“Parco della Pace”, 1988 yılında Ravenna Belediyesi’nin girişimiyle ve Uluslararası Çağdaş Mozaikçiler Derneği (AIMC) ve UNESCO’nun desteğiyle Ravenna’da ortaya çıkmıştır. Gerçek bir açık hava müzesi olarak kabul edilen bu yer, uluslararası üne sahip sanatçılar tarafından yapılmış dokuz anıtsal çağdaş mozaik eseri korumaktadır. Yakın zamanda; Ravenna Belediyesi, Bologna Üniversitesi, Flaminia Vakfı ve RavennAntica Vakfı arasında yapılan bir anlaşma ile birlikte, 1984’te Claude Rahir tarafından yapılan “Le chaos et la source de vie” çeşme mozaiğinin restorasyonu gerçekleştirilmiştir. Restorasyonun ilk bölümü, sanatçının ruhunun ve amacının anlaşılmasını sağlayan arşiv belgelerinin dikkatli bir şekilde incelenmesine odaklanmıştır. Yıllarca süren ihmal ve tahrip sebebiyle tehlikeye atılan sanat eserini yeniden inşa etmek için uygulanan restorasyon teknikleri, artık standartlaştırılmış ürünleri ve metodolojileri yakın zamanda yapılan diğer deneylerle karşılaştırmayı da mümkün kılmıştır. Boşlukların giderilmesi için, korunan kültürel mirasa uygulanan restorasyon teorisi çağdaş sanat dünyası ile ilişkilendirerek, özel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Restorasyonu desteklemek için “hareketten yapı” tekniği kullanılarak sanat eserinin üç boyutlu bir modeli oluşturulmuştur. Proje, özel bir web sitesi ve açıklayıcı panellerin kurulması yoluyla tüm alanın iyileştirilmesi ve yeniden geliştirilmesiyle sona ermiştir.
The “Parco della Pace” was born in Ravenna in 1988, under the initiative of the Municipality of Ravenna and with the support of International Association of Contemporary Mosaicists (AIMC) and UNESCO. Considered a real open-air museum, it preserves nine monumental works of contemporary mosaic made by internationally renowned artists. A plan for the redevelopment and enhancement of the entire park has recently been approved: the agreement between the Municipality of Ravenna, the University of Bologna, the Flaminia Foundation, and the RavennAntica Foundation made possible the restoration of the fountain mosaic “Le chaos et la source de vie” by Claude Rahir, realized in 1984. The first part of the intervention focused on a careful study of the archival documentation that provides an understanding of the artist’s spirit and volition. The restoration techniques, put in place to re-establish the artwork compromised by years of neglect and vandalization, have allowed us to compare products and methodologies now standardized with others of recent experimentation. Special attention had to be given to the problem of the integration of gaps, relating the theory of restoration applied to protected cultural heritage with the world of contemporary art. In support of the intervention a three-dimensional survey of the artwork has been created using the “Structure from motion” technique. The project ended with the enhancement and redevelopment of the entire area through the setup of a dedicated website and explanatory panels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Archaeological Science |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 16 |