Bu çalışma, Şanlıurfa ilindeki otellerde çalışan 19-55 yaş arası 21 kişiden elde edilen veriler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, örgüt içi iletişim dinamiklerini anlamak ve çalışanların bu dinamikleri nasıl algıladığını ortaya koymaktır. Bu kapsamda, nitel görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler Maxqda 20 paket programı yardımıyla içerik analizine tabi tutularak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, özel sektör çalışanlarının örgüt içi iletişim algılarını şekillendiren çeşitli faktörlerin olduğu belirlenmiştir. İletişimde kullanılan dil, liderlik tarzı, iletişim kanalları ve kurumsal iletişim stratejileri gibi unsurlar, çalışanların örgüt içi iletişimini etkilediği tespit edilmiştir. Bu çalışmada elde edilen veriler doğrultusunda geliştirilen “örgüt içi iletişim gelişim modeli”, çalışanların algılarına dayanarak örgüt içi iletişimin nasıl iyileştirilebileceğini göstermektedir. Ayrıca elde edilen bu model, yöneticilere ve insan kaynakları uzmanlarına, iletişim stratejilerini geliştirmek ve çalışan memnuniyetini artırmak için bir rehberlik sunmaktadır. Dolayısıyla, bu çalışma özel sektördeki örgüt içi iletişim dinamiklerini anlamak ve geliştirmek için önemli bir adım olmuştur. Elde edilen bulgular, gelecekteki araştırmalara ve uygulamalara ışık tutacak niteliktedir. Bu çalışmanın sonuçları, örgütlerin iletişim stratejilerini iyileştirmelerine ve çalışanların memnuniyetini artırmalarına yardımcı olabilir.
This study is based on the data obtained from 21 employees between the ages of 19-55 working in hotels in Şanlıurfa province. The aim of the study is to understand the dynamics of communication within the organization and to reveal how employees perceive these dynamics. In this capability, qualitative interviews were conducted and the data obtained were subjected to content analysis through the Maxqda 20 package program and stored. As a result of the research, it was determined that there are various factors that shape the perceptions of private sector employees on organizational communication. Factors such as the language used in communication, leadership style, communication channels and corporate communication strategies were found to affect the intra-organisational communication of employees. The "intra-organisational communication development" model developed in line with the data obtained in this study shows how intra-organisational communication can be improved based on the perceptions of employees. In addition, this model provides guidance to managers and human resources experts to develop communication strategies and increase employee satisfaction. Therefore, this study is an important step towards understanding and improving the dynamics of intra-organisational communication in the private sector. The findings shed light on future research and practice. The results of this study can help organisations to improve their communication strategies and increase employee satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | May 8, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 2 |