Bu çalışmanın konusu sağlık bilinci ve bilgi içeriğinin televizyonda yayınlanan sağlık programlarına olan güvene etkisidir.
Televizyon hala güvenilir bilgi kaynağı olmaya devam etmekte, televizyondaki sağlık programları ilgiyle izlenmektedir.
Televizyonlarda, verdiği bilgi tartışmalı, sağlıklı yaşama katkısı olup olmadığı kuşkulu reklam amaçlı programlar da
çoğalmaktadır. Bu çalışmada sağlık konusunda bilgi arayan izleyicinin güvenilir, doğru bilgiye ulaşmak istediği
varsayımından yola çıkılmıştır. Bilgi içeriği eksik, reklam ve tanıtım amaçlı yayınlar izleyicide sağlık programlarına güveni
etkilemektedir. Çalışmanın amacı, sağlık bilinci ve bilginin içeriğinin televizyonda yayınlanan sağlık programlarına güvene
etkisini araştırmaktır. Çalışmada sağlık programlarında bilgi içeriği, sağlık bilinci, sağlık programlarına güven konusunda
kavramsal çerçevenin ardından araştırma yöntemi ve bulgulara yer verilmiştir. Araştırmanın evreni sağlık programarı
izleyicileridir. Araştırmanın amacına uygun hazırlanan anket formları çevrimi içi dağıtılmıştır. Çevrimiçi formda onayları
alınan ve gönüllülük esasına dayalı olarak katılmış bireylerin doldurduğu 406 anket formu üzerinden veriler analiz
edilmiştir. Araştırma sonucuna göre program içeriğinin güven düzeyine pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı etkide
bulunduğu tespit edilmiş, sağlıkta bilinç düzeyinin güven düzeyine istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin bulunmadığı
ortaya çıkmıştır.
The subject of this study is the effect of health consciousness and information content on trust in health programs
broadcast on television. Television is still a reliable source of information and health programs on television are wat ched
with interest. There is also an increasing number of commercial programs on television whose information is controversial
and whose contribution to a healthy life is questionable. This study is based on the assumption that audiences seeking
information about health want to access reliable and accurate information. Broadcasts with incomplete information
content, advertising and promotional purposes affect audiences' trust in health programs. The aim of the study is to
investigate the effect of health awareness and information content on trust in health programs broadcast on television.
Following the conceptual framework on information content in health programs, health awareness and trust in health
programs, the research method and findings are presented in the study. The population of the study is health programs
audiences. Survey forms prepared in accordance with the purpose of the study were distributed online. Data were
analyzed on 406 surveys filled out by individuals whose consent was obtained in the online form and who participated
voluntarily. The results of the research showed that the program content had a positive and significant effect on the level
of trust, while the level of health awareness did not have a significant effect on the level of trust.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2023 |
Submission Date | October 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |