Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Festival Katılımcılarının Yaşadığı Duygusal Deneyim İle Sosyal Bütünleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 413 - 432, 28.09.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı, festivallerin katılımcıların duygusal deneyimi ve sosyal bütünleşmesi üzerindeki etkisinin yanı sıra duygusal deneyim ile sosyal bütünleşmeye arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu bağlamda Karadeniz Ereğli 16. Hamsi Festivali ile 23. Uluslararası Sevgi, Barış, Dostluk Kültür ve Sanat Festivali’ni deneyimleyen katılımcıların nasıl bir deneyim yaşadıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma verileri Temmuz-Ekim 2023 tarihleri arasında 385 katılımcıdan elde edilmiştir. Bulgular, festivallerin katılımcıların duygusal deneyimi ve sosyal bütünleşmesi üzerinde olumlu etkisi olduğunu ve duygusal deneyim ile sosyal bütünleşme arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğunu (R²=0,420, p<0,05) ortaya koymaktadır. Ayrıca duygusal deneyimin alt boyutları olan estetik, eğlence ve kaçış deneyimi ile sosyal bütünleşme arasında da pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, bu ilişkiler arasında en güçlü etkinin kaçış deneyimi ile sosyal bütünleşme arasında olduğu belirlenmiştir (t=5,187). Elde edilen bulgular, festivallerin bireylerin toplumsal etkileşimini, aidiyet duygusunu ve grup dinamiklerini güçlendiren önemli bir araç olduğunu ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Araştırma verileri toplanmadan önce 213 protokol nolu 31.05.2023/307103 tarih ve sayılı Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu izni alınmıştır. İstendiği takdirde etik formu eklenebilir. Araştırmanın tümünde etik ilkelere uyulmuştur.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Akarsu, A. (2015). Sosyal Bütünleşme Bağlamında Kutlu Doğum Faaliyetleri, Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2: 101-126.
  • Akkuş, Z. (2019). Festivalin Gerçekleştirildiği Yer Bileşenleri ile Duygusal Deneyimler Arasındaki İlişki (Basılmamış Doktora Tezi), Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akoğlan Kozak, M. ve Bahçe, O. (2012). Özel İlgi Turizmi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aksoy, M. (2000). Sosyal Bilimler ve Sosyoloji, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Allen, D. & Hughes, H. (2010). Holidays of Irish Diaspora: The Pull of the Homeland, Current Issues in Tourism, 13(1): 1-19.
  • Ambrósıo, V., Manuel, L. & Faria, T. (2011). Events and Destination Management- Car Launch in Lisbon, International Journal of Management Cases, 13(4): 331– 337.
  • Arcodia, C. & Whitford, M. (2007). Festival Attendance and the Development of Social Capital, Paper Presented at The Journal of Convention & Event Tourism, 8: 1-18.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, T. (2000). Sosyoloji, 12. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Atak, O. T. (2009). Turizminin Tanıtımında Festivallerin Yeri ve Önemi: Antalya Örneği (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atak, O., Demircan, Ş. ve Yaman, Ç. (2024). Mardin Film Festivalinin Turizm Potansiyeline Yönelik Swot Analizi, II. Uluslararası Mezapotamya İnanç ve Kültür Turizmi Kongresi, Mardin.
  • Attanasi, G., Casoria, F., Centorrino, S. & Urso, G. (2013). Cultural Investment, Local Development and Instantaneous Social Capital: A Case Study of Gathering Festival in the South of Italy, The Journal of Socio-Economics, 47: 228-247.
  • Ayad, T. H., Hasanein, A. M., & Ghaly, M. (2024). The Impact of Emotional Solidarity on Festivals Visitors' Satisfaction. Does the Festival Authenticity Matter?. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6): 237- 250.
  • Besculides, A., Lee, M. E. & McCormick, P. J. (2002). Residents' Perceptions of the Cultural Benefits of Tourism, Annals of Tourism Research, 29(2): 303-319.
  • Brown, G. & Hayes, N. (2013), The Role of Festivals in Community Development, Journal of Community Development, 44(3): 223-236.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2018). Sosyal Bilimler için İstatistik, Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cavlak, N. ve Cop, R. (2019). Yerli ve Yabancı Turist Deneyimi: Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Milliyet Temelinde Bir Analiz, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(3): 163- 173.
  • Chacko, H. & Schaffer, J. (1993). The Evolution of Festival: Creole Christmas, New Orleans: Tourism Management.
  • Cesur, M. ve Çam, A. (2021). Deneyim Boyutlarının Davranışsal Niyetler Üzerindeki Etkisi: Yapısal Eşitlik Modeli ile Test Edilen Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (Special Issue): 37- 65.
  • Claeys, C. & Roozen, I. (2014), The Impact of the Emotional and Functional Component of the Customer Experience on the Company-Customer Relationship in Hedonic and Utilitarian Service Contexts, Review of Business and Economic Literature, 58(3): 260-284.
  • Congcong, T. (2014): The Study of Festival Tourism Development of Shanghai, International Journal of Business and Social Science, 5(4): 52-58.
  • Coşkun, A. (2004). Sosyal Bütünleşme/Sosyal Çözülme ve Din, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 13: 111-115. Crouch, D. (1994). Home, Escape and Identity: Rural Cultures and Sustainable Tourism, Journal of Sustainable Tourism, 2(1-2): 93-101.
  • Cundy, W. (2016). Festivalisation of Urban Spaces: Factors, Processes and Effects, Cham: Springer. Çetin, G. (2012). Konaklama İşletmelerinde Müşteri Deneyiminin Sadakat ve Tavsiye Davranışına Etkisi (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derrett, R. (2003). Making Sense of How Festivals Demonstrate a Community’s Sense of Place, Event Management, 8(1): 49-58.
  • Duran, C. ve Uray, N. (2018). Müşteri Deneyimi ve Ölçümünün Yazındaki Yerine İlişkin Bir Değerlendirme, Research Journal of Business and Management, 6: 63-72.
  • Ekin, Y. (2011). Etkinlik Turizmi Kapsamında Festivaller ve Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri Konulu Bir Araştırma (Basılmamış Doktora Tezi), Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdem, Ö., Mızrak, M. ve Aratoğlu, C. (2018). Festivallerin Bölge Turizmine Katkıları ve Sürdürülebilirliği: Uluslararası Mengen Aşçılık ve Turizm Festivali Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(1): 228-245.
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloj: Bir Araştırma Alanı Olarak Sosyoloji ve Metodolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık. Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics, 4th Edition, New York: Sage Publications.

An Investigation of the Relationship Between Emotional Experience and Social Integration Among Festival Participants

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 413 - 432, 28.09.2025

Öz

The purpose of this research is to investigate the impact of festivals on participants' emotional experience and social integration, as well as to explore the relationship between emotional experience and social integration. In this context, this study seeks to explore experienced by participants who attended either the 16th Black Sea Ereğli Anchovy Festival and the 23rd International Love, Peace, Friendship, Culture, and Arts Festival. The data of this research were collected from 385 participants between July and October 2023. The findings indicate that festivals have a positive impact on participants' emotional experience and social integration, and that there is a positive and significant relationship between emotional experience and social integration (R²=0.420, p<0.05). Furthermore, it was determined that the sub-dimensions of emotional experience, namely aesthetic, entertainment, and escape experiences, had positive significant relationship on social integration mong these effects, the strongest effect was found between escape experience and social integration (t=5.187). The findings reveal that festivals serve as a significant tool for strengthening individuals' social interaction, sense of belonging, and group dynamics.

Kaynakça

  • Akarsu, A. (2015). Sosyal Bütünleşme Bağlamında Kutlu Doğum Faaliyetleri, Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2: 101-126.
  • Akkuş, Z. (2019). Festivalin Gerçekleştirildiği Yer Bileşenleri ile Duygusal Deneyimler Arasındaki İlişki (Basılmamış Doktora Tezi), Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akoğlan Kozak, M. ve Bahçe, O. (2012). Özel İlgi Turizmi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aksoy, M. (2000). Sosyal Bilimler ve Sosyoloji, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Allen, D. & Hughes, H. (2010). Holidays of Irish Diaspora: The Pull of the Homeland, Current Issues in Tourism, 13(1): 1-19.
  • Ambrósıo, V., Manuel, L. & Faria, T. (2011). Events and Destination Management- Car Launch in Lisbon, International Journal of Management Cases, 13(4): 331– 337.
  • Arcodia, C. & Whitford, M. (2007). Festival Attendance and the Development of Social Capital, Paper Presented at The Journal of Convention & Event Tourism, 8: 1-18.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, T. (2000). Sosyoloji, 12. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Atak, O. T. (2009). Turizminin Tanıtımında Festivallerin Yeri ve Önemi: Antalya Örneği (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atak, O., Demircan, Ş. ve Yaman, Ç. (2024). Mardin Film Festivalinin Turizm Potansiyeline Yönelik Swot Analizi, II. Uluslararası Mezapotamya İnanç ve Kültür Turizmi Kongresi, Mardin.
  • Attanasi, G., Casoria, F., Centorrino, S. & Urso, G. (2013). Cultural Investment, Local Development and Instantaneous Social Capital: A Case Study of Gathering Festival in the South of Italy, The Journal of Socio-Economics, 47: 228-247.
  • Ayad, T. H., Hasanein, A. M., & Ghaly, M. (2024). The Impact of Emotional Solidarity on Festivals Visitors' Satisfaction. Does the Festival Authenticity Matter?. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6): 237- 250.
  • Besculides, A., Lee, M. E. & McCormick, P. J. (2002). Residents' Perceptions of the Cultural Benefits of Tourism, Annals of Tourism Research, 29(2): 303-319.
  • Brown, G. & Hayes, N. (2013), The Role of Festivals in Community Development, Journal of Community Development, 44(3): 223-236.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2018). Sosyal Bilimler için İstatistik, Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cavlak, N. ve Cop, R. (2019). Yerli ve Yabancı Turist Deneyimi: Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Milliyet Temelinde Bir Analiz, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(3): 163- 173.
  • Chacko, H. & Schaffer, J. (1993). The Evolution of Festival: Creole Christmas, New Orleans: Tourism Management.
  • Cesur, M. ve Çam, A. (2021). Deneyim Boyutlarının Davranışsal Niyetler Üzerindeki Etkisi: Yapısal Eşitlik Modeli ile Test Edilen Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (Special Issue): 37- 65.
  • Claeys, C. & Roozen, I. (2014), The Impact of the Emotional and Functional Component of the Customer Experience on the Company-Customer Relationship in Hedonic and Utilitarian Service Contexts, Review of Business and Economic Literature, 58(3): 260-284.
  • Congcong, T. (2014): The Study of Festival Tourism Development of Shanghai, International Journal of Business and Social Science, 5(4): 52-58.
  • Coşkun, A. (2004). Sosyal Bütünleşme/Sosyal Çözülme ve Din, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 13: 111-115. Crouch, D. (1994). Home, Escape and Identity: Rural Cultures and Sustainable Tourism, Journal of Sustainable Tourism, 2(1-2): 93-101.
  • Cundy, W. (2016). Festivalisation of Urban Spaces: Factors, Processes and Effects, Cham: Springer. Çetin, G. (2012). Konaklama İşletmelerinde Müşteri Deneyiminin Sadakat ve Tavsiye Davranışına Etkisi (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derrett, R. (2003). Making Sense of How Festivals Demonstrate a Community’s Sense of Place, Event Management, 8(1): 49-58.
  • Duran, C. ve Uray, N. (2018). Müşteri Deneyimi ve Ölçümünün Yazındaki Yerine İlişkin Bir Değerlendirme, Research Journal of Business and Management, 6: 63-72.
  • Ekin, Y. (2011). Etkinlik Turizmi Kapsamında Festivaller ve Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri Konulu Bir Araştırma (Basılmamış Doktora Tezi), Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdem, Ö., Mızrak, M. ve Aratoğlu, C. (2018). Festivallerin Bölge Turizmine Katkıları ve Sürdürülebilirliği: Uluslararası Mengen Aşçılık ve Turizm Festivali Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(1): 228-245.
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloj: Bir Araştırma Alanı Olarak Sosyoloji ve Metodolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık. Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics, 4th Edition, New York: Sage Publications.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Nurdan Taşkıran 0000-0002-7557-1516

Hasan Köşker 0000-0003-0662-8301

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taşkıran, N., & Köşker, H. (2025). Festival Katılımcılarının Yaşadığı Duygusal Deneyim İle Sosyal Bütünleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Humanities and Tourism Research, 15(3), 413-432.