This article deals with a few different artistic themes represented by mosaicists in both the eastern and western
halves of the Roman empire. The themes I discuss are the Triumph of Dionysos and the subject of the hunt, both
of which were popular primarily for decorating the main reception room of private homes. Dionysos’s triumph
evokes worldly happiness and prosperity, and the hunt, of either realistic or mythological type, reflects a popular
aristocratic pastime as well as the manly quality of courage in the face of danger, or virtus. In general, the
direction of artistic influence flowed from west to east, but in at least one instance, the trend in imagery moved
in the opposite direction. It is shown how eastern and western craftsmen developed regional preferences in the
ways they depicted the shared themes, partly shaped by local historical and economic circumstances.
Bu makale, Roma İmparatorluğu’nun doğu ve batı yarısında mozaik sanatçıları tarafından yansıtılan birkaç
sanatsal konu ile ilgilenmektedir. Benim burada ele aldığım öncelikli olarak özel konutların ana giriş odalarının
dekorasyonu için yaygın olan Dionysos’un zaferi ve av konularıdır. Dionysos’un zaferi, dünyevi mutluluğu
ve refahı anımsatmaktadır. Gerçekçi ya da mitolojik yöntemlerden birine sahip avlama ise yaygın aristokratik
eğlencenin yanında, virtus ya da tehlikenin yüzündeki cesaretin erkeğe özgü niteliklerini de yansıtmaktadır.
Genel olarak, sanatsal etkinin yönü batıdan doğuya doğru ilerlemektedir. Fakat, en az bir durumda imgelerdeki
akım zıt yönde etkilenmiştir. Doğu ve batı zanaatkârlarının, yerel tarihi ve ekonomik durumlar tarafından
kısmen şekillenen ortaklaşa konuları resmettiği biçimde, bölgesel tercihlerin nasıl geliştiği gösterilmektedir.
Subjects | Archaeology |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |