The field of education is constantly evolving, necessitating the ongoing review of various curricula to assess their effectiveness in achieving educational objectives. In this context, a systematic comparison of the 2024 Maarif Model Secondary School Turkish Curriculum, which reflects Türkiye's unique educational vision, with the internationally recognized International Baccalaureate Diploma Program (IBDP) and Cambridge International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) programs was deemed important. The study, conducted through a document review, identified areas of comparison for the programs, and subheadings were determined accordingly. The overall approach of the IBDP Turkish Programme is to integrate literary texts and language studies as language products, emphasizing critical thinking and sociocultural understanding. The IGCSE Turkish Programme, on the other hand, focuses more on language proficiency and reading and writing skills through a structured and systematic assessment framework. The Maarif Model 2024 Turkish Programme, on the other hand, aims for a skills-based approach, simplifying learning outcomes and promoting a "local and national" educational framework.
Key words: Turkish Curriculum, IBDP, IGCSE, Maarif Model
Eğitim alanı sürekli olarak gelişmekte ve bu durum, eğitim hedeflerine ulaşmada etkililiklerini değerlendirmek için çeşitli öğretim programlarının sürekli olarak incelenmesini gerektirmektedir. Bu bağlamda, uluslararası geçerliliğe iye Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) ve Cambridge Uluslararası Genel Ortaöğretim Sertifikası (IGCSE) programlarıyla, Türkiye'nin özgün eğitim vizyonunu yansıtan 2024 Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Öğretim Programı'nın sistematik olarak karşılaştırılması önemli görülmüştür. Döküman incelemesi yoluyla gerçekleştirilen çalışmada programlar için karşılaştırma alanları belirlenmiş ve buna göre alt başlıklar belirlenmiştir. Genel yaklaşım olarak IBDP Türkçe Programının, dil ürünü olarak edebî metinler ile dil çalışmalarını bütünleştirerek eleştirel düşünme ve sosyo-kültürel anlayışı vurgulayan bir yapısı bulunmaktadır. IGCSE Türkçe programının ise yapılandırılmış ve sistematik bir değerlendirme çerçevesiyle dil yeterliliği ile daha çok okuma ve yazma becerilerine odaklandığı görülmektedir. Maarif Modeli 2024 Türkçe Programı ise beceri temelli bir yaklaşımı hedefleyerek öğrenme çıktılarını sadeleştirerek "yerel ve ulusal" bir eğitim çerçevesini teşvik ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | August 10, 2025 |
| Acceptance Date | October 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |