Ravenna’da, Geç Antik Dönem’den kalma çok sayıda mozaik bulunmaktadır. Akademisyenler genellikle bu sanat eserlerini çoğunlukla tarihsel ve topografik çalışmalardan ayrı olarak ve sadece sınırlı bir simgesel ve ikonografik perspektifle değerlendirmişlerdir. Bu makalede, SantʼApollinare Nuovo, Ravenna’da Civitas Classis Mozaiği’nin, İS 6. yüzyılın başlarından itibaren, ikonografisine dair yeni bir yorum sunulmaktadır. Makalenin ilk bölümü, Civitas Classis Mozaiği’nin liman sahnesinde temsil edilen hem topografik hem de sembolik detayları araştırarak mozaiğin ikonografisini incelemektedir. İkinci bölümde, Civitas Classis Mozaiği’nin ikonografisi ile ifade edilen sembolizm, kimlik ve metaforların yönleri ele alınmaktadır. İngilizce olarak yazılmış bu çalışma, aynı zamanda, Antik Çağ’da Adriyatik Bölgesi’nden gelen mozaiklerin giriş noktasının incelenmesini de sunmaktadır.
Ravenna boasts a high number of mosaics dating from the Late Antique period. Scholars have often considered these artworks in isolation, often within historical and topographic studies, and only from a very limited symbolic and iconographic perspective. This paper provides a new interpretation on the iconography of the Civitas Classis mosaic at SantʼApollinare Nuovo, Ravenna, from the early 6th century AD. The first section of the paper explores the iconography of the mosaic by investigating both topographic and symbolic details represented in the port scene of the Civitas Classis mosaic. The second section examines the aspects of symbolism, identity and metaphors for power expressed by the iconography of the Civitas Classis mosaic. This paper also provides an entry point, written in English, into the study of the mosaics from the Adriatic region in antiquity.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Archaeology |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 11 |