The present study aims to examine the reading comprehension performance of students from grades 1 to 6. For this purpose, a reading comprehension test was developed for each grade level, consisting of questions based on narrative and expository texts. In constructing the test, both literal and inferential comprehension questions were utilized. The questions were structured in accordance with Barrett’s taxonomy and presented in both multiple-choice and open-ended formats. The tests were administered to a total of 755 students—347 girls and 408 boys—from various socio-economic regions of Istanbul. Reliability and validity analyses of the test were conducted.
In the second phase, the reading comprehension performance of students from grades 1 through 6 was examined in a different student group. The results indicated that the comprehension scores were 65.40 for grade 1, 61.71 for grade 2, 72.08 for grade 3, 72.08 for grade 4, 59.42 for grade 5, and 53.47 for grade 6. These findings demonstrate that the increase in reading comprehension performance across grade levels is not linear. The results are discussed in relation to the relevant literature.
Bu araştırmada 1.-6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla her sınıf düzeyi için öyküleyici ve bilgilendirici metinlere dayalı sorulardan oluşan okuduğunu anlama testi geliştirilmiştir. Testin geliştirilmesinde yüzeysel anlama ve derin anlama sorularından faydalanılmıştır. Sorular Barrett taksonomisi ile yapılandırılmış ve çoktan seçmeli, açık uçlu formlarda sunulmuştur. Oluşturulan testler İstanbul ilinin farklı sosyoekonomik bölgelerinden 347’si kız, 408’si erkek toplam 755 öğrenciye uygulanmıştır. Teste ait güvenirlik ve geçerlik sonuçları hesaplanmıştır. İkinci aşamada farklı bir öğrenci grubunda 1. sınıftan 6. sınıfa kadar öğrencilerin okuduğunu anlama başarıları incelenmiştir. Buna göre 1. sınıf öğrencilerinin anlama düzeyleri 65,40; 2.sınıf öğrencilerinin 61,71; 3. sınıf öğrencilerinin 72,08; 4. sınıf öğrencilerinin 72,08; 5. sınıf öğrencilerinin 59,42; 6. sınıf öğrencilerinin ise 53,47 bulunmuştur. Bu sonuçlar öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça okuduğunu anlama düzeyindeki artışın düzenli olmadığını göstermektedir. Bu sonuçlar ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Anahtar sözcükler: okuma, anlama, güvenirlik, geçerlik.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | August 10, 2025 |
| Acceptance Date | September 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |