (2008) İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 188- 202.
  • Fidan, N.K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1): 48-61.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177: 224-236.
  • Güven, A.Z. (2011). İlköğretim II. kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Karacaloğlu, Ö.C., Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulamasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 45-58.
  • Karadüz, A. (2010). Yapılandırıcı paradigma bağlamında Türkçe derslerinde öğrenme ortamları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(14): 135-154.
  • Kırmızı, F.S.,Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 42-54.
  • Marlowe, A.B., Page, L.M. (1998).Creating and Sustaining the constructivist classroom. California: CorwinPress.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özpolat, A.G., Sezer, F., İşgör, İ.Y., Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 174: 206-213.
  • Saracaloğlu, A.S., Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3): 951-960. Erişim Tarihi: 12 Eylül 2011. http://ilkogretim-online.org.tr/vol10say3/v10s3m12.pdf
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 6(2): 284-304. Erişim Tarihi: 12 Eylül 2011. http://ilkogretim-online.org.tr/vol6say2/v6s2m21.pdf
  • Şaşan, H.H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme, Yaşadıkça Eğitim, 74-75: 49- 52.
  • Temur, T. (2007).Yeni Türkçe öğretim programları. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık., s.351-394.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim 3. sınıflarda Türkçe dersi öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: 30-41.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Demirel, Ö. (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler, (s.39-66), Ankara: Pegem A Yayınları.

Primary School Teachers’ Perspectives Related to the Problems They Encountered in Turkish Lessons

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 255 - 270, 01.12.2013

Öz

The aim of this research is to identify the problems encountered by primary school teachers
and to make suggestions to solve the problems. In the study the descriptive model was used.
In the research, qualitative research method was used to collect, analyze and interpret the data.
40 teachers from 8 primary schools chosen in Ankara in 2010-2011 academic year constituted
the study sample. Semi-structured interview technique was used and a tape recorder was used
during interview process in order to record the data. The data has been analyzed through
descriptive analysis techniques. The assembled data were presented in schemas as the form of
frequency. According to the findings of this study it is determined that primary school
teachers encounter problems result from curriculum, students, learning-teaching process and
materials.

Kaynakça

  • Acat, M.B. (2008). Anlamı bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kavram haritalarının etkililiği. Eğitim Araştırmaları, 33: 1-16.
  • Akyol, H. (1997). Kelime öğretimi. Millî Eğitim Dergisi. 134.
  • Anıl, D.,Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 44-61.
  • Coşkun, E., Alkan, M. (2010). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi metin işleme sürecine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 161-184.
  • Coşkun, E., Alkan, M. (2010). Evaluation of learning and teaching process in Turkish courses. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3): 387-407.
  • Coşkun, E. (2007). Geçmişten günümüze Türkçe öğretiminin gelişimi. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi, (s.1-13), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin yeni Türkçe öğretim programıyla ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2): 421- 476.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları 1.-5. sınıflar eğitim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (01-03 Eylül 2008) Bildiriler (Eğitim Programları). (ss.242-247). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çelik Şen, Y., Şahin Taşkın, Ç. (2010). Yeni ilköğretim programının getirdiği değişiklikler: Sınıf öğretmenlerinin düşünceleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 26–51.
  • Çınar, O., Teyfur, E., Teyfur M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47-64.
  • Demir, S., Şahin, S. (2009). İlköğretim okullarında 1-5. sınıflarda yapılandırmacılık yaklaşımına göre oluşturulan eğitim programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Journal of Qafqaz University, 26: 158-171.
  • Duman, B. (2004). Öğrenme - öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, T., Gök, B. (2009). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(36): 1-16.
  • Epçaçan, C., Erzen, M. (2008) İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 188- 202.
  • Fidan, N.K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1): 48-61.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177: 224-236.
  • Güven, A.Z. (2011). İlköğretim II. kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Karacaloğlu, Ö.C., Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulamasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 45-58.
  • Karadüz, A. (2010). Yapılandırıcı paradigma bağlamında Türkçe derslerinde öğrenme ortamları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(14): 135-154.
  • Kırmızı, F.S.,Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 42-54.
  • Marlowe, A.B., Page, L.M. (1998).Creating and Sustaining the constructivist classroom. California: CorwinPress.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özpolat, A.G., Sezer, F., İşgör, İ.Y., Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 174: 206-213.
  • Saracaloğlu, A.S., Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3): 951-960. Erişim Tarihi: 12 Eylül 2011. http://ilkogretim-online.org.tr/vol10say3/v10s3m12.pdf
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 6(2): 284-304. Erişim Tarihi: 12 Eylül 2011. http://ilkogretim-online.org.tr/vol6say2/v6s2m21.pdf
  • Şaşan, H.H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme, Yaşadıkça Eğitim, 74-75: 49- 52.
  • Temur, T. (2007).Yeni Türkçe öğretim programları. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık., s.351-394.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim 3. sınıflarda Türkçe dersi öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: 30-41.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Demirel, Ö. (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler, (s.39-66), Ankara: Pegem A Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA34YK65KA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Uygun

Mehmet Katrancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uygun, M., & Katrancı, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Derslerinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 255-270.