Review
BibTex RIS Cite

Türkiye'de Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocukların Dil Becerilerine Yönelik Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 75 - 94, 24.04.2017

Abstract

ÖZ: Üstün zekâlı ve yetenekliler bir ülkenin geleceği için çok
büyük öneme sahiptirler. Ülkelerin birçok yönden geleceğine yön verecek
olanların bu öğrencilerin içinden çıkması oldukça olasıdır. Zekâ ile ilgili
literatürde bulunan ve her geçen gün yeni araştırma ve bulguların ışığında
sayıları artan farklı tanım ve teoriler yer almaktadır.
  Bu yenilikler elbette üstün zekâlı ve
yetenekliler üzerine yapılan çalışmaları da etkilemektedir. İ
leri
düzeydeki bilişsel becerilerinden dolayı normal zekâya sahip akranlarından
farklı bir zihinsel yapılanmaya sahip olan
üstün zekâlı ve yetenekli
bireylerin çeşitli yönlerden incelenmesi hem kendileri gibi üstün zekâ ve
yeteneğe sahip öteki bireylerin eğitim ve öğretimlerine hem de normal zekâya
sahip bireylerin başta dil becerileri olmak üzere eğitim-öğretimlerinin
geliştirilmesine doğrudan katkı sağlayacağı bir gerçektir. Bu çalışmanın
amacını, Türkiye’de üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin özelliklerine yönelik
yapılan akademik çalışmaların gözden geçirilmesi oluşturmaktadır. Yapılan
incelemeler ışığında Türkiye’de üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin dil
becerilerinin araştırılıp değerlendirilmesi bağlamında ihmal edildiği
söylenebilir.



Anahtar sözcükler: üstün zekâ, üstün yetenek, dil becerileri

References

  • Afat, N. (2013). Çocuklarda Üstün Zekânın Yordayıcı Olarak Ebeveyn Tutumları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 155-168.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı, (Ss. 127-154). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Akça-Üşenti, Ü. (2013). Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrencilere Uygulanan Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin Sınanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Akça-Üşenti, Ü. (2014). Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerdeki Bilişsel Beceri ve Başarı Durumlarına Etkisi. International Journal of Social Science Research, 2(2).
  • Akkanat, H. (2004). Üstün veya Özel Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu Ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 169-193). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Aksoy, E. ve Narlı, S. (2015). An Examination of Mathematically Gifted Students' Learning Styles By Decision Trees. Turkish Journal of Giftedness & Education, 5(2), 147-156.
  • Atalay, Z. Ö. (2014). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Bireyler için Farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanabilecek Öğretim Stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 339-358.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Özel Yetenekli Çocuklar. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 155-168). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Baykoç Dönmez, N. (2010). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimleri. Öğretmenlik Programları İçin Özel Eğitim (ss. 301-332). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bildiren, A. (2013). Examining Of Learning Styles of Gifted Students. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 10-21.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi Sorunu-Sosyal Sorumluluk Yaklaşımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 59-74.
  • Boran, A. İ. ve Şan, İ. (2013). Self-Actualization Perceptions Levels of Gifted Students: Case of Malatya. Journal Of Gifted Education Research,1(3), 150-165.
  • Camcı, S. (2011). Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerde Cinsiyet Farklılığı. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 105-117.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Gifted and Talented Students’ Images of Scientists. Turkish Journalof Giftedness & Education, 3(1), 13-37.
  • Chandler, K. L. (2015). Recommendations for Practice: Designing Curriculum for Gifted Students. Turkish Journal of Giftedness & Education, 5(2), 157-166.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün Zekâlı Çocukların Özellikleri. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 111-125). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Alemdar, M. (2010). Üstün Yetenekli Bir Çocuğun Ebeveyni Olmak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 849-860.
  • Davaslıgil, Ü. (1988). Okul Öncesi Düzeydeki Üstün Zekâlı Çocuklara Uygulanacak Farklılaşmış Program. Eğitim ve Bilim, 12(70).
  • Davaslıgil, Ü. (1991). Üstün Olma Niteliğini Kazanma. Eğitim Ve Bilim, 15(82).
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün Çocuklar. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 211-218). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Dengiz, N. A. ve Yılmaz, D. (2015). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Çocuklarda Algılanan Sosyal Destek Düzeyinin Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 177-190.
  • Enç, M. (1980). Özel Eğitim ve Genel Eğitimin İlişki ve Etkileşimleri. Eğitim ve Bilim, 5(26).
  • Endepohls-Ulpe, M. & Thömmes, N. (2014). Chances and Limitations of Implementing Measures of Differentiation for Gifted Children in Primary Schools: The Teachers’ Part. Turkish Journal of Giftedness & Education, 4(1), 24-36.
  • Erişti, B. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Öğrenme, Öğretme, Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Özellikleri ile İlgili Görüşleri. Turkish Journal Of Giftedness & Education, 2(1), 18-36.
  • Erişti, S. D. (2012a). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Görsel Anlatımlarında Geleceğin Dünyasına ve Teknolojisine İlişkin Algıları. Turkish Journal of Giftedness & Education, 2(2), 102-117.
  • Ersoy, Ö. ve Avcı, N. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 195-210). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Güçyeter, Ş. (2015). Investigating Middle School Math and Primary Teachers’ Judgments of the Characteristics of Mathematically Gifted Students. Turkish Journal Of Giftedness & Education, 5(1), 44-66.
  • Hızlı, E. (2014). Examining of Gifted and Talented Education: Israeli Education. .Journal of Gifted Education Research, 2(2), 52-62.
  • Hobbes, T. (2005). Leviathan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. Üstün Yetenekli Çocukların Karakter Özellikleri ve Değerler Eğitimi. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Yayın Dizisi: 2, 130.
  • İflazoğlu Saban, A. ve Bal, A. P. (2012). İlköğretim Matematik Öğretiminde Kullanılan Öğretim Stratejilerinin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Analizi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 8(2).
  • İspir, O. A.; Ay, Z. S. ve Saygı, E. (2011). Üstün Başarılı Öğrencilerin Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri, Matematiğe Karşı Motivasyonları ve Düşünme Stilleri [High Achiever Students' Self Regulated Learning Strategies, MotivationTowards Mathematics, and Their Thinking Styles]. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Kahraman, S. ve Bulut-Bedük, Ş. (2014). A Study of Multiple Intelligences in 6-7-8th Grade Gifted Students. Journal of Gifted Education Research, 2(1), 58-73.
  • Kahyaoğlu, M. ve Pesen, A. (2013). The Relationship Between Gifted Students’ Attitudes Towards Science and Technology and Their Learning and Motivation Styles. Turkish Journal of Giftedness & Education, 3(1), 38-49.
  • Kangal, S. B. ve Arı, M. (2013). Üstün Yetenekli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Ahlaki Yargı Düzeyine Yaratıcı Drama Programlarının Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 308-320.
  • Kanlı, E. (2011). Üstün Zekalı ve Yeteneklilerin Alan Eğitiminde Hızlandırma. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 95-104.
  • Karabey, B. (2010). İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensitüsü. İzmir.
  • Karabey, B. & Yürümezoğlu, K. (2015). Yaratıcılık ve Üstün Yetenekliliğin Zeka Kuramları Açısından Değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 86-106.
  • Karadüz, A. (2010). Dil Becerileri ve Eleştirel Düşünme. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 1566-1593.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün Yetenekli Çocukların Anne Babalarının Karşılaştıkları Güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Karakuş, F. (2014). Üstün Yetenekli Çocukları Olan Anne Babaların Çocuklarının Eğitimine Yönelik Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 289-304.
  • Keser, F. F. & Kalender, S. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 95-105.
  • Kıldan, A. O. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocuklar Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 805-818.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 75 - 94, 24.04.2017

Abstract

References

  • Afat, N. (2013). Çocuklarda Üstün Zekânın Yordayıcı Olarak Ebeveyn Tutumları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 155-168.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı, (Ss. 127-154). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Akça-Üşenti, Ü. (2013). Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrencilere Uygulanan Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin Sınanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Akça-Üşenti, Ü. (2014). Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerdeki Bilişsel Beceri ve Başarı Durumlarına Etkisi. International Journal of Social Science Research, 2(2).
  • Akkanat, H. (2004). Üstün veya Özel Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu Ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 169-193). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Aksoy, E. ve Narlı, S. (2015). An Examination of Mathematically Gifted Students' Learning Styles By Decision Trees. Turkish Journal of Giftedness & Education, 5(2), 147-156.
  • Atalay, Z. Ö. (2014). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Bireyler için Farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanabilecek Öğretim Stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 339-358.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Özel Yetenekli Çocuklar. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 155-168). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Baykoç Dönmez, N. (2010). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimleri. Öğretmenlik Programları İçin Özel Eğitim (ss. 301-332). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bildiren, A. (2013). Examining Of Learning Styles of Gifted Students. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 10-21.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi Sorunu-Sosyal Sorumluluk Yaklaşımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 59-74.
  • Boran, A. İ. ve Şan, İ. (2013). Self-Actualization Perceptions Levels of Gifted Students: Case of Malatya. Journal Of Gifted Education Research,1(3), 150-165.
  • Camcı, S. (2011). Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerde Cinsiyet Farklılığı. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 105-117.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Gifted and Talented Students’ Images of Scientists. Turkish Journalof Giftedness & Education, 3(1), 13-37.
  • Chandler, K. L. (2015). Recommendations for Practice: Designing Curriculum for Gifted Students. Turkish Journal of Giftedness & Education, 5(2), 157-166.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün Zekâlı Çocukların Özellikleri. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 111-125). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Alemdar, M. (2010). Üstün Yetenekli Bir Çocuğun Ebeveyni Olmak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 849-860.
  • Davaslıgil, Ü. (1988). Okul Öncesi Düzeydeki Üstün Zekâlı Çocuklara Uygulanacak Farklılaşmış Program. Eğitim ve Bilim, 12(70).
  • Davaslıgil, Ü. (1991). Üstün Olma Niteliğini Kazanma. Eğitim Ve Bilim, 15(82).
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün Çocuklar. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 211-218). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Dengiz, N. A. ve Yılmaz, D. (2015). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Çocuklarda Algılanan Sosyal Destek Düzeyinin Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 177-190.
  • Enç, M. (1980). Özel Eğitim ve Genel Eğitimin İlişki ve Etkileşimleri. Eğitim ve Bilim, 5(26).
  • Endepohls-Ulpe, M. & Thömmes, N. (2014). Chances and Limitations of Implementing Measures of Differentiation for Gifted Children in Primary Schools: The Teachers’ Part. Turkish Journal of Giftedness & Education, 4(1), 24-36.
  • Erişti, B. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Öğrenme, Öğretme, Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Özellikleri ile İlgili Görüşleri. Turkish Journal Of Giftedness & Education, 2(1), 18-36.
  • Erişti, S. D. (2012a). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Görsel Anlatımlarında Geleceğin Dünyasına ve Teknolojisine İlişkin Algıları. Turkish Journal of Giftedness & Education, 2(2), 102-117.
  • Ersoy, Ö. ve Avcı, N. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekliler. Yer Aldığı Eser R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(Ss. 195-210). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 63.
  • Güçyeter, Ş. (2015). Investigating Middle School Math and Primary Teachers’ Judgments of the Characteristics of Mathematically Gifted Students. Turkish Journal Of Giftedness & Education, 5(1), 44-66.
  • Hızlı, E. (2014). Examining of Gifted and Talented Education: Israeli Education. .Journal of Gifted Education Research, 2(2), 52-62.
  • Hobbes, T. (2005). Leviathan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. Üstün Yetenekli Çocukların Karakter Özellikleri ve Değerler Eğitimi. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Yayın Dizisi: 2, 130.
  • İflazoğlu Saban, A. ve Bal, A. P. (2012). İlköğretim Matematik Öğretiminde Kullanılan Öğretim Stratejilerinin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Analizi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 8(2).
  • İspir, O. A.; Ay, Z. S. ve Saygı, E. (2011). Üstün Başarılı Öğrencilerin Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri, Matematiğe Karşı Motivasyonları ve Düşünme Stilleri [High Achiever Students' Self Regulated Learning Strategies, MotivationTowards Mathematics, and Their Thinking Styles]. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Kahraman, S. ve Bulut-Bedük, Ş. (2014). A Study of Multiple Intelligences in 6-7-8th Grade Gifted Students. Journal of Gifted Education Research, 2(1), 58-73.
  • Kahyaoğlu, M. ve Pesen, A. (2013). The Relationship Between Gifted Students’ Attitudes Towards Science and Technology and Their Learning and Motivation Styles. Turkish Journal of Giftedness & Education, 3(1), 38-49.
  • Kangal, S. B. ve Arı, M. (2013). Üstün Yetenekli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Ahlaki Yargı Düzeyine Yaratıcı Drama Programlarının Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 308-320.
  • Kanlı, E. (2011). Üstün Zekalı ve Yeteneklilerin Alan Eğitiminde Hızlandırma. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 95-104.
  • Karabey, B. (2010). İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensitüsü. İzmir.
  • Karabey, B. & Yürümezoğlu, K. (2015). Yaratıcılık ve Üstün Yetenekliliğin Zeka Kuramları Açısından Değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 86-106.
  • Karadüz, A. (2010). Dil Becerileri ve Eleştirel Düşünme. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 1566-1593.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün Yetenekli Çocukların Anne Babalarının Karşılaştıkları Güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Karakuş, F. (2014). Üstün Yetenekli Çocukları Olan Anne Babaların Çocuklarının Eğitimine Yönelik Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 289-304.
  • Keser, F. F. & Kalender, S. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 95-105.
  • Kıldan, A. O. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocuklar Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 805-818.
There are 43 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

H. Özgür İnnalı

Publication Date April 24, 2017
Submission Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA İnnalı, H. Ö. (2017). Türkiye’de Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocukların Dil Becerilerine Yönelik Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Language Education and Research, 3(1), 75-94.

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research