Postmodernism has taken its place in the literature as a controversial subject after modernism. Among many studies conducted in this period, Jean Baudrillard's ideas draw attention. Baudrillard opened a new door to the postmodern period, especially with his understanding of hyperreality. While the concepts of simulation and simulacrum he developed reinforce the hyperreal understanding, he emphasizes the changeable side of reality. Therefore, it seems important that hyperrealism starts to gain depth with the developing technology in today's conditions. The study included Baudrillard's views within the framework of postmodernism. Especially in the context of the subject, the main problematic that is wanted to be revealed was determined as hyperreality having a more complex structure with technology. For this reason, the movie "Start: Ready Player One" was chosen as the purposeful sampling. Semiotic analysis was applied to the film, which was selected as a sample, based on the ideas of Roland Barthes. As a result of the analysis, it has been observed that hyperreal has an increasingly complex structure in the multi-system layout that can be associated with the technology world. In addition, with the developing virtual reality technology, the traces of a new world beyond hyper reality have been read. The interpretation has been made that while real leaves its place to hyper reality, hyper reality has begun to take a way to a new dimension of beyond hyperreal
Postmodernizm, literatürde modernizmden sonra tartışmalı bir konu olarak yerini almıştır. Bu dönemde yapılmış pek çok çalışma içerisinde Jean Baudrillard’ın fikirleri dikkat çekmektedir. Baudrillard özellikle hipergerçek anlayışıyla postmodern döneme yeni bir kapı aralamıştır. Geliştirdiği simülasyon ve simülakr kavramları hipergerçek anlayışını pekiştirirken, gerçeğin değiştirilebilir yanına vurgu yapmaktadır. Dolayısıyla günümüz koşullarında gelişen teknolojiyle birlikte hipergerçeğin derinlik kazanmaya başlaması önemli görülmektedir. Çalışmada postmodernizm çerçevesinde Baudrillard’ın görüşlerine yer verilmiştir. Özellikle konu bağlamında açığa çıkarılmak istenen temel sorunsal, hipergerçeğin teknolojiyle birlikte daha karmaşık bir yapıya sahip olması olarak belirlenmiştir. Bu yüzden konunun işlerlik kazanması için Başlat: Ready Player One filmi amaçlı örneklem olarak seçilmiştir. Örneklem olarak seçilmiş olan filme Roland Barthes’ın fikirleri doğrultusunda göstergebilimsel analiz uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda hipergerçeğin, teknoloji dünyasıyla ilişkilendirilebilir çoklu sistem düzeninde giderek karmaşık bir yapıya sahip olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca gelişen sanal gerçeklik/VR teknolojisiyle hipergerçeğin de ötesinde yeni bir dünyanın izleri okunmuştur. Gerçek yerini hipergerçeğe bırakırken, hipergerçek yerini hipergerçek ötesi yeni bir boyuta bırakmaya başladığının yorumlanması yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Submission Date | August 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |