Bu araştırmanın amacı 9. sınıf öğrencilerinin Biyoloji derslerinde verilen ev ödevleri hakkındaki tutumlarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada kullanılan ve 20 maddeden oluşan anketin geçerlik ve güvenirlik çalışması araştırmacı tarafından yapılarak Cronbach Alpha iç güvenirlik katsayısı 0,90 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin cinsiyetlerine, kendilerine ait oda durumuna, ailelerine maddi konularda yardımcı olma durumuna ve ders çalışma alanlarını başkalarıyla paylaşma durumu açısından anlamlı bir farklılık bulunurken, ailenin aylık gelir durumuna göre ise anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak 9. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersi ev ödevlerine karşı olumlu bir tutum içerisinde oldukları fakat öğrencilerin aile içi fiziki koşullarında yapılacak olan iyileştirmelerle birlikte öğretmenlerin ev ödevleri konusunda daha duyarlı davranarak öğrencileri önemsemesinin ve ev ödevlerini düzenli kontrol ederek öğrencilerin çalışmalarını değerlendirmesinin, öğrencilerin biyoloji dersi ev ödevlerine karşı tutumlarının olumlu yönde gelişeceği sonucuna varılmıştır.
The purpose of this research is to examine the attitudes of 9th grade students towards the assignments given in biology lesson in terms of different variables. The study of the validity and reliability of the survey which consists of 20 items was done by the researcher and Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated as 0,90. After the research, a significant difference was found according to the students’ gender, the position of having their own rooms, the position of the students’ financial support to their families’ monthly income states and with how many students they share their study area. On the other hand, a significant difference was not found according to the variable of the students’ families’ monthly income. In addition to these; the 9th grade students are in a positive attitude towards biology lessons’ home works. But we have concluded that, by the help of the reformation of students’ intrafamilial physical structure, the teachers will behave more sensitive about home works, pay attention to students and control the home works regularly also the evaluation of the students’ works will develop the students’ attitudes positively towards biology lessons’ home works.
Other ID | JA34YM27RN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.