Bilgisayar ve Bilgisayar Destekli Bilgiyi Düzenleme Uygulamalarının Metinleştirme Üzerine Etkisi
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 2, 325 - 340, 29.10.2024
Deniz Bulut
,
İbrahim Seçkin Aydın
Abstract
Bu çalışma “Bilgisayar ve Bilgisayar Destekli Bilgiyi Düzenleme Uygulamalarının Metinleştirme Üzerine Etkisi” adlı yayınlanmış yüksek lisans tezini konu edinmektedir. Araştırma nicel bir araştırma olup ön test-son test yarı yapılandırılmış bir deneysel çalışmadır. Araştırma 5. sınıf düzeyindeki iki grup üzerinde yapılmıştır. Araştırma 21 deney, 21 kontrol grubu olmak üzere toplam 42 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Haftalık 4 ders saati ve 6 hafta süreyle sınırlandırılan çalışmanın deney grubunda Web 2.0 araçlarıyla yapılandırılan planlama ve yazma stratejileri etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise güncel Türkçe Öğretim Programı TÖP) kapsamındaki yazma etkinlikleriyle yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama araçları olarak “Bilgilendirici Metin Oluşturma Sürecinde Planlamaya Yönelik Analitik Rubrik (Dereceli Puanlama Anahtarı)”, “Yazılı Anlatımı Değerlendirme Formu” ile “Yazma Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde bir bilgisayar programı olan SPSS paket programı kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda bilgiyi düzenleme uygulamalarının, yazma planı oluşturma, yazma başarısı ve yazma motivasyonu üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Akçay, N. O., & Halmatov, M. (2015). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 44-50.
- Altuner, G. Ş. (2017). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin sınıf öğretmenliği öğrencilerinin yazılı anlatım becerisi ve öz yeterliği ile yazma kaygısına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
- Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33
- Aydın İ., S. (2019) Yazmanın planlanması (s. 91-110). Bayar, N. (Ed.) Yazma ve eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Beydoğan, H. Ö. (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma anlama düzeylerine etkisi. Millî Eğitim Dergisi, 40(188), 202-217.
- Budak, Y. D. D. Y. (2001). Örgütleyici Bilgilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25),37-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10371/126929
- Bulut, D. ve Aydın İ. B. (2022). Bilgilendirici metin oluşturma sürecinde planlamaya yönelik analitik rubrik (dereceli puanlama anahtarı) geliştirme çalışması. 3. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu 23-25 Eylül 2022. s.46-54.
- Bulut, D. (2023). Bilgisayar ve bilgisayar destekli bilgiyi düzenleme uygulamalarının metinleştirme üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) YÖK TEZ veri tabanından erişildi (806549).
Calkins, L. M. (2000). The art of teaching writing. London, UK: Pearson Pub.
Çakıcı, D., Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu Eğitim Dergisi,14(1),11-20.
Çakıcı, D. (2007). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (13) , 65-82.
Demir, B., Usta, E. (2011). Eğitim yazılımlarında ön örgütleyicilerin öğrenme stiline göre akademik başarıya etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi.
- Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlilik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi) YÖK TEZ veri tabanından erişildi (290638).
- Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
- Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
- Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Akademik Bilişim, 65-68.
- Göçer A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Volume: 3 Issue: 12 Summer 2010
- Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayınları.
- Graham, S. & Harris, K. R. (2000). The role of self-regulation and transcription skills in writing and writing development. Educational psychologist, 35 (1), 3-12. doi: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3501_2.
- Gülten, D. Ç., Ergin, H., & Avcı, R. (2009). Bilgiyi işleme kurami ve anlamlandirmanin matematik öğretimi üzerindeki etkisi. HAYEF Journal of Education, 6(2), 1-10.
- Harris, K. R., & Graham, S. (2016). Self-regulated strategy development in writing policy implications of an evidence-based practice. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(1), 77-84. http:// dx.doi.org/10.1177/2372732215624216
- İpşiroğlu, Z. (1991). Köktendinci çocuk yazınına eleştirel bir yaklaşım. Jale B., Nazan İ., Şeyda Ö., Zehra İ. (Ed.). Çağdaş kültürümüz olgular-sorunlar içinde. (ss. 293-309). İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
- Karsak, H. G. O. (2014). Bilgisayar destekli Öğretimin ilkokuma yazma başarısına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 116.
- Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes? Instructional Science, 28.
- Özbay, M. (2007) Türkçe özel öğretim yöntemleri II (2.baskı), Ankara: Öncü Yayınevi.
- Renshaw, C. E., & Taylor, H. A. (2000). The educational effectiveness of computer-based instruction. Computers&Geosciences,26(6),677-682.
- Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Snyder, A. E. (2012). The effects of graphic organizers and content familiarity on second graders’ comprehension of cause/effect text. [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Columbia University.
- Şahin, A., & Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 909-918.
- Şentürk, N. (2009). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin 8. Sınıf öğrencilerinin ilgilendirici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. [Yayınlanmış yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Tavşanlı, Ö. F., & Seban, D. (2015). 9. Grafik örgütleyicilerin ilköğretim 4. Sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri çözümleme ve özetleme başarıları üzerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (43).
- Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472.
- Yılmaz M., & Aklar, S. (2015). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerine etkisi. XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı.
- Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma kaygısı ve yazma kaygısının ölçülmesi. Education Sciences, 6(3), 2271-2280.
The Effect of Computer and Computer Aided Information Editing Applications on Textualization
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 2, 325 - 340, 29.10.2024
Deniz Bulut
,
İbrahim Seçkin Aydın
Abstract
This study is about the published master's thesis titled "The Effect of Computer and Computer-Aided Information Editing Applications on Textualization". The research is a quantitative research and is a pretest-posttest semi-structured experimental study. The research was conducted on two groups at the 5th grade level. The research was conducted on a total of 42 students, 21 in the experimental group and 21 in the control group. Planning and writing strategies activities structured with Web 2.0 tools were applied to the experimental group of the study, which was limited to 4 lesson hours per week and 6 weeks. In the control group, writing activities were carried out within the scope of the current Turkish Curriculum (TÖP). "Analytical Rubric for Planning in the Process of Creating an Informative Text", "Written Expression Evaluation Form" and "Writing Motivation Scale" were used as data collection tools in the study. SPSS package program, a computer program, was used in the analysis of the research. At the end of the study, it was concluded that information organization practices had a positive effect on creating a writing plan, writing success and writing motivation.
References
- Akçay, N. O., & Halmatov, M. (2015). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 44-50.
- Altuner, G. Ş. (2017). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin sınıf öğretmenliği öğrencilerinin yazılı anlatım becerisi ve öz yeterliği ile yazma kaygısına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
- Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33
- Aydın İ., S. (2019) Yazmanın planlanması (s. 91-110). Bayar, N. (Ed.) Yazma ve eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Beydoğan, H. Ö. (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma anlama düzeylerine etkisi. Millî Eğitim Dergisi, 40(188), 202-217.
- Budak, Y. D. D. Y. (2001). Örgütleyici Bilgilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25),37-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10371/126929
- Bulut, D. ve Aydın İ. B. (2022). Bilgilendirici metin oluşturma sürecinde planlamaya yönelik analitik rubrik (dereceli puanlama anahtarı) geliştirme çalışması. 3. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu 23-25 Eylül 2022. s.46-54.
- Bulut, D. (2023). Bilgisayar ve bilgisayar destekli bilgiyi düzenleme uygulamalarının metinleştirme üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) YÖK TEZ veri tabanından erişildi (806549).
Calkins, L. M. (2000). The art of teaching writing. London, UK: Pearson Pub.
Çakıcı, D., Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu Eğitim Dergisi,14(1),11-20.
Çakıcı, D. (2007). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (13) , 65-82.
Demir, B., Usta, E. (2011). Eğitim yazılımlarında ön örgütleyicilerin öğrenme stiline göre akademik başarıya etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi.
- Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlilik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi) YÖK TEZ veri tabanından erişildi (290638).
- Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
- Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
- Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Akademik Bilişim, 65-68.
- Göçer A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Volume: 3 Issue: 12 Summer 2010
- Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayınları.
- Graham, S. & Harris, K. R. (2000). The role of self-regulation and transcription skills in writing and writing development. Educational psychologist, 35 (1), 3-12. doi: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3501_2.
- Gülten, D. Ç., Ergin, H., & Avcı, R. (2009). Bilgiyi işleme kurami ve anlamlandirmanin matematik öğretimi üzerindeki etkisi. HAYEF Journal of Education, 6(2), 1-10.
- Harris, K. R., & Graham, S. (2016). Self-regulated strategy development in writing policy implications of an evidence-based practice. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(1), 77-84. http:// dx.doi.org/10.1177/2372732215624216
- İpşiroğlu, Z. (1991). Köktendinci çocuk yazınına eleştirel bir yaklaşım. Jale B., Nazan İ., Şeyda Ö., Zehra İ. (Ed.). Çağdaş kültürümüz olgular-sorunlar içinde. (ss. 293-309). İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
- Karsak, H. G. O. (2014). Bilgisayar destekli Öğretimin ilkokuma yazma başarısına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 116.
- Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes? Instructional Science, 28.
- Özbay, M. (2007) Türkçe özel öğretim yöntemleri II (2.baskı), Ankara: Öncü Yayınevi.
- Renshaw, C. E., & Taylor, H. A. (2000). The educational effectiveness of computer-based instruction. Computers&Geosciences,26(6),677-682.
- Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Snyder, A. E. (2012). The effects of graphic organizers and content familiarity on second graders’ comprehension of cause/effect text. [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Columbia University.
- Şahin, A., & Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 909-918.
- Şentürk, N. (2009). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin 8. Sınıf öğrencilerinin ilgilendirici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. [Yayınlanmış yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Tavşanlı, Ö. F., & Seban, D. (2015). 9. Grafik örgütleyicilerin ilköğretim 4. Sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri çözümleme ve özetleme başarıları üzerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (43).
- Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472.
- Yılmaz M., & Aklar, S. (2015). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerine etkisi. XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı.
- Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma kaygısı ve yazma kaygısının ölçülmesi. Education Sciences, 6(3), 2271-2280.