Research Article
BibTex RIS Cite

FİLMLERLE ÜRETİLEN ERİL DÜNYA: ROMANTİK KOMEDİLERLE İDEALİZE EDİLEN EVLİLİK VE KADININ KONUMU

Year 2017, Volume: 10 Issue: 1, 295 - 319, 26.07.2017
https://doi.org/10.18094/josc.330949

Abstract

Son dönemde karşımıza çıkan ve çok sayıda
izleyiciye ulaşan romantik komedi filmlerinde kadın her ne kadar meslek sahibi
ve bağımsız bir karakter olarak sunulsa da çoğunlukla bu filmler özünde
Yeşilçam melodramlarına göz kırpar ve evlilik ön plana çıkar. Geniş kitlelere
ulaşması ve özellikle kadın izleyicileri hedef kitlesi olarak belirlemesi
açısından romantik komedilerde kadının ve evlilik kurumunun sunuluş şekli bir
kat daha önem kazanır. Romantik komedi türü içinde evlilik kurumunun sunumunu
ortaya koymak bu çalışmanın ana amacını oluşturmaktadır. Çalışmada 1990 sonrası
yükselişe geçen popüler Türk sineması içinde yer alan ve romantik komedi
türünün örneklerinden olan Kocan Kadar Konuş (Kıvanç Baruönü 2014) alımla
yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu çalışma Selçuk Üniversitesi İletişim
Fakültesi’nde, 2015-2016 akademik yılı Bahar yarıyılında, Türk Sinema Tarihi
dersini alan öğrencilere Kocan Kadar
Konuş filmini izleterek yapılmıştır. Dersi alan öğrencilere film Mayıs
ayında –dönem sonu olarak kabul edilebilir- izletilmiş ardından öğrencilerden
filme dair düşüncelerini yazmaları istenmiştir. Filme dair yorumlarını
yazdıkları metinlerde “toplumsal cinsiyet”, “kadının konumu” “erkeğin konumu”,
“evlilik”, “aile”, “kadın ve erkeğin iş hayatındaki yeri” gibi kavramlarla bağlantılı
olarak anlatmaları istenmiştir. 

References

  • Abisel N (2005) Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix Yayınları, Ankara. Ang I (1996) Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World, Psychology Press. Bayram N (2002) Yeşilçam Romantik Güldürüleri ve Kültürel Temsiller, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Coltrane S L and Collins R (2000) Sociology of Marriage & the Family: Gender, Love and Property, Belmont, Wadsworth, Kaliforniya. Coward R (1995) Şu Hain Kalplerimiz: Kadınlar Erkeklere Neden Teslim Olurlar? A. Bora ve A. Emre (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Deleyto C (2003) Between Friends: Love and Friendship in Contemporary Hollywood Romantic Comedy, Screen, 44(2), 167-182. Derman D (1993) Jean- Luc Godard’ın Sinemasında Kadının Yeniden Sunumu, Değişim Ajans, Ankara. Egrik E B (2007) Türk Sinemasında Pygmalion Etkisi: “Yeşilçam’da Pygmalion Uyarlamaları Ve Toplumsal Cinsiyet”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İs-tanbul. Engels (2002) Aşk, Evlilik ve Aile Üzerine, Marx & Engels & Lenin Kadın ve Aile. A. Gelen (çev.). Sol, Ankara. Gilmour H (1998) Different, except in a different way: Marriage, Divorce, and Gender in the Hollywood Comedy of Remarriage, Journal of Film and Video, 26-39. Güneş F (2011) Aile, Evlilik, Akrabalık ve Hane, Aile Sosyolojisi, Anadolu Üni-versitesi: Eskişehir, 29-48. Hall S (2005) Kodlama, Kodaçımlama, Medya ve İzleyici, Şahinde Yavuz (der.) Vadi, Ankara, 85-97. Henderson B (1978) Romantic Comedy Today: Semi-Tough or Impossible?, Film Quarterly, 31, 4, 11-23, http://www.Jstor.Org/Stable/1211803, erişim tarihi: 04.11.2016. Kırel S (2005) Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayınları, İstanbul. Kula Demir N (2007) Elazığ’da Kurtlar Vadisi Dizisinin Alımlanması, Sosyal Bilimler Dergisi, IX( 2), 251-266. Modleski T (1982) Hınçla Sevmek: Kadınlar İçin Kitlesel Fantezi Üretimi, Y. Alogan (çev.), Pencere Yayınları, İstanbul. Mortimer C (2010) Romantic Comedy, Routledge, Londra & New York. Mutlu E (1999) Televizyon ve Toplum, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, Ankara. Neale S (1992) The Big Romance or Something Wild?: Romantic Comedy Today, Screen, 33/3, 284-299. Radway J (1995) Yorumlayıcı Topluluklar ve Değişken Okuryazarlıklar: Sevda Romanı Okumanın İşlevleri, Kadın ve Popüler Kültür, S. İrvan ve M. Binark (der ve çev.), Ark Yayınları, Ankara, 119-146. Rollet B (2009) Transatlantic Exchanges and Influences: Décalage Horaire (Jet Lag), Gender and the Romantic Comedy à la Française. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema,. I. B. Tauris & Co, Londra & New York, 146-159. Ryan M and Kellner D (1997) Politik Kamera, E. Özsayar (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Türkiye’de Kadın, Mayıs 2016, Ankara, http://kadininstatusu.aile. gov.tr/uygulamalar/turkiyede-kadin, erişim tarihi: 04.11.2016. Yoo E E and Buzinde C N (2012) Gazing upon the Kingdom: An Audience Reception Analysis of A Televised Travelogue, Annals of Tourism Research, 39(1), 221-242. Voytilla S (1999) Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions. Wilding R (2003) Romantic Love and 'Getting Married': Narratives of the Wed-ding in and Out of Cinema Texts, Journal of Sociology, 39(4), 373–389. http://jos.sagepub.com/content/ 39/4/373.refs.html, erişim tarihi: 04.11.2016.
Year 2017, Volume: 10 Issue: 1, 295 - 319, 26.07.2017
https://doi.org/10.18094/josc.330949

Abstract

References

  • Abisel N (2005) Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix Yayınları, Ankara. Ang I (1996) Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World, Psychology Press. Bayram N (2002) Yeşilçam Romantik Güldürüleri ve Kültürel Temsiller, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Coltrane S L and Collins R (2000) Sociology of Marriage & the Family: Gender, Love and Property, Belmont, Wadsworth, Kaliforniya. Coward R (1995) Şu Hain Kalplerimiz: Kadınlar Erkeklere Neden Teslim Olurlar? A. Bora ve A. Emre (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Deleyto C (2003) Between Friends: Love and Friendship in Contemporary Hollywood Romantic Comedy, Screen, 44(2), 167-182. Derman D (1993) Jean- Luc Godard’ın Sinemasında Kadının Yeniden Sunumu, Değişim Ajans, Ankara. Egrik E B (2007) Türk Sinemasında Pygmalion Etkisi: “Yeşilçam’da Pygmalion Uyarlamaları Ve Toplumsal Cinsiyet”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İs-tanbul. Engels (2002) Aşk, Evlilik ve Aile Üzerine, Marx & Engels & Lenin Kadın ve Aile. A. Gelen (çev.). Sol, Ankara. Gilmour H (1998) Different, except in a different way: Marriage, Divorce, and Gender in the Hollywood Comedy of Remarriage, Journal of Film and Video, 26-39. Güneş F (2011) Aile, Evlilik, Akrabalık ve Hane, Aile Sosyolojisi, Anadolu Üni-versitesi: Eskişehir, 29-48. Hall S (2005) Kodlama, Kodaçımlama, Medya ve İzleyici, Şahinde Yavuz (der.) Vadi, Ankara, 85-97. Henderson B (1978) Romantic Comedy Today: Semi-Tough or Impossible?, Film Quarterly, 31, 4, 11-23, http://www.Jstor.Org/Stable/1211803, erişim tarihi: 04.11.2016. Kırel S (2005) Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayınları, İstanbul. Kula Demir N (2007) Elazığ’da Kurtlar Vadisi Dizisinin Alımlanması, Sosyal Bilimler Dergisi, IX( 2), 251-266. Modleski T (1982) Hınçla Sevmek: Kadınlar İçin Kitlesel Fantezi Üretimi, Y. Alogan (çev.), Pencere Yayınları, İstanbul. Mortimer C (2010) Romantic Comedy, Routledge, Londra & New York. Mutlu E (1999) Televizyon ve Toplum, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, Ankara. Neale S (1992) The Big Romance or Something Wild?: Romantic Comedy Today, Screen, 33/3, 284-299. Radway J (1995) Yorumlayıcı Topluluklar ve Değişken Okuryazarlıklar: Sevda Romanı Okumanın İşlevleri, Kadın ve Popüler Kültür, S. İrvan ve M. Binark (der ve çev.), Ark Yayınları, Ankara, 119-146. Rollet B (2009) Transatlantic Exchanges and Influences: Décalage Horaire (Jet Lag), Gender and the Romantic Comedy à la Française. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema,. I. B. Tauris & Co, Londra & New York, 146-159. Ryan M and Kellner D (1997) Politik Kamera, E. Özsayar (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Türkiye’de Kadın, Mayıs 2016, Ankara, http://kadininstatusu.aile. gov.tr/uygulamalar/turkiyede-kadin, erişim tarihi: 04.11.2016. Yoo E E and Buzinde C N (2012) Gazing upon the Kingdom: An Audience Reception Analysis of A Televised Travelogue, Annals of Tourism Research, 39(1), 221-242. Voytilla S (1999) Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions. Wilding R (2003) Romantic Love and 'Getting Married': Narratives of the Wed-ding in and Out of Cinema Texts, Journal of Sociology, 39(4), 373–389. http://jos.sagepub.com/content/ 39/4/373.refs.html, erişim tarihi: 04.11.2016.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Compilation Articles
Authors

Nermin Orta

Aslı Ekici

Publication Date July 26, 2017
Submission Date July 26, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Orta, N., & Ekici, A. (2017). FİLMLERLE ÜRETİLEN ERİL DÜNYA: ROMANTİK KOMEDİLERLE İDEALİZE EDİLEN EVLİLİK VE KADININ KONUMU. Selçuk İletişim, 10(1), 295-319. https://doi.org/10.18094/josc.330949