Turkey is one of the countries which have the richest biodiversity in the world due to its geographical
location, climate differences, topographical, geological and geomorphological diversity. Numerous factors such as
rapid population growth, industrialization, improper agricultural policies, overfshing, dams and road constructions
have serious negative effects on wildlife habitats and biodiversity. In Turkey, a great number of highway projects
have been carried out for the development of road transportation network in the recent period. In the preparation of
highway projects in Turkey, ecological factors such as wildlife habitats are generally not taken into consideration. The
roads designed without considering wildlife sites limit wildlife movements and gene flow, cause the fragmentation,
destruction and extinction of wildlife habitats. In the roads designed without consideration of wildlife, traffc
accidents occur that wildlife animals are killed or injured. There are many studies and applications about wildlife
crossings structures in the world. In the Turkish literature, studies on the evaluation of wildlife crossings structures
in the process of preparation of highway projects are very limited. In this study, an ecological highway project
approach was presented by taking into account wildlife habitats and animal crossings. This approach is expected to
be a guide to practitioners and planners, as well as a platform for future project work.
Türkiye, coğraf konumu, iklim farklılıkları, topoğrafk, jeolojik ve jeomorfolojik çeşitlilikler nedeniyle
Dünya’da en zengin biyoçeşitliliğe sahip ülkelerden birisidir. Hızlı nüfus artışı, endüstrileşme, yanlış tarımsal
politikalar, aşırı avlanma, baraj ve yol inşaatları gibi çok sayıda faktör yaban hayatı yaşam alanları ve biyoçeşitlilik
üzerinde ciddi anlamda olumsuz etkiler yaratmaktadır. Türkiye’de son dönemde karayolu ulaşım ağının geliştirilmesi
için çok sayıda karayolu projesi yapılmıştır. Türkiye’de karayolu projelendirme sürecinde, yaban hayatı sahaları
gibi ekolojik faktörler genellikle dikkate alınmamaktadır. Yaban hayatı sahaları dikkate alınmadan projelendirilen
yollar, yaban hayatı hareketlerini ve gen akımını sınırlandırmakta, yaban hayatı yaşam alanlarının parçalanmasına,
bozulmasına ve yok olmasına sebep olmaktadır. Yaban hayatı dikkate alınmadan projelendirilen yollarda, yaban
hayvanlarının öldüğü veya yaralandığı trafk kazaları meydana gelmektedir. Dünya’da yaban hayatı geçiş yapıları
ile ilgili çok sayıda çalışma ve uygulama yapılmaktadır. Ülkemiz literatüründe ise, yaban hayatı geçiş yapılarının
karayolu projelendirme sürecinde değerlendirilmesine ilişkin çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışmada, yaban
hayatı sahaları ve hayvan geçişleri dikkate alınarak ekolojik bir karayolu projelendirme yaklaşımı sunulmuştur. Bu
yaklaşımın, gelecekte yapılacak proje çalışmalarına bir zemin oluşturmasının yanısıra uygulayıcı ve planlayıcılara
bir kılavuz olması da beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Peyzaj Mimarlığı / Landscape Architecture |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Submission Date | March 13, 2017 |
Acceptance Date | May 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 3 |