Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Accommodation Satisfaction of Tourists Travelling within the Scope of Business Tourism

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 157 - 169, 25.03.2025

Öz

Accommodation service is an indispensable need for tourists travelling for business purposes. In this sense, measurements of satisfaction are very important outputs in the context of understanding consumer behavior for hotel businesses that host business tourists. Because it is thought that accommodation satisfaction influences the intention to revisit, recommend and share on social media. Based on this idea, this study aims to reveal which factors shape the accommodation satisfaction of tourists travelling in the context of business tourism in hotel establishments in Zonguldak province, one of the provinces with industrial potential in Turkey, and its effect on the intention to revisit, recommend and share on social media. A questionnaire was applied to 697 tourists who stayed in Zonguldak province between November and December 2021. It was determined that accommodation satisfaction in business tourism influences the intention to recommend and share on social media, while it does not affect the intention to visit again.

Kaynakça

  • Abubakar, A. M., Ilkan, M., Al-Tal, R. M., & Eluwole, K. K. (2017). EWOM, revisit intention, destination trust and gender. Journal of Hospitality and Tourism Management, (31), 220-227. Alagöz, G. (2024). Türkiye’de iş turizmi. N. Ayaz (Editör), Türkiye Turizmi (s.147-166), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ali, F., & Amin, M. (2014). The influence of physical environment on emotions, customer satisfaction and behavioural intentions in Chinese resort hotel industry. J. Global Business Advancement, 7(3), 249-266.
  • Ali, F., & Omar, R. (2014). Determinants of customer experience and resulting satisfaction and revisit intentions: PLS-SEM approach towards Malaysian resort hotels. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 3(2), 175-193.

İş Turizmi Kapsamında Seyahat Gerçekleştiren Turistlerin Konaklama Memnuniyetleri

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 157 - 169, 25.03.2025

Öz

İş amacıyla seyahat gerçekleştiren turistler için konaklama hizmeti vazgeçilemez bir ihtiyaçtır. Bu anlamda iş turistlerini ağırlayan otel işletmeleri için tüketici davranışı anlama bağlamında memnuniyete yönelik ölçümler oldukça önemli çıktılardır. Çünkü konaklama memnuniyetinin tekrar ziyaret etme, tavsiye etme ve sosyal medyada paylaşım niyetinde etkisinin bulunduğu düşünülmektedir. Bu düşünceden hareketle tasarlanan bu çalışmada Türkiye’nin sanayi potansiyeline sahip illerinden bir tanesi olan Zonguldak ilindeki otel işletmelerinde iş turizmi bağlamında seyahat gerçekleştiren turistlerin konaklama memnuniyetini hangi unsurların şekillendirdiği ve tekrar ziyaret etme, tavsiye etme ve sosyal medyada paylaşım niyeti üzerine etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Zonguldak ilinde Kasım-Aralık 2021 döneminde konaklama yapan 697 turiste anket uygulanmıştır. İş turizminde konaklama memnuniyetinin tavsiye etme ve sosyal medyada paylaşım niyeti üzerinde etkili olduğu, tekrar ziyaret etme niyetini ise etkilemediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abubakar, A. M., Ilkan, M., Al-Tal, R. M., & Eluwole, K. K. (2017). EWOM, revisit intention, destination trust and gender. Journal of Hospitality and Tourism Management, (31), 220-227. Alagöz, G. (2024). Türkiye’de iş turizmi. N. Ayaz (Editör), Türkiye Turizmi (s.147-166), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ali, F., & Amin, M. (2014). The influence of physical environment on emotions, customer satisfaction and behavioural intentions in Chinese resort hotel industry. J. Global Business Advancement, 7(3), 249-266.
  • Ali, F., & Omar, R. (2014). Determinants of customer experience and resulting satisfaction and revisit intentions: PLS-SEM approach towards Malaysian resort hotels. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 3(2), 175-193.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Nurettin Ayaz 0000-0003-2117-2015

Barış Esen

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2025
Kabul Tarihi 24 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayaz, N., & Esen, B. (2025). İş Turizmi Kapsamında Seyahat Gerçekleştiren Turistlerin Konaklama Memnuniyetleri. Journal of Humanities and Tourism Research, 15(1), 157-169.