In foreign language teaching, it is stated in the research conducted in this field that students experience problems in languages with contrasting prosody resulting from the stress pattern and syntax due to the effect of the mother tongue on foreign language learning. Therefore, textbooks and materials prepared for teaching Turkish as a foreign language should be of a quality that will enable students to acquire this skill. Based on this, in this research, course books and workbooks prepared for teaching Turkish as a foreign language were examined in terms of prosody teaching. In the study where the document analysis method was used, the course books and workbooks of Istanbul Turkish Teaching Set for Foreigners, Yeni Istanbul Turkish Teaching Set for International Students, Yeni Hitit Turkish Teaching Set for Foreigners, Yedi Iklim Turkish Teaching Set and Gazi TÖMER Turkish Teaching Set at all levels were used as the object of examination. has been determined. As a result of the study, it was determined that although there were texts in the textbooks that reflected prosodic elements had a great impact on their complete and correct reading and understanding, the activities for teaching prosody were insufficient. In addition, at the end of the study, examples of prosody teaching are presented and suggestions are made for books to be prepared for teaching Turkish as a foreign language.
Teaching Turkish as a foreign language prosody prosody teaching Turkish as a foreign language teaching sets.
Bu çalışma bilimsel yayın etiğine uygun olarak yapılmıştır. Bu çalışma için etik kurul kararı gerekli değildir.
Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
-
Yabancı dil öğretiminde vurgu düzeninden ve söz diziminden kaynaklanan karşıt prozodiye sahip dillerde ana dilin yabancı dil öğrenmeye olan etkisi nedeniyle öğrencilerin sorun yaşadıkları bu alanda yapılan araştırmalarda ifade edilmektedir. Bundan dolayı Türkçenin yabancı dil öğretimine yönelik hazırlanan ders kitapları ve materyallerin öğrencilere bu beceriyi kazandıracak nitelikte olması gerekir. Bundan yola çıkarak bu araştırmada, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik hazırlanan ders ve çalışma kitapları prozodi öğretimi açısından incelenmiştir. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı çalışmada İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti, Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Seti, Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti, Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti ve Gazi TÖMER Türkçe Öğretim Seti'nin tüm seviyelerdeki ders ve çalışma kitapları inceleme nesnesi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda, ders kitaplarında, tam ve doğru okunması ve anlaşılmasında prozodik unsurları yansıtmanın etkisi büyük olan metinler bulunmasına rağmen prozodi öğretimine yönelik etkinliklerin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışma sonunda prozodi öğretimine ilişkin örnekler sunularak yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik hazırlanacak kitaplar için öneriler sunulmuştur.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi prozodi öğretimi yabancı dil olarak Türkçe öğretim setleri.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2024 |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | May 12, 2024 |
Acceptance Date | August 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research