Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIAL MEDIA AND SOCIAL ANXIETY: A RESEARCH ON SOCIAL MEDIA USERS

Year 2018, , 35 - 53, 11.07.2018
https://doi.org/10.18094/josc.397272

Abstract

The concept of anxiety is defined as an individual's nervousness state and causes negative effects on individuals in a repressive way. The individual may experience abnormal problems in the communication and interaction due to these negative effects. As a result of this process, new situations called communication anxiety and social anxiety may occur. It is aimed to measure the anxiety of the participants who are social media users in this study. Accordingly, the study has been carried out on the students of different departments of Aksaray University by using the face-to-face survey technique. The result of this study shows that while the concern about the shared content, privacy and self-evaluation is high, the concern about the interaction is low. Moreover, a significant relationship has been positively determined among the sub-factors of social anxiety scale for the social media users. In the study, it has been found that the women are more anxious in the social media than men.

References

  • Akgün A, Gönen S ve Aydın M (2007) İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6(20), 283-299.
  • Alkis Y, Kadirhan Z ve Sat M (2017) Development and Validation of Social Anxiety Scale for Social Media Users. Computers in Human Behavior(72), 296-303.
  • Aydın S ve Zengin B (2008) Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Barry C T, Sidot C, Briggs S, Reiter S. and Lindsey R (2017) Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. Journal of Adolescence(61), 1-11.
  • Çakmak V (2014) İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Çakmak V ve Aktan E (2016) Öğrencilerin İletişim Kaygısı, Muziplik/Takılma ile Okul Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(42), 19-36.
  • Elhai J D, Hall B and Erwin M (2018) Emotion regulation’s relationships with depression, anxiety and stress due to imagined smartphone and social media loss. Psychiatry Research(261), 28-34.
  • Erkan Z (2002) Sosyal Kaygı Düzeyi Yüksek ve Düşük Ergenlerin Ana Baba Tutumlarına İlişkin Nitel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 120-133.
  • Green T, Wilhelmsen T, Wilmots E, Dodd B and Quinn S (2016) Social anxiety, attributes of online communication and self-disclosure across private and public Facebook communication. Computers in Human Behavior(58), 206-213.
  • Işık E (1996) Nevrozlar. Kent Matbaası, Ankara.
  • Lin X, Li S and Qu C (2017) Social network sites influence recovery from social exclusion: Individual differences in social anxiety. Computers in Human Behavior(75), 538-546.
  • Primack B A, Shensa A, Escobar-Viera C, Barrett E, Sidani J, Colditz J and James A (2017) Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior(69), 1-9.
  • Shalom J G, Israeli H, Markovitzky O and Lipsitz J (2015) Social anxiety and physiological arousal during computer mediated vs. face to face communication. Computers in Human Behavior (44), 202-208.
  • Sübaşı G (2003) Etkileşim Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik: Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(19), 35-40.
  • Sübaşı G (2007) Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Kaygıyı Yordayıcı Bazı Değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Türkçapar H (2004) Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi(7), 12-16.
  • Vannucci A, Flannery K and Ohannessian C (2017) Social media use and anxiety in emerging adults. Journal of Affective Disorders(207), 163-166.
  • Wakefield L T and Wakefield R (2018) Anxiety and Ephemeral Social Media Use in Negative eWOM Creation. Journal of Interactive Marketing(41), 44–59.
  • Woods H C and Scott H (2016) #Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence(51), 41-49.
  • Yeniçıktı N T (2010) Halkla İlişkiler Sürecinde Sosyal Kaygı Düzeylerinin Sosyal Sorumluluk Projeleri İle Giderilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Zorbaz O (2013) Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkiler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma

Year 2018, , 35 - 53, 11.07.2018
https://doi.org/10.18094/josc.397272

Abstract

Kaygı
kavramı, bireyin içinde bulunduğu endişe hali olarak tanımlanmaktadır.
Yaşanılan endişe hali bir baskılayıcı olarak bireyin üzerinde negatif etkiler
doğurmaktadır. Bu negatif etkiler dolayısıyla birey iletişim ve etkileşim
konusunda normalin dışında sorunlarla karşılaşabilir. Bu sürecin neticesi
olarak birey, iletişim kaygısı ve sosyal kaygı adı verilen yeni durumlarla
karşı karşıya kalabilir. Bu araştırmada, sosyal medya kullanıcısı olan
katılımcıların sosyal kaygı durumları ölçülmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda
araştırma Aksaray Üniversitesi’nde öğrenim gören farklı bölümlerdeki öğrenciler
üzerinde yüz yüze anket tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma
sonucunda katılımcıların sosyal medyada paylaşılan içerik, gizlilik endişesi ve
öz değerlendirme kaygılarının yüksek; buna karşın etkileşim kaygılarının ise
düşük olduğu ortaya konulmuştur. Aynı zamanda sosyal medya kullanıcıları için
sosyal kaygı ölçeğinin alt faktörleri arasında pozitif yönde, anlamlı ilişki bir
saptanmıştır
. Araştırmada kadınların
erkeklere göre sosyal medyada daha fazla sosyal kaygı düzeyine sahip oldukları
sonucuna da ulaşılmıştır. 

References

  • Akgün A, Gönen S ve Aydın M (2007) İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6(20), 283-299.
  • Alkis Y, Kadirhan Z ve Sat M (2017) Development and Validation of Social Anxiety Scale for Social Media Users. Computers in Human Behavior(72), 296-303.
  • Aydın S ve Zengin B (2008) Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Barry C T, Sidot C, Briggs S, Reiter S. and Lindsey R (2017) Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. Journal of Adolescence(61), 1-11.
  • Çakmak V (2014) İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Çakmak V ve Aktan E (2016) Öğrencilerin İletişim Kaygısı, Muziplik/Takılma ile Okul Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(42), 19-36.
  • Elhai J D, Hall B and Erwin M (2018) Emotion regulation’s relationships with depression, anxiety and stress due to imagined smartphone and social media loss. Psychiatry Research(261), 28-34.
  • Erkan Z (2002) Sosyal Kaygı Düzeyi Yüksek ve Düşük Ergenlerin Ana Baba Tutumlarına İlişkin Nitel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 120-133.
  • Green T, Wilhelmsen T, Wilmots E, Dodd B and Quinn S (2016) Social anxiety, attributes of online communication and self-disclosure across private and public Facebook communication. Computers in Human Behavior(58), 206-213.
  • Işık E (1996) Nevrozlar. Kent Matbaası, Ankara.
  • Lin X, Li S and Qu C (2017) Social network sites influence recovery from social exclusion: Individual differences in social anxiety. Computers in Human Behavior(75), 538-546.
  • Primack B A, Shensa A, Escobar-Viera C, Barrett E, Sidani J, Colditz J and James A (2017) Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior(69), 1-9.
  • Shalom J G, Israeli H, Markovitzky O and Lipsitz J (2015) Social anxiety and physiological arousal during computer mediated vs. face to face communication. Computers in Human Behavior (44), 202-208.
  • Sübaşı G (2003) Etkileşim Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik: Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(19), 35-40.
  • Sübaşı G (2007) Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Kaygıyı Yordayıcı Bazı Değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Türkçapar H (2004) Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi(7), 12-16.
  • Vannucci A, Flannery K and Ohannessian C (2017) Social media use and anxiety in emerging adults. Journal of Affective Disorders(207), 163-166.
  • Wakefield L T and Wakefield R (2018) Anxiety and Ephemeral Social Media Use in Negative eWOM Creation. Journal of Interactive Marketing(41), 44–59.
  • Woods H C and Scott H (2016) #Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence(51), 41-49.
  • Yeniçıktı N T (2010) Halkla İlişkiler Sürecinde Sosyal Kaygı Düzeylerinin Sosyal Sorumluluk Projeleri İle Giderilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Zorbaz O (2013) Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkiler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ercan Aktan 0000-0001-8731-1896

Publication Date July 11, 2018
Submission Date February 21, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aktan, E. (2018). Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 35-53. https://doi.org/10.18094/josc.397272

Cited By





















Mısır Halk Ayaklanmalarında Sosyal Medyanın Rolü
AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology
Mehmet Faiz AKPINAR
https://doi.org/10.5824/ajit-e.2019.4.007

Öğretmen Adaylarının Facebook Kullanma Gerekçeleri: Siirt İli Örneği
AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology
Mehmet RAMAZANOĞLU
https://doi.org/10.5824/ajite.2020.01.004.x