Bilgi ve internet teknolojilerinin yaygınlaşması ve
daha fazla kullanıcı dostu hale gelmesiyle birlikte daha küçük yaş grubundan
çocuklar giderek daha fazla dijital medya kullanıcısı olmaya başlamışlardır. Bu
çalışmanın amacı; Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’nde, Erzurum- Erzincan ve Bayburt
illerinde yaşayan 0-8 yaş arası çocukların bilgisayar ve iletişim
teknolojilerine erişim ve bu teknolojileri kullanımlarına ilişkin
deneyimlerini, bu deneyimleri nasıl anlamlandırdıklarını, çevrimiçi ve
çevrimdışı hayatları arasında nasıl bir ilişki kurdukları araştırılmıştır.
Çocukların medya kullanım pratiklerinin ebeveynleri tarafından etkilendiği ve
belirlendiği bilinmektedir. Bu nedenle, çalışma kapsamında ayrıca ebeveynlerin
bu teknolojileri nasıl anlamlandırdıkları, çocuklarına bu teknolojilerle
kurdukları ilişki sürecinde nasıl bir arabuluculuk gerçekleştirdikleri
sorularına yanıt aranmıştır. Ebeveyn ve çocukların internetin risk ve
fırsatları hakkında bilgi ve kanaatlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı
gerçekleştirmek için 20 çocuk ve 20 ebeveyn ile yüz yüze derinlemesine görüşme
tekniği kullanılarak veri toplanmıştır. Hem ebeveynlerin hem de çocukların
internetin sunduğu fırsatlardan ziyade internet risklerine odaklandıkları, hem
riskler hem de fırsatlar hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları, yanlış
kanaatlere sahip oldukları, ebeveynlerin kullandıkları en yaygın arabuluculuk
biçiminin kısıtlayıcı arabuluculuk olduğu saptanmıştır.
With the widespread adoption of information and internet technologies and as these technologies become more user-friendly, children from smaller age groups have become increasingly digital media users. The aim of present study is to investigate the experience of 0-8 year old children’s accessibility to and use of computer and telecommunication technologies, how they can make sense these experiences and what type of relationship they set up between their on - and off - line lives in the case of Northeast Anatolia Region, Erzurum, Erzincan and Bayburt. It is known that, parents may influence and determine children's media use practices. Therefore, it was also investigated in the scope of the study that how parents make sense these technologies and what type of mediation role they play for their children in the process, which the children established with these technologies. Data were collected using face-to-face in-depth interviews with 20 children and 20 parents. It was determined that both parents and children have a greater focus on internet risks than on the opportunities, they do not have enough knowledge about both the risks and the opportunities, they have misconceptions and the most common form of mediation that parents use is restrictive mediation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | April 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |