BibTex RIS Cite

5. Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Algısı

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3 - ISSUE 3, - , 09.05.2014

Abstract

Bu özel durum çalışmasının amacı ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin elektronik kitap teknolojisine yönelik algılarını belirlemektir. Çalışma, Trabzon’da 10 farklı ortaokula devam eden 228 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler çiz ve açıkla (draw-and-explain) tekniği kullanılarak toplanmıştır. Bu bağlamda ilk olarak, öğrencilerden elektronik kitap resmi yapmaları istenmiştir. Sonrasında, yaptıkları resmi açıklayabilecekleri ve bu teknolojiye yönelik düşüncelerini ortaya koyabilecekleri nitelikte soruların olduğu bir form geliştirilerek yazılı görüşleri alınmıştır. Bunların yanında, 9 katılımcı ile mülakat yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin e-kitap algılarında tablete / bilgisayara benzeme, dokunmatik ekrana sahip olma, elektrikle çalışma ve hafif olma gibi donanımla ilgili özellikler öne çıkmaktadır. Öğrenciler, e-kitapların dokunmatik ekran ve / veya tuşlar yardımıyla okunduğunu düşünmektedir. Öğrenciler, e-kitabı sıradan bir metnin sayısallaştırılması şeklinde değil, çoklu ortam öğeleri ile zenginleştirilmiş etkileşimli bir araç olarak algılamaktadır ve çok büyük bir bölümü gerek ders içi gerekse ders dışı zamanlarda e-kitap kullanmak istemektedir.
Anahtar Kelimeler: Elektronik kitap algısı, 5. sınıf öğrencileri, çiz ve açıkla tekniği

References

  • Armstrong, C., Edwards, L., & Lonsdale, R. (2002) Virtually there? E-books in UK academic libraries. Program: electronic library and information systems, 36 (4), 216 – 227.
  • Aykaç, N., (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 298-315.
  • Barraza, L. (1999). Children’s drawings about the environment. Environmental Education Research, 5 (1), 49-66.
  • Barker, P. (1992) Electronic books and libraries of the future. Electronic Library, The, 10 (3), 139 – 149.
  • Belet, D. ve Türkkan, B. (2007, Nisan). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimsel ifadelerinde algı ve gözlemlerini ifade biçimleri (Avrupa Birliği örneği). VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2009). Sanat ürünü olarak çocuk resimleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 365, 24-31.
  • Chen, Y. (2003). Application and development of electronic books in an e-Gutenberg age. Online Information Review, 27 (1), 8-16.
  • Erişti, S. D. (2010). Primary school students’ popular culture perception in their pictures (The example of multicultural Fjell Primary School in Norway). Elementary Education Online, 9(3), 884-897.
  • Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı. İlköğretim Online, 8(1), 57- 73.
  • Ghaebi, A. & Fahimifar, S. (2010). E-book acquisition features: Attitude of Iranian information professionals. Electronic Library, The, 29 (6), 777 – 791. Henke, H. (2002). Survey on electronic books features. Open Ebook Forum, http://www.cs.unibo.it/~cianca/wwwpages/dd/survey.pdf, 23 Aralık 2013.
  • Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception. The Electronic Library, 30 (3), 390-408.
  • Kirişoğlu, O.T. (2002). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Korkmaz, H. ve Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Lam, P., Lam, S. L., Lam, J. & McNaught, C. (2009). Usability and usefulness of eBooks on PPCs: How students opinions vary over time. Australasian Journal of Educational Technology, 25, 1, 30-44.
  • Lee, H.J, Messom, C., & Yau, K-L. A. (2013). Can electronic textbooks be part of K-12 education?: Challenges, Technological solutions and open issues. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12 (1).
  • Malchioidi, C.A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak. Turtbay, T. (Çeviren), İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9, 6, 1-6.
  • McMahon, M. & Pospisil, R. (2005). Laptops for a digital lifestyle: Millennial students and wireless mobile technologies. Aralık 2013. 23
  • Rao, S.S. (2004). E-book technologies in education and India’s readiness. Program: Electronic Library and Information Systems, 38 (4), 257-267.
  • Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children. Journal of Science Communication, 6(3), 1-12.
  • Shepardson, D.P. (2005). Students’ ideas: What is an environment? Journal of Environmental Education, 36(4), 49- 58.
  • Tedd, L.A. (2005). E-books in academic libraries: an international overview. New Review of Academic Librarianship, 11 (1), 57-75.
  • URL-1: Fırsatları Araştırma ve İyileştirme Hareketi, F@tih Projesi, http://www.fatihprojesi.com/, 20 Kasım 2013.
  • URL-2: Eğitim Bilişim Ağı (EBA), http://www.eba.meb.gov.tr/, 20 Kasım 2013.
  • URL-3: e-kitap, http://e-kitap.meb.gov.tr/test/e-kitap.html, 20 Kasım 2013.
  • URL-4: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/haberler.php?sayfa=1, 17 Aralık 2013.
  • URL-5: http://www.ntvmsnbc.com/id/25451195/, 17 Aralık 2013.
  • URL-6: http://www.youtube.com/watch?v=nGPBDnMhBw8, 17 Aralık 2013.
  • Vassiliou, M. & Rowley, J. (2008). Progressing the definition of “e-book”. Library Hi Tech, 26 (3), 355-368.

-

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3 - ISSUE 3, - , 09.05.2014

Abstract

Bu özel durum çalışmasının amacı ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin elektronik kitap teknolojisine yönelik algılarını belirlemektir. Çalışma, Trabzon’da 10 farklı ortaokula devam eden 228 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler çiz ve açıkla (draw-and-explain) tekniği kullanılarak toplanmıştır. Bu bağlamda ilk olarak, öğrencilerden elektronik kitap resmi yapmaları istenmiştir. Sonrasında, yaptıkları resmi açıklayabilecekleri ve bu teknolojiye yönelik düşüncelerini ortaya koyabilecekleri nitelikte soruların olduğu bir form geliştirilerek yazılı görüşleri alınmıştır. Bunların yanında, 9 katılımcı ile mülakat yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin e-kitap algılarında tablete / bilgisayara benzeme, dokunmatik ekrana sahip olma, elektrikle çalışma ve hafif olma gibi donanımla ilgili özellikler öne çıkmaktadır. Öğrenciler, e-kitapların dokunmatik ekran ve / veya tuşlar yardımıyla okunduğunu düşünmektedir. Öğrenciler, e-kitabı sıradan bir metnin sayısallaştırılması şeklinde değil, çoklu ortam öğeleri ile zenginleştirilmiş etkileşimli bir araç olarak algılamaktadır ve çok büyük bir bölümü gerek ders içi gerekse ders dışı zamanlarda e-kitap kullanmak istemektedir

References

  • Armstrong, C., Edwards, L., & Lonsdale, R. (2002) Virtually there? E-books in UK academic libraries. Program: electronic library and information systems, 36 (4), 216 – 227.
  • Aykaç, N., (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 298-315.
  • Barraza, L. (1999). Children’s drawings about the environment. Environmental Education Research, 5 (1), 49-66.
  • Barker, P. (1992) Electronic books and libraries of the future. Electronic Library, The, 10 (3), 139 – 149.
  • Belet, D. ve Türkkan, B. (2007, Nisan). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimsel ifadelerinde algı ve gözlemlerini ifade biçimleri (Avrupa Birliği örneği). VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2009). Sanat ürünü olarak çocuk resimleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 365, 24-31.
  • Chen, Y. (2003). Application and development of electronic books in an e-Gutenberg age. Online Information Review, 27 (1), 8-16.
  • Erişti, S. D. (2010). Primary school students’ popular culture perception in their pictures (The example of multicultural Fjell Primary School in Norway). Elementary Education Online, 9(3), 884-897.
  • Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı. İlköğretim Online, 8(1), 57- 73.
  • Ghaebi, A. & Fahimifar, S. (2010). E-book acquisition features: Attitude of Iranian information professionals. Electronic Library, The, 29 (6), 777 – 791. Henke, H. (2002). Survey on electronic books features. Open Ebook Forum, http://www.cs.unibo.it/~cianca/wwwpages/dd/survey.pdf, 23 Aralık 2013.
  • Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception. The Electronic Library, 30 (3), 390-408.
  • Kirişoğlu, O.T. (2002). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Korkmaz, H. ve Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Lam, P., Lam, S. L., Lam, J. & McNaught, C. (2009). Usability and usefulness of eBooks on PPCs: How students opinions vary over time. Australasian Journal of Educational Technology, 25, 1, 30-44.
  • Lee, H.J, Messom, C., & Yau, K-L. A. (2013). Can electronic textbooks be part of K-12 education?: Challenges, Technological solutions and open issues. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12 (1).
  • Malchioidi, C.A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak. Turtbay, T. (Çeviren), İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9, 6, 1-6.
  • McMahon, M. & Pospisil, R. (2005). Laptops for a digital lifestyle: Millennial students and wireless mobile technologies. Aralık 2013. 23
  • Rao, S.S. (2004). E-book technologies in education and India’s readiness. Program: Electronic Library and Information Systems, 38 (4), 257-267.
  • Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children. Journal of Science Communication, 6(3), 1-12.
  • Shepardson, D.P. (2005). Students’ ideas: What is an environment? Journal of Environmental Education, 36(4), 49- 58.
  • Tedd, L.A. (2005). E-books in academic libraries: an international overview. New Review of Academic Librarianship, 11 (1), 57-75.
  • URL-1: Fırsatları Araştırma ve İyileştirme Hareketi, F@tih Projesi, http://www.fatihprojesi.com/, 20 Kasım 2013.
  • URL-2: Eğitim Bilişim Ağı (EBA), http://www.eba.meb.gov.tr/, 20 Kasım 2013.
  • URL-3: e-kitap, http://e-kitap.meb.gov.tr/test/e-kitap.html, 20 Kasım 2013.
  • URL-4: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/haberler.php?sayfa=1, 17 Aralık 2013.
  • URL-5: http://www.ntvmsnbc.com/id/25451195/, 17 Aralık 2013.
  • URL-6: http://www.youtube.com/watch?v=nGPBDnMhBw8, 17 Aralık 2013.
  • Vassiliou, M. & Rowley, J. (2008). Progressing the definition of “e-book”. Library Hi Tech, 26 (3), 355-368.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section FOURTH ISSUE
Authors

Sakine Öngöz

Mehmet Zülküf Mollamehmetoğlu This is me

Publication Date May 9, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 3 - ISSUE 3

Cite

APA Öngöz, S., & Mollamehmetoğlu, M. Z. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Algısı. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(3).