Fictional children's books with literary features allow child readers to identify with the narrative elements they contain, thus facilitating a personal connection to the text by providing children with an effective and intense literary experience. Although identification with fictional characters is often expressed in literature, research on how identification occurs is limited. In order to fill this gap, the main problem of the study was determined to access how child readers identify with fictional characters with reference to reader response theory. The study group of the research, which was structured with a case study, which is a qualitative research design, consisted of sixteen sixth grade middle school students. The data were collected using the interview method and subjected to content analysis. Readers responded to literature similarly to their responses to events, people, and environments in their real lives. During reading, readers' autobiographical memories were activated and emerged as an important element in determining their reactions to narrative elements. Plot emerged as the most important narrative element in creating identification. The identification between the characters around the protagonists and the people in their own environment strengthened their identification with the main character.
Edebî nitelikli kurmaca çocuk kitapları içerdikleri anlatı unsurları ile çocuk okurların özdeşim kurmalarını sağlar, böylece edebî deneyimi etkin ve yoğun bir şekilde yaşatarak metinle kişisel bağ kurmayı kolaylaştırır. Kurgu karakterlerle kurulan özdeşim alan yazında sıkça ifade edilse de özdeşimin nasıl kurulduğuna ilişkin çalışmalar sınırlıdır. Bu boşluğu gidermek amacıyla çalışmanın ana problemi çocuk okurların kurgu karakterlerle nasıl özdeşim kurduklarına okur tepki kuramı referansıyla ulaşmak olarak belirlenmiştir. Nitel bir araştırma deseni olan durum çalışmasıyla yapılandırılmış araştırmanın çalışma grubunu ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinden on altı öğrenci oluşturmaktadır. Veriler görüşme yöntemiyle toplanmış olup içerik analizine tabi tutulmuştur. Okurlar edebiyata gerçek hayatlarındaki olay, kişi ve ortamlara verdikleri tepkilere benzer tepkiler vermişlerdir. Okuma esnasında otobiyografik anıları harekete geçmiş ve anlatı unsurlarına verdikleri tepkileri belirleyen önemli bir öge olarak belirmiştir. Özdeşimin kurulmasında en önemli anlatı ögesi olarak olay örgüsü ön plana çıkmıştır. Kahramanların etrafındaki karakterlerle kendi çevrelerindeki kişiler arasında özdeşlik kurmaları ana karakterle olan özdeşimlerini kuvvetlendirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2024 |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | August 20, 2024 |
Acceptance Date | September 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research