With Web 5.0, there has been a transition from Web 1.0, which provides read-only information services, to communication not only between humans but also between machines. The Internet of Things, which allows communication between machines, has pioneered this revolutionary process. This technology has enabled Marketing 1.0 to evolve from a product and production-oriented approach to a personalized marketing approach with Marketing 5.0. The changing consumer profile also affects the industry. Today, it is seen that the Industry 1.0 era has evolved into Industry 5.0 with smart factories capable of unmanned production. The communication of machines with each other and with people has changed society as well as production. Hunter-gatherer Society 1.0 is transforming into Society 5.0, where common living spaces are established with machines. This study; It aims to address web, marketing, industry and society as a whole, starting from 1.0 processes to 5.0. This holistic approach is important for the study to be original and up-to-date. This review, aims to make a valuable contribution to the relevant literature.
Salt okunur bilgi hizmeti veren Web 1.0’dan Web 5.0 ile sadece insanlar arasında değil makineler arasında da iletişime geçiş olmuştur. Makineler arası iletişime imkân tanıyan nesnelerin interneti, bu devrimsel sürece önayak olmuştur. Bu teknoloji, Pazarlama 1.0 ile sadece ürün ve üretim odaklı anlayışın Pazarlama 5.0 ile kişiye özel pazarlama anlayışının olduğu bir döneme evrilmesini sağlamıştır. Değişen tüketici profili endüstriyi de etkilemektedir. Günümüzde Endüstri 1.0 döneminin insansız üretim yapabilen akıllı fabrikalarla Endüstri 5.0’a evrildiği görülmektedir. Makinelerin birbirleriyle ve insanlarla iletişimi, üretimi olduğu gibi toplumu da değiştirmiştir. Avcı toplayıcı Toplum 1.0, makinelerle ortak yaşam alanlarının kurulduğu Toplum 5.0’a dönüşmektedir. Bu çalışma; web, pazarlama, endüstri ve toplumu 1.0 süreçlerinden başlayarak 5.0’a geldikleri süreçleri bir bütün olarak ele almayı amaçlamaktadır. Bu bütünsel yaklaşım, çalışmanın özgün ve güncel olması açısından önemlidir. Bir derleme niteliğinde olan bu çalışma, ilgili literatüre değerli bir katkı sunmayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | August 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |