Postmodern Consumption And Digital Media Reflections: An Assessment On Netflix
Year 2021,
, 832 - 858, 25.04.2021
Emel Tanyeri Mazıcı
,
Efe Numan Can
Abstract
Demand for digital content platforms such as Netflix etc. is increasing day by day due to reasons such as free time activities, advertising avoidance and ease of access. In this context, the study is based on the question of whether Netflix is a tool that serves this purpose by focusing on Netflix in terms of consumption components of the postmodern era. Although there are many studies in the literature on postmodernism and consumption, the absence of a review on a specific example such as Netflix makes this study important. Studies on postmodern consumption components generally consist of information obtained based on the studies of Fırat and Venkatesh (1993) and Brown (1995). In this context, Netflix was analysed via the interpretive descriptive analysis technique in the context of postmodern consumption components of Fırat and Venkatesh (1993) and Brown (1995). According to the results of the study, it can be said that Netflix has a structure suitable for postmodern consumption components. In this period when consumption desire does not recognize the notions of time and space, it can be stated that Netflix has features suitable for postmodern consumption components to deliver its content to its users whenever and wherever they want. Netflix and its contents can be seen as new consumption cathedrals for the postmodern consumer. As a matter of fact, individuals using Netflix can be seen as virtual communities where users come together without any subculture or high culture distinction.
References
- Adhikari, V. K., Guo, Y., Fang Hao†, M. V., Hilt, V., Steiner, M., & Zhang, Z.-L. (2012). Unreeling netflix: Understanding and improving multi-cdn movie delivery. IEEE INFOCOM (s. 1620-1628). IEEE.
- Amatriain, X. (2013). Big & personal: data and models behind netflix recommendations. international workshop on big data, streams and heterogeneous source Mining: Algorithms, systems, programming models and applications, (s. 1-6).
- Aydın, O. Ş. (2019). Yeni izleme biçimleri ve Netflix içerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma tezi ekseninde bir değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1167-1172.
- Aytaç, Ö. (2002). Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşimlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimer Dergisi, 12, 231-260.
- Azizağaoğlu, A., & Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 33-50.
- Babacan, M., & Onat, F. (2002). Postmodern Pazarlama Perspektifi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11-20.
- Baritci, F. (2019). Dijital Dünyada Mahremiyetin Geleceği: Mahremiyet Mümkün mü? O. Göksu içinde, İletişimin Dijital Boyutu (s. 225-248). Konya: LiteraTürk Acedemia.
- Baritci, F., & Fidan, Z. (2018). Sosyal Ağlarda Benlik Sunumuna Dair Bir Distopya: Black Mirror Dizisi Örneği. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 37-63.
- Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. (H. Deliçaylı, & F. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Bauman, Z. (2011). Postmodern Etik. (A. Türker, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- BBC. (2020, 04 22). Netflix abone sayısı dünya genelinde 183 milyona çıktı. 05 25, 2020 tarihinde https://www.bbc.com/turkce: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52376816 adresinden alındı
- Best, S., & Kellner, D. (1998). Postmodern Teori Eleştirel Soruşturmalar. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Brown, S. (1995). Postmodern Marketing. London: Routledge.
- Bulunmaz, B. (2013). Postmodern dünyanın gerçeküstü mekânları: sosyal paylaşım siteler. İstanbul: Reklâm Yaratıcıları Derneği & Grafik Tasarım Yayınları.
- Burroughs, B. (2019). House of Netflix: Streaming media and digital lore. Popular Communication, 1-17.
- Castells, M. (2008). Ag Toplumunun Yükselisi Enformasyon Çagı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Çelik, İ., & Eken, İ. (2018). HEDONİZMİN ÜRÜN YERLEŞTİRMEDEKİ SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, (s. 236-246).
- Çete, E. (2019, 12 24). Netflix, İlk Kez Dünya Çapındaki Kullanıcı İstatistiklerini Yayınladı. 12 31, 2019 tarihinde https://www.webtekno.com/: https://www.webtekno.com/netflix-istatistikleri-ilk-kez-yayinladi-h81966.html adresinden alındı
- Debord, G. (1996). Gösteri toplumu ve Yorumlar. (A. Ekmekçi, & O. Taşkent, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Demirel, S., & Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 115-138.
- Diker, C. (2019). Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir. Erciyes İletişim Dergisi(Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı), 1-20.
- Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Fırat, A. F., & Vankatesh, A. (1993). Postmodernity: The Age of Marketing. International Journal of Research in Marketing(10), 229-239.
- Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Hallinan, B., & Striphas, T. (2016). Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture. New media & society, 117-137.
- Hastings, R. (2018, 4 1). Netflix Eğlence Sektörünü Nasıl Değiştirdi ve Nereye Doğru Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 12 31, 2019 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr#t-33589 adresinden alındı
- Hatipler, M. (2017). Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 32-50.
- Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The cultural logic of late capitalism. Duke University Press.
- Jenner, M. (2016). Is this TVIV? On Netflix, TVIII and binge-watching. New media & society, 257-273.
- Kireçci, A. N. (2009). Estetik Ürünler Ve Görsel Retorik Kuramları Açısından Dergi Reklamlarının Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kırılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan(8), 32-58.
- Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0: Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Lobato, R. (2018). Rethinking international TV flows research in the age of Netflix. Television & New Media, 241-256.
- Lyotard, J.-F. (1997). Postmodern Durum Bilgi Üzerine Bir Rapor. (A. Çiğdem, Çev.) Vadi Yayınları.
- Lyotard, J.-F. (2014). Postmodern Durum. (A. Çiğdem, Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
- Mutlu, E. (2017). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Netflix. (2019, 12 31). Netflix Hakkında. 12 31, 2019 tarihinde https://media.netflix.com/tr/: https://media.netflix.com/tr/about-netflix adresinden alındı
- Neumann, S. (2019). Date of Report (Date of earliest event reported). California: Netflix İnc. 12 31, 2019 tarihinde https://www.netflixinvestor.com/financials/sec-filings/sec-filings-details/default.aspx?FilingId=13796760 adresinden alındı
- Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayınları.
- Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat.
- Özcan, B. (2015). Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı. Sosyoloji Konferansları 35, (s. 119-130).
- Randolp, M. (2020). Netflix: Bu İş Asla Tutmaz. (M. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Konu Yayınları.
- Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Ş. S. Kaya, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Soykan, Ö. N. (1993). Türkiye’den Felsefe Manzaraları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (G. Orhon, & B. E. Aksoy, Çev.) İstanbul: Ütopya Yayınevi.
- White, A. (2019, 12 31). Ürdün, Netflix'in tartışmalı dizisi Mesih'in "İslam karşıtı" olduğu gerekçesiyle kaldırılmasını istiyor. (N. Öztürk, Editör) 02 26, 2020 tarihinde https://www.independentturkish.com/: https://www.independentturkish.com/node/111401/d%C3%BCnya/%C3%BCrd%C3%BCn-netflixin-tart%C4%B1%C5%9Fmal%C4%B1-dizisi-mesihin-islam-kar%C5%9F%C4%B1t%C4%B1-oldu%C4%9Fu-gerek%C3%A7esiyle adresinden alındı
- Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 7-17.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, M. (2009). Modernizm, Postmodernizm ve Kamu Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 380-397.
- Yıldız, B. (2019, 10 13). Netflix İstatistikleri. 12 31, 2019 tarihinde https://www.brandingturkiye.com/: https://www.brandingturkiye.com/netflix-istatistikleri-guncel/ adresinden alındı
Postmodern Tüketim ve Dijital Ortama Yansımaları: Netflix Üzerine Bir Değerlendirme
Year 2021,
, 832 - 858, 25.04.2021
Emel Tanyeri Mazıcı
,
Efe Numan Can
Abstract
Boş zaman etkinlikleri, reklamdan kaçınma, erişim kolaylığı gibi nedenlerle Netflix vb. dijital içerik platformlarına olan talep her geçen gün artmaktadır. Bu kapsamda çalışma postmodern çağın tüketim bileşenleri açısından Netflix’i mercek altına alarak, Netflix’in bu amaca hizmet eden bir araç olup olmadığı sorusundan yola çıkmaktadır. Postmodernizm ve tüketim konusunda literatürde yapılmış birçok çalışma olmasına rağmen Netflix gibi spesifik bir örnek üzerinden incelemenin olmaması çalışmayı önemli kılmaktadır. Bu kapsamda Netflix, Fırat ve Venkatesh (1993) ile Brown’un (1995) postmodern tüketim bileşenleri bağlamında nitel araştırma yöntemlerinden yorumlayıcı betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Çalışma sonucuna göre Netflix’in postmodern tüketim bileşenlerine uygun bir yapıda dijital içerik üreticisi olduğu söylenebilmektedir. Tüketim arzusunun zaman ve mekân mefhumlarını tanımadığı bu dönemde, Netflix’in kullanıcılarına istedikleri an ve ortamda içeriklerini ulaştırması postmodern tüketim bileşenleri açısından uygun özellikler barındırdığı ifade edilebilir. Netflix ve içerikleri postmodern tüketici için yeni tüketim katedralleri olarak görülebilmektedir. Nitekim Netflix kullanan bireyler alt kültür ya da yüksek kültür ayrımı olmaksızın kullanıcıların biraraya geldiği sanal cemaatler olarak değerlendirilebilmektedir.
References
- Adhikari, V. K., Guo, Y., Fang Hao†, M. V., Hilt, V., Steiner, M., & Zhang, Z.-L. (2012). Unreeling netflix: Understanding and improving multi-cdn movie delivery. IEEE INFOCOM (s. 1620-1628). IEEE.
- Amatriain, X. (2013). Big & personal: data and models behind netflix recommendations. international workshop on big data, streams and heterogeneous source Mining: Algorithms, systems, programming models and applications, (s. 1-6).
- Aydın, O. Ş. (2019). Yeni izleme biçimleri ve Netflix içerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma tezi ekseninde bir değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1167-1172.
- Aytaç, Ö. (2002). Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşimlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimer Dergisi, 12, 231-260.
- Azizağaoğlu, A., & Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 33-50.
- Babacan, M., & Onat, F. (2002). Postmodern Pazarlama Perspektifi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11-20.
- Baritci, F. (2019). Dijital Dünyada Mahremiyetin Geleceği: Mahremiyet Mümkün mü? O. Göksu içinde, İletişimin Dijital Boyutu (s. 225-248). Konya: LiteraTürk Acedemia.
- Baritci, F., & Fidan, Z. (2018). Sosyal Ağlarda Benlik Sunumuna Dair Bir Distopya: Black Mirror Dizisi Örneği. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 37-63.
- Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. (H. Deliçaylı, & F. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Bauman, Z. (2011). Postmodern Etik. (A. Türker, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- BBC. (2020, 04 22). Netflix abone sayısı dünya genelinde 183 milyona çıktı. 05 25, 2020 tarihinde https://www.bbc.com/turkce: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52376816 adresinden alındı
- Best, S., & Kellner, D. (1998). Postmodern Teori Eleştirel Soruşturmalar. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Brown, S. (1995). Postmodern Marketing. London: Routledge.
- Bulunmaz, B. (2013). Postmodern dünyanın gerçeküstü mekânları: sosyal paylaşım siteler. İstanbul: Reklâm Yaratıcıları Derneği & Grafik Tasarım Yayınları.
- Burroughs, B. (2019). House of Netflix: Streaming media and digital lore. Popular Communication, 1-17.
- Castells, M. (2008). Ag Toplumunun Yükselisi Enformasyon Çagı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Çelik, İ., & Eken, İ. (2018). HEDONİZMİN ÜRÜN YERLEŞTİRMEDEKİ SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, (s. 236-246).
- Çete, E. (2019, 12 24). Netflix, İlk Kez Dünya Çapındaki Kullanıcı İstatistiklerini Yayınladı. 12 31, 2019 tarihinde https://www.webtekno.com/: https://www.webtekno.com/netflix-istatistikleri-ilk-kez-yayinladi-h81966.html adresinden alındı
- Debord, G. (1996). Gösteri toplumu ve Yorumlar. (A. Ekmekçi, & O. Taşkent, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Demirel, S., & Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 115-138.
- Diker, C. (2019). Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir. Erciyes İletişim Dergisi(Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı), 1-20.
- Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Fırat, A. F., & Vankatesh, A. (1993). Postmodernity: The Age of Marketing. International Journal of Research in Marketing(10), 229-239.
- Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Hallinan, B., & Striphas, T. (2016). Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture. New media & society, 117-137.
- Hastings, R. (2018, 4 1). Netflix Eğlence Sektörünü Nasıl Değiştirdi ve Nereye Doğru Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 12 31, 2019 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr#t-33589 adresinden alındı
- Hatipler, M. (2017). Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 32-50.
- Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The cultural logic of late capitalism. Duke University Press.
- Jenner, M. (2016). Is this TVIV? On Netflix, TVIII and binge-watching. New media & society, 257-273.
- Kireçci, A. N. (2009). Estetik Ürünler Ve Görsel Retorik Kuramları Açısından Dergi Reklamlarının Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kırılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan(8), 32-58.
- Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0: Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Lobato, R. (2018). Rethinking international TV flows research in the age of Netflix. Television & New Media, 241-256.
- Lyotard, J.-F. (1997). Postmodern Durum Bilgi Üzerine Bir Rapor. (A. Çiğdem, Çev.) Vadi Yayınları.
- Lyotard, J.-F. (2014). Postmodern Durum. (A. Çiğdem, Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
- Mutlu, E. (2017). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Netflix. (2019, 12 31). Netflix Hakkında. 12 31, 2019 tarihinde https://media.netflix.com/tr/: https://media.netflix.com/tr/about-netflix adresinden alındı
- Neumann, S. (2019). Date of Report (Date of earliest event reported). California: Netflix İnc. 12 31, 2019 tarihinde https://www.netflixinvestor.com/financials/sec-filings/sec-filings-details/default.aspx?FilingId=13796760 adresinden alındı
- Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayınları.
- Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat.
- Özcan, B. (2015). Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı. Sosyoloji Konferansları 35, (s. 119-130).
- Randolp, M. (2020). Netflix: Bu İş Asla Tutmaz. (M. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Konu Yayınları.
- Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Ş. S. Kaya, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi. İstanbul: Optimist Yayınları.
- Soykan, Ö. N. (1993). Türkiye’den Felsefe Manzaraları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (G. Orhon, & B. E. Aksoy, Çev.) İstanbul: Ütopya Yayınevi.
- White, A. (2019, 12 31). Ürdün, Netflix'in tartışmalı dizisi Mesih'in "İslam karşıtı" olduğu gerekçesiyle kaldırılmasını istiyor. (N. Öztürk, Editör) 02 26, 2020 tarihinde https://www.independentturkish.com/: https://www.independentturkish.com/node/111401/d%C3%BCnya/%C3%BCrd%C3%BCn-netflixin-tart%C4%B1%C5%9Fmal%C4%B1-dizisi-mesihin-islam-kar%C5%9F%C4%B1t%C4%B1-oldu%C4%9Fu-gerek%C3%A7esiyle adresinden alındı
- Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 7-17.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, M. (2009). Modernizm, Postmodernizm ve Kamu Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 380-397.
- Yıldız, B. (2019, 10 13). Netflix İstatistikleri. 12 31, 2019 tarihinde https://www.brandingturkiye.com/: https://www.brandingturkiye.com/netflix-istatistikleri-guncel/ adresinden alındı