Bu çalışma, trafik ağlarının etkin yönetimi ve optimizasyonu için önemli bir problem olan Kritik Kenar Problemine odaklanmaktadır. Kritik Kenar Problemi, ağdan çıkarılması ile ağın bağlantısallığına en çok zarar verecek kenar kümesini belirlemeyi amaçlayan bir optimizasyon problemidir. Kritik Kenar Problemi trafik yönetimi, acil durum müdahaleleri, altyapı yatırımları ve ağ dayanıklılığını artırma gibi çok sayıda önemli uygulama alanına sahiptir. Bu çalışmanın temel motivasyonu özellikle büyük ölçekli gerçek hayat ağları üzerinde verimli bir şekilde kullanılabilecek yeni bir polinom zamanlı algoritmanın geliştirilmesidir. Geliştirilen algoritmanın efektifliği küçük ölçekli ağlar üzerinde klasik kaba-kuvvet yaklaşımıyla elde edilen optimal sonuçlarla karşılaştırılarak test edilmiştir. Önerilen yöntem, trafik sıkışıklığını azaltma, seyahat sürelerini kısaltma ve çevresel etkileri minimize etme gibi çeşitli kentsel zorluklarla başa çıkma potansiyeli taşımaktadır. Bu araştırma, büyük ölçekli trafik ağlarının anlaşılmasını ve verimli ulaşım sistemlerinin geliştirilmesini teşvik etmek için etkin bir yaklaşım sunmaktadır.
TÜBİTAK
121F092
This study focuses on the Critical Edge Problem, which is an important problem for effectively managing and optimizing traffic networks. The Critical Edge Problem is an optimization problem that aims to determine the set of edges whose removal from the network will cause the most damage to the network's connectivity. The Critical Edge Problem has many important application areas, such as traffic management, emergency responses, infrastructure investments, and increasing network resilience. The primary motivation of this study is the development of a new polynomial-time algorithm that can be used efficiently, especially on large-scale real-life networks. The effectiveness of the developed algorithm was tested by comparing it with the optimal results obtained by classical brute-force approaches on small-scale networks, and the theoretical foundations and practical applications of the algorithm were comprehensively examined. The proposed method has the potential to tackle various urban challenges, such as reducing traffic congestion, shortening travel times, and minimizing environmental impacts. This research provides an effective method to promote the understanding of large-scale traffic networks and the development of efficient transportation systems.
TUBITAK
121F092
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Bilgisayar Mühendisliği / Computer Engineering |
Authors | |
Project Number | 121F092 |
Early Pub Date | August 31, 2025 |
Publication Date | September 1, 2025 |
Submission Date | October 21, 2024 |
Acceptance Date | February 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |