Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 260 - 273, 06.07.2022
https://doi.org/10.53850/joltida.1063509

Abstract

Supporting Institution

Yok

Project Number

-

References

  • Aktan, Z. D. (2015). Okul öncesi eğitimde yaratıcılığın keşfi. Ankara: Eğitim Kitap
  • Akyeampong, A. S. (2018). Promoting creativity and critical thinking through digital storytelling: Perceptions of undergraduate students. In Educational technology and narrative (pp. 271−282). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69914-1_22.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerinin Göstergesi Olarak 2006 PISA Sonuçlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü:Ankara.
  • Allen, B., Caple, H., Coleman, K., & Nguyen, T. (2012, November). Creativity in practice: Social media in higher education. In ASCILITE: Future Challenges-Sustainable Futures Conference, Wellington, New Zealand.
  • Alt, D., & Raichel, N. (2020). Enhancing perceived digital literacy skills and creative self-concept through gamified learning environments: Insights from a longitudinal study. International Journal of Educational Research, 101, 101561.
  • Arik, E. & Arik, B. T. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı olma kavramlarının günlük dilde anlamları. Psikoloji Çalışmaları, 40(2), 335-359. https://doi.org/10.26650/SP2019-0066.
  • Badeleh, A. (2021). The effects of robotics training on students’ creativity and learning in physics. Educ Inf Technol 26, 1353–1365 https://doi.org/10.1007/s10639-019-09972-6.
  • Bahadır, A. (2020), Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonuna ilişkin öz yeterlik algıları, iş doyumu düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi: İstanbul.
  • Barajas, M., Frossard, F., & Trifonova, A. (2018). Strategies for digital creative pedagogies in today’s education. In Active Learning-Beyond the Future. IntechOpen. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.80695.
  • Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. AMOS uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Ezgi Yayınları.
  • Boyacı, Z. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki (Düzce Üniversitesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya üniversitesi: Sakarya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Černochová, M., & Selcuk, H. (2019). Digital literacy, creativity, and autonomous learning. In A. Tatnall (Ed.). Encyclopedia of education and information technologies (pp. 1–8). Switzerland: Springer Nature.
  • Council of the European Union (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the Europan Union. Erişim Adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7
  • Coşkun, Y. D., & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 108-120.
  • Çakır, R., Korkmaz, Ö., İdil, Ö., & Erdoğmuş, F. U. (2021). The effect of robotic coding education on preschoolers’ problem solving and creative thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 40, 100812.
  • Doğan, H. (1976). Yaşamboyu eğitim ve üniversite. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-23.
  • Doğan, N. (2011). Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 167-198) (7. Baskı). Ankara Pegem Yayınları.
  • Daniels, S. & Peters, D. B. (2015). Yaratıcı çocuklar yetiştirmek (Raising creative kids). Ü. Oğurlu ve F. Kaya (Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Durak, H. Y., & Şahin, Z. (2018). Kodlama eğitiminin öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliliklerinin geliştirmesine katkısının incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 55-67.
  • European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L 394/10, 30.
  • Erdoğan, D. G., & Arsal, Z. (2016). The development of lifelong learning trends scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education, 6(1), 114-122.
  • Fox, J.E.; Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi. (7. Basımdan Çev. Edit: N. Aral, G. Duman), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güleç, İ., Çelik, S., & Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Gürkan H. (2017). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Hague, C., & Payton, S. (2010). Digital literacy across the curriculum. Bristol: Futurelab.
  • Haymana, İ., & Özalp, D. (2020). Robotik ve kodlama eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 247-274.
  • Hutton, E., & Sundar, S. S. (2010). Can video games enhance creativity? Effects of emotion generated by dance dance revolution. Creativity Research Journal, 22(3), 294-303.
  • Judkins, R. (2017). Yaratıcı düşünme sanatı S. S. Tezcan (Çev.). İstanbul: Pegasus.
  • Kabadayı, G. S. (2019). Robotik uygulamalarının okul öncesi çocukların yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Kale, N. (1994). Eğitim ve yaratıcılık. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 28, 4-7.
  • Karakuş, M., Türkkan, B. T., & Namlı, N. A. (2020). Dijital Öykülemenin Kültürel Farkındalık ve Yaratıcı Düşünme Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 45(203), 309-326.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kesici, A. (2018). Durkheim’in görüşleri doğrultusunda küreselleşme olgusu ve eğitimin küresel işlevi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 977-988.
  • Kozikoğlu, İ., & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 522-531.
  • Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. London: Kogan Page.
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (2008). Digital literacies: Concepts, policies and practices. New York: Peter Lang Pub In
  • Leu, D. J., Kinzer, C. K., Coiro, J., Castek, J. ve Henry, L. A. (2013). New literacies: A Dual-level theory of the changing nature of literacy, ınstruction, and assessment. In D. E. Alvermann, N. J. Unrau, & R. B. R uddell (Eds.), Theoretical models and processes of reading (Sixth Edit., pp. 1150–1181). Newark, DE: International Reading Association.
  • Martin, A. (2008). Digital literacy and the digital society. In C. Lankshear & M. Knobel (Eds.) Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang.
  • MEB. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu: Ankara. Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343. Erişim tarihi: 30.07.2021
  • MEB. (2021, Ağustos 10). Dijital okuryazarlık öğretmen klavuzu. Ankara: MEB. Erişim adresi: http://cdn.eba.gov.tr/kitap/digital/#p=1
  • Memduhoğlu, H. B., Uçar, R., & Uçar, İ. H. (2017). Yaratıcı okul yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Mokhtari, T., MohammadKazemi, R., & Kamkari, K. (2016). Computer games and their impact on creativity of primary level students in Tehran. Independent Journal of Management & Production, 7(3), 926-936.
  • Naeini, F. H., & Masood, M. (2012). Effect of educational computer games on student creativity. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(23), 5280-5284.
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, 59(3), 1065-1078.
  • Noh, J., & Lee, J. (2020). Effects of robotics programming on the computational thinking and creativity of elementary school students. Educational Technology Research and Development, 68(1), 463-484.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık nörofizyolojik, felsefi ve eğitimsel temelleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Öncü, E. Ç. (2017). Yaratıcılığın keşfi (4. Baskı). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Öncü, E. Ç. (2021, Temmuz 23). Çocukluk döneminde sanat ve yaratıcılık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/cocukgelisimilisans_ao/cocuklukdonemindesvy.pdf
  • Özgenel, M., & Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 113-132.
  • Özoğlu, C. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin dijital okuryazarlıkları ile ilişkisi (Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • Parlak, B. Z. (2019). Hedefe dayalı senaryolarla dijital okuryazarlık becerilerinin kazandırılması (yüksek lisans tezi). Ondokuz mayıs üniversitesi: Samsun.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı. Küreselleşme, demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya, 27-30 Mart 2008.
  • Qadir, J., Yau, K. L. A., Imran, M. A., & Al-Fuqaha, A. (2020, October). Engineering Education, Moving into 2020s: Essential Competencies for Effective 21st Century Electrical & Computer Engineers. In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-9). IEEE.
  • Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H. İ., Kılıç, A., & Küçükali, M. (2020). Digital literacy and beyond. In Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, & M, Küçükali (Eds.), Digital literacy: Tools, methodologies, practices and recommendations (pp. 2-46). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sak, U. (2020). Yaratıcılık Gelişimi ve Eğitimi (4. Baskı). Ankara: Vizetek Yayınları.
  • Smyrnaiou, Z., Georgakopoulou, E., & Sotiriou, S. (2020). Promoting a mixed-design model of scientific creativity through digital storytelling—the CCQ model for creativity. International Journal of STEM Education, 7(1), 1-22.
  • TDK (2021, Temmuz 29). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tiryaki, A., & Adıgüzel, S. (2021). The effect of STEM-based robotic applications on the creativity and attitude of students. Journal of Science Learning, 4(3), 288-297.
  • Tsai, K. C. (2012). The necessity of creativity development in adult learners for lifelong learning. International Journal of Learning & Development, 2(4), 170-181.
  • Turan, S. (2005). Öğrenen toplumlara doğru. Avrupa Birliği eğitim politikalarında yaşam boyu öğrenme. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 5(1), 87-98.
  • Ulukök, Ş. (2012). Bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin öğretmen adaylarının üst düzey düşünme becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi: Kırıkkale
  • Üstündağ, M. T., Güneş, E., & Bahçivan, E. (2017). Turkish adaptation of digital literacy scale and investigating pre-service science teachers’ digital literacy. Journal of Education and Future, 12, 19-29.
  • Üstündağ, T. (2019). Yaratıcılığa yolculuk (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 2158244019900176.
  • Ventimiglia, P. ve Pullman, G. (2016). From Written to Digital: The New Literacy. Erişim Tarihi: 03.08.2021. Erişim Adresi: https://er.educause.edu/articles/2016/3/from-written-to-digital-the-new-literacy
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915.
  • Zagalo, N. & Branco, P. (2015). Creativity in the digital age. London: Springer.
  • Zhao, P., Kynäshlahti, H., & Sintonen, S. (2018). A qualitative analysis of the digital literacy of arts education teachers in Chinese junior high and high schools. Journal of Librarianship and Information Science, 50(1), 77-87.

The Effect of Digital Literacy on Creative Thinking Disposition: The Mediating Role of Lifelong Learning Disposition

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 260 - 273, 06.07.2022
https://doi.org/10.53850/joltida.1063509

Abstract

This study aimed to determine whether digital literacy has a direct effect on creative thinking disposition and an indirect effect through lifelong learning disposition. The study was conducted with 327 teachers working in Siirt Province, Turkey in 2021-2022 academic years. “The Marmara Creative Thinking Dispositions Scale”, “Digital Literacy Scale” and “Lifelong Learning Trends Scale” were used in the data collection process. Correlational survey method was employed in this study. The structural equation modeling technique was also used to analyze the relationships of variables. Two models, which explain the direct effect of digital literacy on creative thinking disposition and its indirect effects through lifelong learning disposition, were developed. As a consequence of the analysis, it was determined that structural models were in good agreement with each other. In this study, digital literacy has a statistically significant and positive effect on creative thinking disposition both directly and indirectly through lifelong learning disposition.

Project Number

-

References

  • Aktan, Z. D. (2015). Okul öncesi eğitimde yaratıcılığın keşfi. Ankara: Eğitim Kitap
  • Akyeampong, A. S. (2018). Promoting creativity and critical thinking through digital storytelling: Perceptions of undergraduate students. In Educational technology and narrative (pp. 271−282). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69914-1_22.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerinin Göstergesi Olarak 2006 PISA Sonuçlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü:Ankara.
  • Allen, B., Caple, H., Coleman, K., & Nguyen, T. (2012, November). Creativity in practice: Social media in higher education. In ASCILITE: Future Challenges-Sustainable Futures Conference, Wellington, New Zealand.
  • Alt, D., & Raichel, N. (2020). Enhancing perceived digital literacy skills and creative self-concept through gamified learning environments: Insights from a longitudinal study. International Journal of Educational Research, 101, 101561.
  • Arik, E. & Arik, B. T. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı olma kavramlarının günlük dilde anlamları. Psikoloji Çalışmaları, 40(2), 335-359. https://doi.org/10.26650/SP2019-0066.
  • Badeleh, A. (2021). The effects of robotics training on students’ creativity and learning in physics. Educ Inf Technol 26, 1353–1365 https://doi.org/10.1007/s10639-019-09972-6.
  • Bahadır, A. (2020), Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonuna ilişkin öz yeterlik algıları, iş doyumu düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi: İstanbul.
  • Barajas, M., Frossard, F., & Trifonova, A. (2018). Strategies for digital creative pedagogies in today’s education. In Active Learning-Beyond the Future. IntechOpen. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.80695.
  • Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. AMOS uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Ezgi Yayınları.
  • Boyacı, Z. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki (Düzce Üniversitesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya üniversitesi: Sakarya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Černochová, M., & Selcuk, H. (2019). Digital literacy, creativity, and autonomous learning. In A. Tatnall (Ed.). Encyclopedia of education and information technologies (pp. 1–8). Switzerland: Springer Nature.
  • Council of the European Union (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the Europan Union. Erişim Adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7
  • Coşkun, Y. D., & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 108-120.
  • Çakır, R., Korkmaz, Ö., İdil, Ö., & Erdoğmuş, F. U. (2021). The effect of robotic coding education on preschoolers’ problem solving and creative thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 40, 100812.
  • Doğan, H. (1976). Yaşamboyu eğitim ve üniversite. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-23.
  • Doğan, N. (2011). Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 167-198) (7. Baskı). Ankara Pegem Yayınları.
  • Daniels, S. & Peters, D. B. (2015). Yaratıcı çocuklar yetiştirmek (Raising creative kids). Ü. Oğurlu ve F. Kaya (Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Durak, H. Y., & Şahin, Z. (2018). Kodlama eğitiminin öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliliklerinin geliştirmesine katkısının incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 55-67.
  • European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L 394/10, 30.
  • Erdoğan, D. G., & Arsal, Z. (2016). The development of lifelong learning trends scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education, 6(1), 114-122.
  • Fox, J.E.; Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi. (7. Basımdan Çev. Edit: N. Aral, G. Duman), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güleç, İ., Çelik, S., & Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Gürkan H. (2017). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Hague, C., & Payton, S. (2010). Digital literacy across the curriculum. Bristol: Futurelab.
  • Haymana, İ., & Özalp, D. (2020). Robotik ve kodlama eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 247-274.
  • Hutton, E., & Sundar, S. S. (2010). Can video games enhance creativity? Effects of emotion generated by dance dance revolution. Creativity Research Journal, 22(3), 294-303.
  • Judkins, R. (2017). Yaratıcı düşünme sanatı S. S. Tezcan (Çev.). İstanbul: Pegasus.
  • Kabadayı, G. S. (2019). Robotik uygulamalarının okul öncesi çocukların yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Kale, N. (1994). Eğitim ve yaratıcılık. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 28, 4-7.
  • Karakuş, M., Türkkan, B. T., & Namlı, N. A. (2020). Dijital Öykülemenin Kültürel Farkındalık ve Yaratıcı Düşünme Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 45(203), 309-326.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kesici, A. (2018). Durkheim’in görüşleri doğrultusunda küreselleşme olgusu ve eğitimin küresel işlevi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 977-988.
  • Kozikoğlu, İ., & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 522-531.
  • Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. London: Kogan Page.
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (2008). Digital literacies: Concepts, policies and practices. New York: Peter Lang Pub In
  • Leu, D. J., Kinzer, C. K., Coiro, J., Castek, J. ve Henry, L. A. (2013). New literacies: A Dual-level theory of the changing nature of literacy, ınstruction, and assessment. In D. E. Alvermann, N. J. Unrau, & R. B. R uddell (Eds.), Theoretical models and processes of reading (Sixth Edit., pp. 1150–1181). Newark, DE: International Reading Association.
  • Martin, A. (2008). Digital literacy and the digital society. In C. Lankshear & M. Knobel (Eds.) Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang.
  • MEB. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu: Ankara. Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343. Erişim tarihi: 30.07.2021
  • MEB. (2021, Ağustos 10). Dijital okuryazarlık öğretmen klavuzu. Ankara: MEB. Erişim adresi: http://cdn.eba.gov.tr/kitap/digital/#p=1
  • Memduhoğlu, H. B., Uçar, R., & Uçar, İ. H. (2017). Yaratıcı okul yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Mokhtari, T., MohammadKazemi, R., & Kamkari, K. (2016). Computer games and their impact on creativity of primary level students in Tehran. Independent Journal of Management & Production, 7(3), 926-936.
  • Naeini, F. H., & Masood, M. (2012). Effect of educational computer games on student creativity. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(23), 5280-5284.
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, 59(3), 1065-1078.
  • Noh, J., & Lee, J. (2020). Effects of robotics programming on the computational thinking and creativity of elementary school students. Educational Technology Research and Development, 68(1), 463-484.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık nörofizyolojik, felsefi ve eğitimsel temelleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Öncü, E. Ç. (2017). Yaratıcılığın keşfi (4. Baskı). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Öncü, E. Ç. (2021, Temmuz 23). Çocukluk döneminde sanat ve yaratıcılık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/cocukgelisimilisans_ao/cocuklukdonemindesvy.pdf
  • Özgenel, M., & Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 113-132.
  • Özoğlu, C. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin dijital okuryazarlıkları ile ilişkisi (Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • Parlak, B. Z. (2019). Hedefe dayalı senaryolarla dijital okuryazarlık becerilerinin kazandırılması (yüksek lisans tezi). Ondokuz mayıs üniversitesi: Samsun.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı. Küreselleşme, demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya, 27-30 Mart 2008.
  • Qadir, J., Yau, K. L. A., Imran, M. A., & Al-Fuqaha, A. (2020, October). Engineering Education, Moving into 2020s: Essential Competencies for Effective 21st Century Electrical & Computer Engineers. In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-9). IEEE.
  • Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H. İ., Kılıç, A., & Küçükali, M. (2020). Digital literacy and beyond. In Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, & M, Küçükali (Eds.), Digital literacy: Tools, methodologies, practices and recommendations (pp. 2-46). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sak, U. (2020). Yaratıcılık Gelişimi ve Eğitimi (4. Baskı). Ankara: Vizetek Yayınları.
  • Smyrnaiou, Z., Georgakopoulou, E., & Sotiriou, S. (2020). Promoting a mixed-design model of scientific creativity through digital storytelling—the CCQ model for creativity. International Journal of STEM Education, 7(1), 1-22.
  • TDK (2021, Temmuz 29). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tiryaki, A., & Adıgüzel, S. (2021). The effect of STEM-based robotic applications on the creativity and attitude of students. Journal of Science Learning, 4(3), 288-297.
  • Tsai, K. C. (2012). The necessity of creativity development in adult learners for lifelong learning. International Journal of Learning & Development, 2(4), 170-181.
  • Turan, S. (2005). Öğrenen toplumlara doğru. Avrupa Birliği eğitim politikalarında yaşam boyu öğrenme. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 5(1), 87-98.
  • Ulukök, Ş. (2012). Bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin öğretmen adaylarının üst düzey düşünme becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi: Kırıkkale
  • Üstündağ, M. T., Güneş, E., & Bahçivan, E. (2017). Turkish adaptation of digital literacy scale and investigating pre-service science teachers’ digital literacy. Journal of Education and Future, 12, 19-29.
  • Üstündağ, T. (2019). Yaratıcılığa yolculuk (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 2158244019900176.
  • Ventimiglia, P. ve Pullman, G. (2016). From Written to Digital: The New Literacy. Erişim Tarihi: 03.08.2021. Erişim Adresi: https://er.educause.edu/articles/2016/3/from-written-to-digital-the-new-literacy
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915.
  • Zagalo, N. & Branco, P. (2015). Creativity in the digital age. London: Springer.
  • Zhao, P., Kynäshlahti, H., & Sintonen, S. (2018). A qualitative analysis of the digital literacy of arts education teachers in Chinese junior high and high schools. Journal of Librarianship and Information Science, 50(1), 77-87.
There are 71 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Kesici 0000-0003-1830-497X

Project Number -
Publication Date July 6, 2022
Submission Date January 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kesici, A. (2022). The Effect of Digital Literacy on Creative Thinking Disposition: The Mediating Role of Lifelong Learning Disposition. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(2), 260-273. https://doi.org/10.53850/joltida.1063509

Cited By









Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. All rights reserved, 2023. ISSN:2458-8350