Denemelerdeki tümceciklerin konu organizasyonunu inceleyen araştırmalar, bir tümceciği sonraki tümceciklere
bağlayan dört adet geçiş türünün var olduğunu ortaya koymaktadır. Bunlar paralel geçiş, sıralı geçiş, uzatılmış
paralel geçiş ve uzatılmış sıralı geçiştir. Deneme yazanların bağdaşıklık ve tutarlılık oluşturma becerilerini, konu
geçişlerini uygun ve yeterli biçimde yapıp yapamamalarına bakarak değerlendirebiliriz. Başka bir deyişle, konu
yapılandırmasının düzgün yapıldığı denemelerin daha bağdaşık ve tutarlı olduğunu söyleyebiliriz. Bu gerçeğe
dayalı olarak, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türklerin yazdığı denemelerdeki konu yapısını
incelemeyi amaçlamıştır. Bunu yapmaktaki özel hedeflerimiz, (1) İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen
Türklerin tümcecikler arasında konu bağlantıları oluşturma becerilerini değerlendirmek, (2) onların genellikle
tercih ettiği konu geçişi türü/türlerini tespit etmek ve (3) geçiş oluşturmak için kullandıkları dil yapılarını ortaya
çıkarmaktır. Bu amaçla, araştırmacılar Türkiye’nin üç farklı üniversitesinden (Gaziantep, İnönü ve Hakkari) 81
İngiliz Dili Eğitimi bölümü öğrencisinin yazdığı denemeler üzerinde Konu Yapısı Çözümlemesi (KYÇ)
uygulamışlardır. Yapılan çözümleme İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türklerin konu yapılandırmasında
olması gereken beceriye sahip olmadıklarını göstermektedir. Araştırma, aynı zamanda, katılımcıların genellikle
paralel ve sıralı geçiş türlerini kullanırken, uzatılmış geçiş türlerini daha az sıklıkla tercih ettiklerini ortaya
koymuştur. Son olarak, çözümlememiz katılımcıların paralel geçiş için zamirleri, sıralı geçiş için ise yeni isim
öbeklerini kullandıklarını göstermiştir.
The literature on the topical organization of essays suggests that there are four possible types of progression from the topic of one clause to the topics of the following clauses. These are parallel, sequential, extended parallel, and extended sequential progressions. Essay writers’ ability to create cohesion and coherence can be evaluated on the extent of their capability to use topical progression appropriately and adequately. In other words, essays in which topical structuring is properly accomplished are more cohesive and coherent. Based on this fact, this study aims to analyze the topical structure in argumentative essays written by Turkish learners of EFL. Our objectives in doing this are (1) to assess Turkish EFL learners’ ability to construct topical links between clauses, (2) to identify the type of progression mostly preferred by them, and (3) to find out the range of linguistic structures that they use to create progression. To this end, the researchers have conducted Topical Structure Analysis (TSA) on essays produced by 81 ELT students from three different universities in Turkey (Gaziantep, İnönü, and Hakkari). The analysis illustrated the fact that Turkish EFL learners are not as skilled as they should be in topical structuring. It also revealed that they usually prefer to use parallel and sequential types of progression, while extended progression has been observed to be less common in their essays. Finally, we found that the participants of the study mostly use pronouns for parallel progression, whereas they switch to new noun phrases for sequential progression.
Other ID | JA82BB96HE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 2 |