In this study, a reinforcement detailing approach based on strut-and-tie modeling is presented. This
method is mostly preferred instead of conventional methods in order to overcome the calculation and design diffculties
at the regions of reinforced concrete (RC) structures where shear effect is dominant. Topology optimization algorithm
has been improved from various aspects, integrated with strut-and-tie method and applied on an RC cantilever beam.
At the experimental stage of the study, reinforcement layout of test specimens have been designed by conventional
method as well as integrated design method and a structural behavior comparison has been performed. Based on the
results obtained, it has been concluded that superior results could be achieved for the design of RC structural members
and provide convenience to the design engineers by eliminating the experience required in case topology optimization
and strut-and-tie methods are applied together.
Finite element method reinforced concrete reinforcement layout strut-and-tie topology optimization
Bu çalışma kapsamında, betonarme yapı elemanlarının kesme etkisinin hâkim olduğu bölgelerindeki
hesap ve tasarım zorluklarının üstesinden gelmek için geleneksel yöntemler yerine çoğunlukla tercih edilen çubuk
benzeşimi yöntemiyle donatı düzeninin belirlenmesi üzerine bir yaklaşım sunulmuştur. Çalışma dâhilinde kullanılan
topoloji eniyilemesi algoritması, muhtelif yönlerden daha da iyileştirilmek ve çubuk benzeşimi yöntemiyle
bütünleştirilmek suretiyle betonarme bir konsol kirişe uygulanmıştır. Deneysel aşamada hem geleneksel tasarım
adımlarıyla ve hem de tümleşik tasarım yöntemiyle deney numunelerinin donatı düzenleri oluşturulmuş ve yapısal
davranışlarının mukayesesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında, topoloji eniyilemesi ve çubuk
benzeşimi yöntemlerinin birlikte kullanılması halinde, betonarme yapı elemanlarının tasarımı için geleneksel
yöntemlere nazaran daha başarılı sonuçlara ulaşıldığı ve önerilen yöntemin kullanılmasıyla tasarım mühendisleri
için tecrübe gerektirmeden büyük kolaylıklar sağlanacağı düşünülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | August 25, 2016 |
Acceptance Date | May 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |