Bilim etiği, ülkemizde bilimsel çalışmaların
niteliğini sağlamak, toplumun bilimsel araştırmalara ve sonuçlarına güvenilmesini
sağlamak ve bu güveni devam ettirmek için çok önemlidir. İleride bilimsel
araştırmalara yön verecek olan bilim insanları şu an üniversitelerde lisans ve
lisansüstü programlarda eğitim görmektedir. Araştırma; Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Bilişim Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsünde lisansüstü eğitim
almakta olan 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, lisansüstü
eğitim almakta olan öğrencilerin bilimsel araştırma ve yayın etiği ile etik
ihlaller konusundaki bilgilerini ve bu bilgileri nerede öğrendiklerini ortaya
çıkarmaktır. Araştırma sonucunda lisansüstü düzeyde eğitim gören katılımcıların
bilimsel araştırma ve yayın etiği hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları
görülmektedir. Araştırmaya çalışan katılımcılardan, etik ihlallere karşı
yaptırımların yetersiz olduğuna inanların sayısı çoğunluktadır ve katılımcılar
etik ihlallerin giderek arttığını düşünmektedirler. Bu sonuçların literatür ile
aynı sonuçları verdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların büyük bir kısmı intihal
programları hakkında bilgi sahibi olduğu ve programın adını bilmeseler bile,
etik ihlallerin varlığını araştıran bir program olduğunu bildikleri görülmüştür.
Bilim etiği, ülkemizde bilimsel çalışmaların
niteliğini sağlamak, toplumun bilimsel araştırmalara ve sonuçlarına güvenilmesini
sağlamak ve bu güveni devam ettirmek için çok önemlidir. İleride bilimsel
araştırmalara yön verecek olan bilim insanları şu an üniversitelerde lisans ve
lisansüstü programlarda eğitim görmektedir. Araştırma; Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Bilişim Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsünde lisansüstü eğitim
almakta olan 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, lisansüstü
eğitim almakta olan öğrencilerin bilimsel araştırma ve yayın etiği ile etik
ihlaller konusundaki bilgilerini ve bu bilgileri nerede öğrendiklerini ortaya
çıkarmaktır. Araştırma sonucunda lisansüstü düzeyde eğitim gören katılımcıların
bilimsel araştırma ve yayın etiği hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları
görülmektedir. Araştırmaya çalışan katılımcılardan, etik ihlallere karşı
yaptırımların yetersiz olduğuna inanların sayısı çoğunluktadır ve katılımcılar
etik ihlallerin giderek arttığını düşünmektedirler. Bu sonuçların literatür ile
aynı sonuçları verdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların büyük bir kısmı intihal
programları hakkında bilgi sahibi olduğu ve programın adını bilmeseler bile,
etik ihlallerin varlığını araştıran bir program olduğunu bildikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | October 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.