Bu çalışmanın amacı sosyal paylaşım sitelerinin özerk dil öğrencileri için potansiyelini ve özellikle onların hedef
dil kullanıcılarıyla kurdukları bağlantıda etiket kullanım becerilerinin rolünü araştırmaktır. Çalışma, ekolojik
yaklaşım ve Zappavigna‟nın (2012) “searchable talk” (“aranabilir söylem”) ve “ambient affiliation” (“ambiyant
bağlantı”) kavramlarından hareketle araştırmacının Twitter‟ı bir yıl süre zarfında hedef dili olan İspanyolca‟da
kullanım deneyimlerini analiz ederek otoetnografik bir yaklaşım kullanmıştır. Katılımcının günlüğü, twitleri ve
kurduğu iletişimler ve twitlere eşlik eden etiketlerin hem nitel hem de nicel analizi, Twitter‟ın özerk öğrenciler
için dil öğrenme deneyimlerini zenginleştiren bir ortam yaratma potansiyeline sahip olduğunu göstermiştir.
Verinin tematik analizi ise bağlantı kurma fonksiyonu içeren etiketlerin öğrencinin öğrendiği dili konuşan
topluluklarda hedef dilde çeşitli değerler etrafında buluşmayı sağladığını açığa çıkarmıştır. Bu boylamsal araştırmanın ikinci dil öğrenimi ve öğretimi bağlamında metodolojik ve pratik sonuçları da çalışmada ele
alınmıştır.
The purpose of this study is to examine the potential of social networking sites for autonomous language learners, specifically the role of hashtag literacies in learners’ affiliation performances with native speakers. Informed by ecological approach and guided by Zappavigna’s (2012) concepts of `searchable talk` and `ambient affiliation`, the current study employs an autoethnographic approach by analyzing the researcher’s own Twitter experiences in his target language, Spanish, over the period of a year. The participant’s journal, tweets and conversations, and both qualitative and quantitative analysis of the hashtags accompanying tweets show that Twitter has potential to create a space for autonomous learners to enrich their language learning experiences. The thematic analysis of the data further reveals that hashtags, which perform an affiliative function, enable the learner to bond around particular values within authentic discourse communities in his target language. The methodological and practical outcomes of this longitudinal study for second language learning and teaching contexts are also discussed.
Other ID | JA35BV67CU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |