Development processes in physical and virtual products of digital environment have significant effects on mass media. These effects created different meanings on online publishing through responsive design mechanisms. On the other hand, responsive design provided many opportunities to various environments that can operate freely regardless of device, operation system or resolution features. The study was aimed to explore this design system through historical background of mass media. Therefore, a broad range of literature was reviewed to examine the coverage and historical development of mass media together with the responsive design. In the first part of the study, main adaptation to online environment processes of mass media considered to review through its historical development. In the second part, responsive design term examined to understand connections with mass media and its online possibilities. Then in the third part, latest mass media design systems are used to exemplify recent responsive design methodology. The review results showed that institutions and organizations that actively use new media technologies are also defines next generation publishing methods on different areas.
Responsive Design Internet Publishing Web 2.0 Design Language New Communication Technologies
Sayısal ortamın fiziksel ve sanal ürünlerindeki geliştirme süreçleri kitle iletişim araçları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Kitle iletişim araçları üzerinde görülen bu etkiler, uyumlu tasarım yoluyla internet yayıncılığında farklı anlamlar oluşturmuştur. Diğer taraftan, uyumlu tasarım, cihaz, işletim sistemi ve çözünürlük gibi özelliklerden bağımsız olarak özgürce çalışabilen çeşitli ortamlara çok sayıda fırsat sağlamıştır. Bu çalışma, ilgili tasarım sistemini kitle iletişim araçlarının tarihsel arka planı üzerinden incelemeyi amaçlamıştır. Bu nedenle, çalışmada, uyumlu tasarımın ilgili araçlarının kapsamını ve tarihsel gelişimini incelemeyi hedefleyen geniş kapsamlı bir alanyazın taraması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde, tarihsel arka planları üzerinden kitle iletişim araçlarının adaptasyon ve çevrimiçi ortam süreçlerinin derlenmesine odaklanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, kitle iletişim araçları ile olan bağlantılarını ve çevrimiçi olanaklarını anlamak için uyumlu tasarım kavramı incelenmiştir. Üçüncü bölümdeyse, günümüz kitle iletişim araçları tasarım sistemleri, güncel uyumlu tasarım yöntemlerini örneklendirebilmek adına kullanılmıştır. İnceleme sonuçları, yeni medya teknolojilerini aktif olarak kullanan kurum ve kuruluşların, farklı alanlarda bir sonraki yeni nesil yayıncılık yöntemlerini de tanımladığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2021 |
Submission Date | January 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |