Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Belarus Örneği

Year 2020, , 531 - 559, 25.10.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.753602

Abstract

Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme ihtiyaçlarını saptamak ve bu ihtiyaçların öğrencilerin okuduğu fakülte, cinsiyet, dil öğrenme süresi ve kur gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Iwai ve diğerleri (1998) tarafından hazırlanan Dil İhtiyaç Analizi Anketi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019 yılında Minsk Devlet Yabancı Diller Üniversitesine aktif olarak devam eden 49 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada toplanan veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiş ve yüzde, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle Minsk Devlet Yabancı Diller Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme ihtiyaçları sırasıyla ‘Bireysel İlgi ve İhtiyaçlar’, ‘Eğitim ve İş İmkânı’, ‘Ticaret Yapma’ ve ‘Sınıf İçi İletişim Kurma’ olmak üzere dört alt boyutta kendini göstermiştir. Araştırmanın sonunda ise elde edilen bulgulardan hareketle Belarus’ta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin niteliğini arttırabilmek adına bazı öneriler sunulmuştur.

References

  • Balçıkanlı, C. (2010, Ocak). A study on needs analysis of learners of Turkish language. Sino-US English Teaching, 7, 1. Erişim adresi: https://www.academia.edu/32022580/A_study_on_needs_analysis_of_learners_of_Turkish_language
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/227900
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2/4, 127-151. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/322212124.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği. (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Iwai, T. (1998). Japanese language needs analysis. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/29741332_Japanese_language_needs_analysis_1998-1999
  • Jılta, G. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğrenene Yönelik Dil İhtiyaç Analizi: Kosova Örneği. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi). Erişim adresi: http://acikerisim.istanbul.edu.tr/handle/123456789/32479
  • Karababa, C. ve Karagül, S. (2013, Kasım). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Gereksenim Çözümlemesi. Eğitim ve Bilim, 38, 170. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/258507124Masorong, S. K. (2010). An error analysis performed on English 230 students’ ELPT compositions: A basis for a proposed intensive grammar enrichment. Unpublished Master’s Thesis, Mindanao State University, Marawi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Koçer, Ö. (2013). Program Geliştirmenin İlk Basamağı: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde İhtiyaç ve Durum Analizi. Eğitim ve Bilim, 38, sayı 169. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1917Savolainen, H., Ahonen, T., Aro, M., Tolvanen, A. & Holopainen, L. (2008). Reading comprehension, word reading and spelling as predictors of school achievement and choice of secondary education. Learning and Instruction, 18(2), 201-210. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.09.017
  • Songhori, M. (2008, Mayıs). Introduction to Needs Analysis. English for Specific Purposes world, 4. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/308021366 Winne, P. H., & Butler, D. L. (1994). Student cognition in learning from teaching. In T. Husen & T. Postlewaite (Eds.), International Encyclopaedia of Education (2nd ed., pp. 5738-5745). Oxford, UK: Pergamon.
  • Türkan, H. (2017, Kasım). Türkçe Öğretiminin Tarihsel Süreci ve Yabancı Uyruklu Öğrencilere Türkçe Öğretimine Dair Bazı Öneriler. The Journal of Academic Social Science Studies Jasss, 60, 147-158. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7205
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017, Ağustos). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde Akademik Türkçe İhtiyaç Analizi. International Journal of Language Academy, 5/4, 223-233. doi:http://dx.doi.org/10.18033/ijla.3602
Year 2020, , 531 - 559, 25.10.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.753602

Abstract

References

  • Balçıkanlı, C. (2010, Ocak). A study on needs analysis of learners of Turkish language. Sino-US English Teaching, 7, 1. Erişim adresi: https://www.academia.edu/32022580/A_study_on_needs_analysis_of_learners_of_Turkish_language
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/227900
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2/4, 127-151. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/322212124.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği. (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Iwai, T. (1998). Japanese language needs analysis. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/29741332_Japanese_language_needs_analysis_1998-1999
  • Jılta, G. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğrenene Yönelik Dil İhtiyaç Analizi: Kosova Örneği. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi). Erişim adresi: http://acikerisim.istanbul.edu.tr/handle/123456789/32479
  • Karababa, C. ve Karagül, S. (2013, Kasım). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Gereksenim Çözümlemesi. Eğitim ve Bilim, 38, 170. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/258507124Masorong, S. K. (2010). An error analysis performed on English 230 students’ ELPT compositions: A basis for a proposed intensive grammar enrichment. Unpublished Master’s Thesis, Mindanao State University, Marawi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Koçer, Ö. (2013). Program Geliştirmenin İlk Basamağı: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde İhtiyaç ve Durum Analizi. Eğitim ve Bilim, 38, sayı 169. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1917Savolainen, H., Ahonen, T., Aro, M., Tolvanen, A. & Holopainen, L. (2008). Reading comprehension, word reading and spelling as predictors of school achievement and choice of secondary education. Learning and Instruction, 18(2), 201-210. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.09.017
  • Songhori, M. (2008, Mayıs). Introduction to Needs Analysis. English for Specific Purposes world, 4. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/308021366 Winne, P. H., & Butler, D. L. (1994). Student cognition in learning from teaching. In T. Husen & T. Postlewaite (Eds.), International Encyclopaedia of Education (2nd ed., pp. 5738-5745). Oxford, UK: Pergamon.
  • Türkan, H. (2017, Kasım). Türkçe Öğretiminin Tarihsel Süreci ve Yabancı Uyruklu Öğrencilere Türkçe Öğretimine Dair Bazı Öneriler. The Journal of Academic Social Science Studies Jasss, 60, 147-158. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7205
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017, Ağustos). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde Akademik Türkçe İhtiyaç Analizi. International Journal of Language Academy, 5/4, 223-233. doi:http://dx.doi.org/10.18033/ijla.3602
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Funda Uzdu Yıldız 0000-0003-1813-5432

Alena Ramanenkava This is me

Publication Date October 25, 2020
Submission Date June 16, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Uzdu Yıldız, F., & Ramanenkava, A. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Belarus Örneği. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 531-559. https://doi.org/10.31464/jlere.753602

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research