The aim of this study is to investigate how effective science teaching with conception map is effective
on students’ academic success compared with the traditional teaching. As a study group; two 6. grade students
studying in a primary school in Şanlıurfa in 2009-2010 education year and having similar success levels are selected.
The students who have education with the traditional method were determined as control group and those
who have education with conception map were determined as experiment group. Success test about humankind’s
breating system was carried out as a pre-test and a post-test after a two week education with a totally study of 4
weeks. The obtained data were evaluated by using SPSS-15. In statistical evaluation, paired and unpaired t-tests
were used to compare two means. The significance level was considered as 0.05. As a result, it was determined
that the education with conception map was more effective compared to the traditional education method when
students’ success about humankinds’ breathing system was tested.
Bu çalışmanın amacı; kavram haritaları ile yapılan fen ve teknoloji öğretiminin, öğrencilerin akademik başarıları üzerine geleneksel yöntemlere kıyasla ne derece etkili olduğunu araştırmaktır. Çalışma grubu olarak, 2009-2010 öğretim yılında Şanlıurfa’daki bir ilköğretim okulunun 6. sınıfında öğrenim görmekte olan ve ön test sonuçlarında başarı düzeyleri birbirine denk olarak belirlenen iki sınıf öğrenci seçilmiştir. Geleneksel öğretim metodu ile öğretim yapılan sınıf, kontrol grubu ve kavram haritaları ile öğretim yapılan diğer bir sınıf da deney grubu olarak belirlenmiştir. İnsanlarda Solunum Sistemi Başarı Testi, her iki gruba farklı iki öğretimin etkisini karşılaştırmak için, ön test ve 2 haftalık bir öğretim sonunda da son test olarak uygulanmış olup çalışma 4 hafta sürmüştür. Elde edilen veriler, SPSS-15’de değerlendirilmiştir. İstatistiksel değerlendirmede, iki ortalamanın karşılaştırılmasında bağımlı ve bağımsız t-testleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar 0.05 anlamlık düzeyinde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, kavram haritaları ile yapılan öğretimin öğrencilerin İnsanlarda Solunum Sistemi konusundaki başarılarının geleneksel öğretim metoduna göre daha etkili olduğu belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Biyoloji / Biology |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2011 |
Submission Date | March 24, 2011 |
Acceptance Date | May 30, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |