Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Social Studies Curriculum of Türkiye and Italy in the Context of Citizenship Education: A Comparative Study

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue, 28 - 54, 28.09.2023
https://doi.org/10.53048/johass.1347862

Öz

This study aims to compare the citizenship education in Italy and Türkiye in terms of knowledge, skills and values. In this context, the secondary school history, geography and citizenship education curriculum taught within the scope of the unidisciplinary social studies approach in Italy and the social studies course curriculum taught in Türkiye were examined. Comparisons were carried out at 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grade levels. Content analysis method was used to analyze the data obtained, and the codes emerged as a result of the analyzes were presented in tables. In line with the results obtained, it is seen that Italy and Türkiye give weight to high-level thinking skills similar to the skills education dimension of citizenship education, and the programme being taught in Türkiye is more intense than the Italian curriculum in terms of value dimension; in both countries, diligence, respect, responsibility, patriotism, freedom/independence, solidarity, respect for cultural heritage and sensitivity values were emphasized; in the knowledge dimension, individual, social, cultural, economic, political, legal, historical, religious, professional, scientific, traditional and current issues were emphasized in Türkiye; in Italy, as well as these issues ecological citizenship and the European Union system were discussed. In line with the findings, suggestions were made to expand the scope of citizenship education in Türkiye with the dimensions of knowledge, skills and values, and to explicitly address the targeted skills and values in citizenship education in Italy.

Kaynakça

  • Akhan, N. E. and Çiçek, S. (2019). Karşılaştırmalı sosyal bilgiler öğretimine bir örnek: Türk ve Rus ortaokul öğrencilerinin “İyi vatandaşlık algıları”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (27), 177-195. https://doi.org/10.35675/befdergi.430390
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388. http://dx.doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bayoğlu, E. (2012). Platon ve Aristoteles’in Devlet Anlayışlarının Karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi] Atatürk Üniversitesi. https://atauni.edu.tr/yuklemeler/c65e4b69fa53812d2a9025cc725ef758.pdf
  • Bayrak, M. B. (2021). “İlk Kentler” in kurulması ve “Erken Devlet” in doğuşu aşamalarında yönetim ve yönetsel aygıtlar üzerine bir değerlendirme. Amme İdaresi Dergisi, 54(4). 33-60. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/516791/
  • Bektaş, Ö. and Zabun, E. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değerler karşılaştırması: Türkiye ve Fransa. Değerler Eğitimi Dergisi, 17 (37), 247-289. https://doi.org/10.34234/ded.512221
  • Bianchi, E. (2009). Per un’etica condivisa. Einaudi.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayıncılık.
  • Damiani, V. (2020). Educating pre-service teachers on global citizenship: Research perspectives from a preliminary study in the Italian context. JSSE-Journal of Social Science Education, 19(4). https://doi.org/10.4119/jsse-3468
  • Dere, İ., and Akdeniz, Ş. N. (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1/20), 203–232. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.190
  • Ereş, F. (2015). Vatandaşlık eğitimi ve karakter eğitimi politikalarının değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (36) , 120-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206393
  • Eryılmaz, B. (2006). Tanzimat ve yönetimde modernleşme. İşaret yayınları.
  • Eurydice (2017). Citizenship Education at School in Europe - 2017 Eurydice Report. Luxemburg Publıcations Office of European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2797/921276
  • Foppa Pedretti, C. (2005). Spirito profetico ed educazione in Aldo Capitini. Prospettive filosofiche, religiose e pedagogiche del post-umanesimo e della compresenza. Milano: Vita e Pensiero.
  • Franch, S. (2019). Reconceptualising citizenship education towards the global, the political and the critical: Challenges and perspectives in a province in Northern Italy. In Teacher Education for Sustainable Development and Global Citizenship, (1st ed., pp. 144-155). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429427053
  • İbrahimoğlu, Z. and Şan, S. (2018). Azerbaycan öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 70-78. https://doi.org/10.14781/mcd.386120
  • Kara, İ. (2022). Fransa’da sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan tarih coğrafya öğretim programının incelenmesi [Öz]. 4. Ayasofya Uluslararası Multidisipliner Bilimsel Araştırmalar Kongresinde sunulan bildiri. İstanbul.
  • Kara, İ. and Tokmak, A. (2023). Fransa sosyal bilgiler dersi öğretim programının laiklik açısından incelenmesi. Journal of History School, 63, 664-687. http://dx.doi.org/10.29228/joh.68431
  • Kaya, M. M. and Biçer, B. (2021). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e vatandaş. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (44), 8025-8053. https://doi.org/10.26466/opus.936133
  • Korkut, L. (2014). Siyasi kimlik olarak vatandaşlık: Türkiye’de ve dünya devletlerinde anayasal vatandaşlık tanımları. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1 (2), 5-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imuhfd/issue/54304/736943
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim programları- http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2020). Curriculum verticale https://www.icrendecentro.edu.it/attachments/article/723/CURRICOLO%20VERTICALE%202019-2022.pdf
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2022a). Curriculum verticale https://web.spaggiari.eu/pvw/app/default/pvw_img.php?sede_codice=REME0010&doc=2865064&inl=1
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2022b). Curriculum verticale https://web.spaggiari.eu/pvw/app/default/pvw_img.php?sede_codice=REME0010&doc=2566119&inl=1
  • National Council for The Social Studies (NCSS), (2010). National curriculum standards for Social Studies: A framework for teaching, learning, and assessment. Washington, D.C.: NCSS Press.
  • Otuz, B., Görkaş Kayabaşı, B. and Ekici, G. (2018). 2017 sosyal bilgiler dersi öğretim programının beceri ve değerlerinin anahtar yetkinlikler açısından analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 944-972. https://doi.org/10.30831/akukeg.409791
  • Öztürk, C., İbrahimoğlu, Z. & Yıldırım, G. (2020). Kuramsal Temeller ve Güncel Tartışmalar Işığında 21. Yüzyılda Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi (II. Baskı). Pegem Akademi
  • Pala, Ş. M. (2022). Okuryazarlık becerilerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 9(2), 659-678. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1097887
  • Patterson, T. C. (2008). Google Earth as a (Not Just) Geography Education Tool. Journal of Geography, 106 (4), 145-152. https://doi.org/10.1080/00221340701678032
  • Polat, E. G. (2011). Osmanlıdan günümüze vatandaşlık anlayışı. Ankara Barosu Dergisi. 3 (0). 127-157. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abd/issue/33792/374228
  • Romano, L. (2018). Aldo Capitini e la riforma della scuola pubblica nell’Italia degli anni Sessanta. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 201-217. http://dx.doi.org/10.14516/ete.209
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. and Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4 (1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sánchez, M. L., Fiorucci, M., Catarci, M., & González Monteagudo, J. (2023). Analysis of intercultural education policies in Italy and Spain: A comparative perspective [Analisi delle politiche di educazione interculturale in Italia e Spagna: una prospettiva comparativa]. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 27, 137-153. https://doi.org/10.7358/ecps-2023-027-sanc
  • Santoni Rugiu, A. (2011). La stagione delle speranze. La riforma scolastica mancata e l’ADESSPI (1958-1968). Rende: Edizioni Scientifiche Calabresi. Şeker, G. (2022). Faşizm üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 10 (2). https://doi.org/10.54429/seyad.1196816
  • Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/43049/521304
  • Tacconi, G. (2009). Educazione e laicità. Rassegna Cnos, 25(2), 15-22. https://www.cnos-fap.it/sites/default/files/articoli_rassegna/15_Rassegna%20CNOS%20-%202009%20-%20n-1.2.pdf
  • Topçuoğlu, A. A. (2012). Modern hukuk ve İslam’da vatandaşlık kavramının hukukî temeli. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16(3), 185-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahbvuhfd/issue/48113/60845
  • Uğurlu, C. T. (2011). Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de vatandaşlık eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 153-169. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6151/82620
  • Üstel, F. (2011). Makbul Vatandaş’ın peşinde II. Meşrutiyet’ten bugüne vatandaşlık eğitimi. İletişim Yayınları.
  • Yetişensoy, O. and Akdeniz, Ş. (2022). Japonya’da vatandaşlık eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 53-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/70418/1050006
Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue, 28 - 54, 28.09.2023
https://doi.org/10.53048/johass.1347862

Öz

Kaynakça

  • Akhan, N. E. and Çiçek, S. (2019). Karşılaştırmalı sosyal bilgiler öğretimine bir örnek: Türk ve Rus ortaokul öğrencilerinin “İyi vatandaşlık algıları”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (27), 177-195. https://doi.org/10.35675/befdergi.430390
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388. http://dx.doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bayoğlu, E. (2012). Platon ve Aristoteles’in Devlet Anlayışlarının Karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi] Atatürk Üniversitesi. https://atauni.edu.tr/yuklemeler/c65e4b69fa53812d2a9025cc725ef758.pdf
  • Bayrak, M. B. (2021). “İlk Kentler” in kurulması ve “Erken Devlet” in doğuşu aşamalarında yönetim ve yönetsel aygıtlar üzerine bir değerlendirme. Amme İdaresi Dergisi, 54(4). 33-60. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/516791/
  • Bektaş, Ö. and Zabun, E. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değerler karşılaştırması: Türkiye ve Fransa. Değerler Eğitimi Dergisi, 17 (37), 247-289. https://doi.org/10.34234/ded.512221
  • Bianchi, E. (2009). Per un’etica condivisa. Einaudi.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayıncılık.
  • Damiani, V. (2020). Educating pre-service teachers on global citizenship: Research perspectives from a preliminary study in the Italian context. JSSE-Journal of Social Science Education, 19(4). https://doi.org/10.4119/jsse-3468
  • Dere, İ., and Akdeniz, Ş. N. (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1/20), 203–232. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.190
  • Ereş, F. (2015). Vatandaşlık eğitimi ve karakter eğitimi politikalarının değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (36) , 120-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206393
  • Eryılmaz, B. (2006). Tanzimat ve yönetimde modernleşme. İşaret yayınları.
  • Eurydice (2017). Citizenship Education at School in Europe - 2017 Eurydice Report. Luxemburg Publıcations Office of European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2797/921276
  • Foppa Pedretti, C. (2005). Spirito profetico ed educazione in Aldo Capitini. Prospettive filosofiche, religiose e pedagogiche del post-umanesimo e della compresenza. Milano: Vita e Pensiero.
  • Franch, S. (2019). Reconceptualising citizenship education towards the global, the political and the critical: Challenges and perspectives in a province in Northern Italy. In Teacher Education for Sustainable Development and Global Citizenship, (1st ed., pp. 144-155). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429427053
  • İbrahimoğlu, Z. and Şan, S. (2018). Azerbaycan öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 70-78. https://doi.org/10.14781/mcd.386120
  • Kara, İ. (2022). Fransa’da sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan tarih coğrafya öğretim programının incelenmesi [Öz]. 4. Ayasofya Uluslararası Multidisipliner Bilimsel Araştırmalar Kongresinde sunulan bildiri. İstanbul.
  • Kara, İ. and Tokmak, A. (2023). Fransa sosyal bilgiler dersi öğretim programının laiklik açısından incelenmesi. Journal of History School, 63, 664-687. http://dx.doi.org/10.29228/joh.68431
  • Kaya, M. M. and Biçer, B. (2021). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e vatandaş. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (44), 8025-8053. https://doi.org/10.26466/opus.936133
  • Korkut, L. (2014). Siyasi kimlik olarak vatandaşlık: Türkiye’de ve dünya devletlerinde anayasal vatandaşlık tanımları. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1 (2), 5-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imuhfd/issue/54304/736943
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim programları- http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2020). Curriculum verticale https://www.icrendecentro.edu.it/attachments/article/723/CURRICOLO%20VERTICALE%202019-2022.pdf
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2022a). Curriculum verticale https://web.spaggiari.eu/pvw/app/default/pvw_img.php?sede_codice=REME0010&doc=2865064&inl=1
  • Ministero dell'Istruzione e del Merito (2022b). Curriculum verticale https://web.spaggiari.eu/pvw/app/default/pvw_img.php?sede_codice=REME0010&doc=2566119&inl=1
  • National Council for The Social Studies (NCSS), (2010). National curriculum standards for Social Studies: A framework for teaching, learning, and assessment. Washington, D.C.: NCSS Press.
  • Otuz, B., Görkaş Kayabaşı, B. and Ekici, G. (2018). 2017 sosyal bilgiler dersi öğretim programının beceri ve değerlerinin anahtar yetkinlikler açısından analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 944-972. https://doi.org/10.30831/akukeg.409791
  • Öztürk, C., İbrahimoğlu, Z. & Yıldırım, G. (2020). Kuramsal Temeller ve Güncel Tartışmalar Işığında 21. Yüzyılda Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi (II. Baskı). Pegem Akademi
  • Pala, Ş. M. (2022). Okuryazarlık becerilerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 9(2), 659-678. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1097887
  • Patterson, T. C. (2008). Google Earth as a (Not Just) Geography Education Tool. Journal of Geography, 106 (4), 145-152. https://doi.org/10.1080/00221340701678032
  • Polat, E. G. (2011). Osmanlıdan günümüze vatandaşlık anlayışı. Ankara Barosu Dergisi. 3 (0). 127-157. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abd/issue/33792/374228
  • Romano, L. (2018). Aldo Capitini e la riforma della scuola pubblica nell’Italia degli anni Sessanta. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 201-217. http://dx.doi.org/10.14516/ete.209
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. and Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4 (1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sánchez, M. L., Fiorucci, M., Catarci, M., & González Monteagudo, J. (2023). Analysis of intercultural education policies in Italy and Spain: A comparative perspective [Analisi delle politiche di educazione interculturale in Italia e Spagna: una prospettiva comparativa]. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 27, 137-153. https://doi.org/10.7358/ecps-2023-027-sanc
  • Santoni Rugiu, A. (2011). La stagione delle speranze. La riforma scolastica mancata e l’ADESSPI (1958-1968). Rende: Edizioni Scientifiche Calabresi. Şeker, G. (2022). Faşizm üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 10 (2). https://doi.org/10.54429/seyad.1196816
  • Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/43049/521304
  • Tacconi, G. (2009). Educazione e laicità. Rassegna Cnos, 25(2), 15-22. https://www.cnos-fap.it/sites/default/files/articoli_rassegna/15_Rassegna%20CNOS%20-%202009%20-%20n-1.2.pdf
  • Topçuoğlu, A. A. (2012). Modern hukuk ve İslam’da vatandaşlık kavramının hukukî temeli. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16(3), 185-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahbvuhfd/issue/48113/60845
  • Uğurlu, C. T. (2011). Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de vatandaşlık eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 153-169. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6151/82620
  • Üstel, F. (2011). Makbul Vatandaş’ın peşinde II. Meşrutiyet’ten bugüne vatandaşlık eğitimi. İletişim Yayınları.
  • Yetişensoy, O. and Akdeniz, Ş. (2022). Japonya’da vatandaşlık eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 53-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/70418/1050006
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Tokmak 0000-0002-3902-5825

Selda San 0000-0002-8680-7491

İlyas Kara 0000-0003-4755-0037

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue

Kaynak Göster

APA Tokmak, A., San, S., & Kara, İ. (2023). Investigation of the Social Studies Curriculum of Türkiye and Italy in the Context of Citizenship Education: A Comparative Study. İnsan Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(Education Special Issue), 28-54. https://doi.org/10.53048/johass.1347862

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031