The purpose of this study is to analyze communicator styles of high school students in terms of their participation in extracurricular activities. Furthermore, whether there is a difference in terms of gender factor is tried to be determined in the study. The research study was done with the attendance of 593 (age=16.25±1.15) high school students in the city center of Denizliin 2017-2018academic year. In the study, ‘’Scale ofCommunication Styles’’ developed by Norton(1983), also adopted to Turkish by Dursunand Aydın (2011) to determine communicator styles of high school students and ‘’Personal Information Form’’ prepared by the researchers to collect data about personal information and independent variables, were used. In the analyses of data, two-way ANOVAand confirmatory factor analysis wereused.When the situation of high school students’ participation in extracurricular activities was investigated, it was seen that there were differences between communicator styles of students participating in physical education and sports activities,as well as the students participating in other activities(scouting, folk dances, and fine arts)and communicator styles of students not participating in extracurricular activities.It was seen that the students participating in extracurricular activities used impression leaving, attentive, dramatic, opencommunicator styles more than the students not participating in extracurricular activities. When the communicator styles were investigated in terms of gender factor, the girls used much more attentive, animated and dominant communicator styles than the boys, and the boys used more argumentative andcommunicator image factors than the girls.As a result, it can be said that the students participating in extracurricular activities adopteffective communication oriented factors for their communicator styles more than the student not participating in extracurricular activities and they use less negative communicator styles than the ones not participating in extracurricular activities.
Bu
çalışmanın amacı lise öğrencilerinin iletişimci biçimlerini, ders dışı etkinlik
çalışmalarına katılım durumlarına göre incelemektir. Ayrıca araştırmada
cinsiyet faktörüne göre de fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.
Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Denizli il merkezinde 593(yaş=16.25±1.15) lise öğrencisinin katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Lise öğrencilerinin iletişimci biçimlerini belirlemek
için Norton (1983) tarafından geliştirilen, Dursun ve Aydın (2011)tarafından
Türkçe'ye uyarlanan “İletişimci Biçimleri Ölçeği”, kişisel bilgileri ve
araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin verileri toplamak için ise
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Çalışmada;
lise öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılım durumları incelendiğinde;
beden eğitimi ve spor çalışmaları ve diğer çalışmalara katılan (izcilik, halk
oyunları ve güzel sanatlar) öğrencilerin iletişimci biçimleri ile hiçbir ders
dışı etkinliğe katılmayan lise öğrencilerinin iletişimci biçimleri arasında
farklılıklar görülmüştür. Ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin hiçbir
ders dışı etkinliğe katılmayan öğrencilere göre etki bırakan, ilgili, dramatize
eden ve açık iletişimci biçimlerini daha çok kullandıkları belirlenmiştir.
Cinsiyet faktörüne göre incelendiğinde kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre
daha fazla ilgili, sözsüz iletişim kuran ve baskın iletişimci biçimlerini
kullandıkları, erkek öğrencilerin ise kız öğrencilere göre daha çok iletişimci
imajı ve tartışmacı iletişimci biçimi faktörlerini kullandıkları
gözlemlenmiştir. Sonuç olarak; ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin
katılmayanlara göre iletişimci biçimlerinde etkili iletişime yönelik faktörleri
benimsedikleri ve olumsuz olanları daha az kullandıkları söylenebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |