The aim of this research is to determine the conceptual knowledge of science teacher candidates belonging to the 'Matter and Change' unit, to reveal their contextual knowledge on this subject and to determine the level of correlation between contexts and theoretical knowledge. Case study, which is one of the qualitative research approaches, was used in the research. The sample of the study consists of a total of 40 science teacher candidates studying at a state university in the north-east of Turkey in the fall semester of 2021-2022. The research data were collected within the scope of Physics-III course. Structured interview was used as a data collection tool to examine the context examples of the state change of the substance of science teacher candidates. This structured interview prepared by experts consists of seven questions. Content analysis was used in the analysis of the data obtained from the study. In line with the data obtained from the research, it was concluded that the teacher candidates provided orientation to the theoretical information based on rote memorization for the concepts of "melting-freezing" related to the subject of state change, that they had errors in the concepts of "evaporation-condensation" and that they did not have sufficient conceptual knowledge of the concepts of "sublimation fracture". Since it is important for teacher candidates to eliminate the misconceptions created by the concepts, it is recommended to carry out lectures containing different methods and techniques instead of traditional teaching. Since the aim of the activities constructed with context-based learning is to increase the learning desire of the students to science courses by presenting scientific concepts through the contexts determined from daily life, it is necessary to diversify the contexts, to encounter context-based questions frequently, to create course designs in which the contexts are integrated and to present these environments to the teacher candidates.
Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının ‘Madde ve Değişim’ ünitesine ait kavram bilgilerini tespit etmek, bu konuda bağlamsal bilgilerini açığa çıkarmak ve bağlamlar ile teorik bilgilerini ilişkilendirme düzeylerini belirmektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 güz döneminde Türkiye’nin kuzey doğusunda bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 40 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Fizik-III dersi kapsamında toplanmıştır. Fen bilimleri öğretmen adaylarının maddenin hal değişimi durumları bağlam örneklerinin incelenmesi için veri toplama aracı olarak yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Uzmanlar tarafından hazırlanan bu yapılandırılmış mülakat yedi sorudan oluşmaktadır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda öğretmen adaylarının hal değişimi konusu ile ilgili ‘’erime-donma’’ kavramlarına yönelik ezbere dayalı teorik bilgilere yönelim sağladıkları, ‘’buharlaşma-yoğuşma’’ kavramlarında yanılgılarının mevcut olduğu ve ‘’süblimleşme-kırağılaşma’’ kavramlarına ait yeterli düzeyde kavramsal bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Kavramlara ait oluşturulan yanılgıların giderilmesi öğretmen adayları açısından önemli olduğu için geleneksel öğretimin yerine farklı yöntem ve teknikler içeren konu anlatımları gerçekleştirilmesi önerilmektedir. Bağlam temelli öğrenme ile kurgulanan etkinliklerle amaçlanan, bilimsel kavramları günlük yaşamdan belirlenen bağlamlar aracılığıyla sunarak öğrencilerin fen bilimleri derslerine öğrenme isteklerini artırmak olduğundan bağlamların çeşitlendirilmesi, bağlam temelli sorularla sıkça karşılaşılması, bağlamların entegre edildiği ders tasarımlarının oluşturulması ve öğretmen adaylarına bu ortamların sunulması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Volume 11, Issue 1 |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |