Türkiye için önemli olan turizm sektöründe, turistlerle sağlıklı iletişim kurabilmesi için çalışanlarından yabancı
dil bilmelerini talep etmektedir. Resmi istatistikler, Türkiye’de tatilini geçiren turistlerin çoğunluğunu Alman
turistlerin oluşturduğunu göstermektedir. Bu nedenle, mesleğe hazırlık sürecindeki turizm okulu/yüksekokulu
öğrencileri ya da otel çalışanları, Almanca öğrenmeye teşvik edilmektedir. Okullarda ya da Almanca kurslarında
Turizm Almancası öğrenenlere okutulan ders kitaplarının birçoğu ithal ders kitaplarıdır ve Türk
öğrencinin/çalışanının ihtiyacına yönelik yazılmış kitaplar değildir. Piyasada bulunan yerel ders kitaplarının birçoğunun da günümüz koşullarına ve bilimsel verilere dayanılarak yapılan ihtiyaç analizleri sonucunda
güncellenmesi gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Türk turizm sektöründe çalışacaklar ile çalışanların ihtiyaçları olan Almanca konuşma
amaçlarını ve yaşanan iletişim güçlüklerini belirlemektir. Karma desenli bir araştırma yöntemi uygulanarak
saptanan konuşma amaçlarının ve iletişim sorunlarının dikkate alınması ve temel düzeyde bir Turizm Almancası
ders kitabının yazılması durumunda Turizm Almancası öğretiminde başarı artacaktır.
Tourism is an important sector in Turkey and the employees in this sector are required to speak foreign
languages in order to have good communication with tourists. The official records (Republic of Turkey Ministry
of Culture and Tourism) show that the majority of tourists visiting Turkey for holidays come from Germany.
Therefore, students attending vocational schools of tourism or taking tourism courses at the undergraduate level
are encouraged to learn German. Unfortunately, most of the textbooks used in schools and German language
courses are imported publications. These books are not intended for the needs of the general Turkish population
of students or employees. Many of the domestic textbooks on the market, on the other hand, should be updated
according to the needs analysis based on today's conditions and scientific data. This study aims to determine the
purposes of speaking German, which is a requirement for the people who work, or are going to work in the
tourism sector, and the communication difficulties people encounter. The purposes of speaking German and the
communication problems are the factors determined by using a mixed research design. We believe that if these
factors are taken into consideration and a basic-level textbook of German for tourism is written, teaching
German for tourism will be more successful.
Other ID | JA68AT79RP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 2 |