This study aims to perform a holistic evaluation and synthesis of the studies which evaluated the Turkish language curricula (2006, 2015). The study was conducted using the meta-synthesis method, a qualitative research approach. The study covers researches in which the data were collected through interviews from the participants. The findings in the academic studies concerning the Turkish language curricula (2006, 2015) were synthesized and obtained five basic themes: (i) the curriculum is not implementable, (ii) the curriculum is implementable, (iii) the curriculum has negative repercussions on the implementation, (iv) the curriculum has positive repercussions on the implementation, and (v) the curriculum can be improved using recommendations. According to the teacher views in the theme "The curriculum is not implementable," the curricula are not suitable for the environment, school and student potential as well as for each socio-economic level; there is no sufficient time for implementation; the teachers fail to master the conceptual framework of the curriculum; the goals/learning outcomes are not suitable for the level of students; and the process-based assessment and evaluation is hard to implement. The teacher views in the theme "The curriculum is implementable" were opposite of the views "The curriculum is not implementable." This implies that the basic problems in question did not result from the curricula, and the way the problems were defined could be attributable to professional identities, professional beliefs, perspectives and experiences of the teachers. In this regard, it was concluded that the problems mentioned in connection with previous curricula could arise during the implementation of the current Turkish language curriculum.
Türkçe dersi öğretim programlarını (2006, 2015) değerlendirmeye yönelik araştırmaların bulgularını birleştirerek bütüncül olarak incelemeyi amaçlayan bu çalışma, nitel yaklaşımın benimsendiği bir meta-sentez araştırmasıdır ve görüşme yoluyla veri toplanan araştırmaları kapsamaktadır. Araştırmalardan elde edilen bulgular birleştirildiğinde beş ana temaya ulaşılmıştır: (i) Programlar uygulanabilir değildir; (ii) programlar uygulanabilirdir; (iii) programların uygulamaya olumsuz yansımaları vardır; (iv) programların uygulamaya olumlu yansımaları vardır; (v) programlar önerilerle geliştirilebilir. Programların uygulanabilir olmadığı temasına göre “programlar, çevre, okul ve öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine ve her sosyo-ekonomik düzeye uygun değildir”; “zaman yetersizliği yaşanmaktadır”; “öğretmenlerin programın kavramsal çerçevesine ilişkin farkındalığı yeterli değildir”; “süreç temelli ölçme-değerlendirmenin uygulanması zordur”. Programın uygulanabilir olduğu temasında yer alan görüşler ise programın uygulanabilir olmadığı temasındaki görüşlerin tam karşıtlarıdır. Bu durum, temel sorunların programlardan kaynaklanmadığına; sorunların tanımlanma biçiminin öğretmenlerin mesleki kimlikleri, mesleki inançları, bakış açıları ve deneyimleriyle ilgili olabileceğini göstermektedir. Dolayısıyla önceki programlardaki sorunların güncel, yürürlükte olan Türkçe dersi öğretim programı (2018) uygulanırken de ortaya çıkabileceği öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2020 |
Submission Date | July 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research