Research Article
BibTex RIS Cite

Expectations of The Advertising Sector From Candidate Employees: An Analysis of Job Advertisements

Year 2025, Volume: 18 Issue: 1, 437 - 461, 15.04.2025
https://doi.org/10.18094/josc.1571154

Abstract

Due to the dynamic structure of advertising, there is a constant need for employees who are trained in the sector or who are new to the sector. In order to meet this need quickly, advertising agencies try to reach their potential employees through different channels, just like advertisers trying to reach the target audience through different channels.
In this study, job advertisements given by advertising agencies on Bigumigu.com were analysed and job descriptions in job advertisements and expectations of agencies from employees were investigated according to certain criteria. The aim of the study is to determine the expectations of the advertising sector from employee candidates by analysing the job advertisements of advertising agencies. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used to achieve the aim of the study. The 164 job advertisements on Bigumigu.com, which publishes job advertisements in the advertising sector, were analysed in eight categories. These categories are position, experience, skills and knowledge, teamwork, strategy and trend following, social media competence, communication competence and grammar. According to the results obtained from the research; there is a confusion about job titles in the advertising sector. Very different definitions for the same position draw attention. On the other hand, advertising agencies need and try to recruit employees who can adapt to technological developments, are experienced in design, have skills and knowledge, are suitable for teamwork and have a good command of grammar.
The study differs from other studies in terms of examining the expectations of the advertising sector and sector stakeholders from candidate employees. In addition, the study is intended to guide advertising agencies in preparing effective job advertisements and to give candidates who want to work in the advertising sector an idea about the expectations of the sector.

References

  • Acar Şentürk, Z., & Fidan, Z. (2016). İş ilanları üzerinden halkla ilişkilerin mesleki profili. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 107-130. https://doi.org/10.18026/cbusos.23130
  • Arat, T., & Kazan, I. (2019). Geleneksel reklamcılıktan dijital reklamcılığa geçiş. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 448-464. https://doi.org/10.33692/avrasyad.595710 Barbosa, M. W., & de Oliveira, V. M. (2021). The corporate social responsibility professional: A content analysis of job advertisements. Journal of Cleaner Production, 279, 123665. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123665 Basim, H. N., Şeşen, H., & Şeşen, E. (2008). Personel temin sürecinde gazete ilanları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 35-44.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. J. D. (2003). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar (N. Ökten, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Çelik, N., & Aydın, E. (2016). İş ilanlarının müfredata yansıtılmasına yönelik dinamik bir model önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Çelikkol, N., & Büyükçelikok, T. (2021). İletişim fakültesi müfredatlarının medya sektörü iş ilanları üzerinden sektörel beklentileri karşılama yeterliliğinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 1245-1269. https://doi.org/10.21547/jss.879093
  • Çepni Şener, B., & Coşkun, E. (2021). Türkiye’de endüstri 4.0 döneminde reklamcılığın yol haritasına yönelik bir çalışma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (36), 159-177. https://doi.org/10.31123/akil.988622
  • Düzgün, M. (2023). Akdeniz bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinin iş ilanlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 1032-1043. https://doi.org/10.21547/jss.1256062
  • Gonzalez, R., Gasco, J., & Llopis, J. (2020). Information and communication technologies and human resources in hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(11), 3545-3579. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2020-0272
  • Harper, R. (2012). The collection and analysis of job advertisements: A review of research methodology. Library and Information Research, 36(112), 29-54. https://doi.org/10.29173/lirg499
  • İmamoğlu, E., & Barutcu, K. (2023). Türkiye’de dijitalleşen sektörlerde iş gücü niteliğindeki gereksinimlerin güncel iş ilanları ile analizi. Alanya Akademik Bakış, 7(2), 823-845. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1181051
  • Kalender, A., & Fidan, M. (2008). Halkla ilişkiler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kılınç, Ö., & Akyol, M. (2018). Kurumsal iletişim iş ilanları üzerine bir değerlendirme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(1), 65-82.
  • Kıran, F., & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2021). Mintzberg’in yönetici rolleri modeli kapsamında iş ilanlarının analizi. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 17(2), 394-418. https://doi.org/10.17130/ijmeb.808332
  • Köse, G., & Yeygel Çakır, S. (2018). İşveren marka kimliğinin işe alım ilanlarına yansıması: Yaratıcı çalışmalar üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 165-184. https://doi.org/10.31123/akil.389363
  • Özdemir, H., Kayabaşı, R., Erkan, M., & Cündübeyoğlu, İ. (2023). İş güvenliği uzmanlarının teknik ve istihdam edilebilirlik becerileri: İş ilanları üzerine bir analiz. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 14(1), 54-80. https://doi.org/10.54688/ayd.1246857
  • Reklamcılar Derneği. (2024). 2023 yılsonu medya yatırımları raporu. Erişim 17 Ekim 2024, https://rd.org.tr/Assets/uploads/ff8df872-f133-4f12-9271-cf9733217c1a.pdf
  • Reklamcılık Vakfı. (2013). Reklamcılık sektörü ajans çalışanları araştırması. Erişim 16 Ekim 2024, https://www.rv.org.tr/sektorel-raporlar/gk-arastirma-2
  • Reklamcılık Vakfı. (2013). Reklamcılık sektörü insan kaynakları araştırması. Erişim 12 Ekim 2024, https://www.rv.org.tr/sektorel-raporlar/gk-arastirma-1
  • Sarıyer, N. (2018). Pazarlama iletişim araçları. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2003). Türkiye’de iletişim eğitimi: Elli yıllık bir geçmişin değerlendirilmesi. Kültür ve İletişim, 6(1), 9-30.
  • Turancı, E. (2021). Dijital teknolojilerin reklamcılık sektörü üzerine etkileri: N. Barış Yay ile söyleşi. Yeni Medya (Online), 2021(11), 132-137.
  • Türkiye İş Kurumu. (2023). Meslekleri tanıyalım rehberi. Erişim 7 Ekim 2024, https://esube.iskur.gov.tr/Meslek/MeslekleriTaniyalim.aspx
  • Üçler, N., & Büyükçelikok, T. Ö. (2021). İletişim fakültesi müfredatlarının medya sektörü iş ilanları üzerinden sektörel beklentileri karşılama yeterliğinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(3), 1245-1269. https://doi.org/10.21547/jss.879093
  • Ünal, C. (2023). Halkla ilişkiler alanındaki mesleki beklentiler: İş ilanları üzerinden bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1600-1620. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1334327
  • Villi, B., & Saçkes, E. (2021). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemi ile incelenmesi: Kariyer.net örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46-1). https://doi.org/10.31795/baunsobed.1025490
  • Yavuz, Y. D. D. Ş. (2006). Reklamlar ve reklamcılık sektörü açısından 1980’lerde Türkiye panoraması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (5), 157-182.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Reklamcılık Sektörünün Aday Çalışanlardan Beklentileri: Sektör İş İlanları Üzerine Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 18 Issue: 1, 437 - 461, 15.04.2025
https://doi.org/10.18094/josc.1571154

Abstract

Reklamcılığın dinamik yapısı gereği, sektör içinde yetişmiş veya sektöre yeni katılan çalışan ihtiyacı süreklidir. Bu ihtiyacın hızlı bir şekilde karşılanması için reklam ajansları tıpkı hedef kitleye farklı mecralardan ulaşmaya çalışan reklam verenler gibi farklı mecralardan potansiyel çalışanlarına ulaşmaya çalışmaktadır. Bu çalışma ile Bigumigu.com sitesinde reklam ajansları tarafından verilen iş ilanları incelenerek; iş ilanlarında yer alan görev tanımları ve ajansların çalışanlardan beklentileri belli kriterlere göre araştırılmıştır. Çalışmanın amacı, reklam ajanslarının iş ilanlarını inceleyerek ilanlarda reklamcılık sektörünün çalışan adaylarından beklentilerini tespit etmektir. Çalışma amacına ulaşmak için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Reklamcılık sektöründe iş ilanları yayınlayan Bigumigu.com sitesinde yer alan 164 adet iş ilanı sekiz kategoride incelenmiştir. Bu kategoriler; ilanda aranan pozisyon, deneyim, yetenekler ve bilgi, takım çalışması, strateji ve trend takibi, sosyal medya yetkinliği, iletişim yetkinliği ve dilbigisidir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; reklamcılık sektöründe görev başlıkları konusunda bir karmaşa kendisini göstermektedir. Aynı pozisyona ilişkin çok farklı tanımlamalar dikkat çekmektedir. Öte yandan reklam ajansları teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen tasarım konusunda deneyimli, yetenek ve bilgi sahibi, takım çalışmasına uygun ve dilbilgisine hakim çalışanlara yoğun olarak ihtiyaç duymakta ve bünyesine katmaya çalışmaktadır. Çalışma reklamcılık sektörü ve sektör paydaşlarının aday çalışanlardan beklentilerini irdelemesi bağlamında diğer çalışmalardan farklılaşmaktadır. Ayrıca çalışmanın reklam ajanslarına etkili iş ilanları hazırlama konusunda rehberlik etmesi ve reklamcılık sektöründe çalışmak isteyen adaylara sektör beklentileri konusunda fikir vermesi amaçlanmaktadır.

References

  • Acar Şentürk, Z., & Fidan, Z. (2016). İş ilanları üzerinden halkla ilişkilerin mesleki profili. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 107-130. https://doi.org/10.18026/cbusos.23130
  • Arat, T., & Kazan, I. (2019). Geleneksel reklamcılıktan dijital reklamcılığa geçiş. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 448-464. https://doi.org/10.33692/avrasyad.595710 Barbosa, M. W., & de Oliveira, V. M. (2021). The corporate social responsibility professional: A content analysis of job advertisements. Journal of Cleaner Production, 279, 123665. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123665 Basim, H. N., Şeşen, H., & Şeşen, E. (2008). Personel temin sürecinde gazete ilanları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 35-44.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. J. D. (2003). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar (N. Ökten, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Çelik, N., & Aydın, E. (2016). İş ilanlarının müfredata yansıtılmasına yönelik dinamik bir model önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Çelikkol, N., & Büyükçelikok, T. (2021). İletişim fakültesi müfredatlarının medya sektörü iş ilanları üzerinden sektörel beklentileri karşılama yeterliliğinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 1245-1269. https://doi.org/10.21547/jss.879093
  • Çepni Şener, B., & Coşkun, E. (2021). Türkiye’de endüstri 4.0 döneminde reklamcılığın yol haritasına yönelik bir çalışma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (36), 159-177. https://doi.org/10.31123/akil.988622
  • Düzgün, M. (2023). Akdeniz bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinin iş ilanlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 1032-1043. https://doi.org/10.21547/jss.1256062
  • Gonzalez, R., Gasco, J., & Llopis, J. (2020). Information and communication technologies and human resources in hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(11), 3545-3579. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2020-0272
  • Harper, R. (2012). The collection and analysis of job advertisements: A review of research methodology. Library and Information Research, 36(112), 29-54. https://doi.org/10.29173/lirg499
  • İmamoğlu, E., & Barutcu, K. (2023). Türkiye’de dijitalleşen sektörlerde iş gücü niteliğindeki gereksinimlerin güncel iş ilanları ile analizi. Alanya Akademik Bakış, 7(2), 823-845. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1181051
  • Kalender, A., & Fidan, M. (2008). Halkla ilişkiler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kılınç, Ö., & Akyol, M. (2018). Kurumsal iletişim iş ilanları üzerine bir değerlendirme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(1), 65-82.
  • Kıran, F., & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2021). Mintzberg’in yönetici rolleri modeli kapsamında iş ilanlarının analizi. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 17(2), 394-418. https://doi.org/10.17130/ijmeb.808332
  • Köse, G., & Yeygel Çakır, S. (2018). İşveren marka kimliğinin işe alım ilanlarına yansıması: Yaratıcı çalışmalar üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 165-184. https://doi.org/10.31123/akil.389363
  • Özdemir, H., Kayabaşı, R., Erkan, M., & Cündübeyoğlu, İ. (2023). İş güvenliği uzmanlarının teknik ve istihdam edilebilirlik becerileri: İş ilanları üzerine bir analiz. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 14(1), 54-80. https://doi.org/10.54688/ayd.1246857
  • Reklamcılar Derneği. (2024). 2023 yılsonu medya yatırımları raporu. Erişim 17 Ekim 2024, https://rd.org.tr/Assets/uploads/ff8df872-f133-4f12-9271-cf9733217c1a.pdf
  • Reklamcılık Vakfı. (2013). Reklamcılık sektörü ajans çalışanları araştırması. Erişim 16 Ekim 2024, https://www.rv.org.tr/sektorel-raporlar/gk-arastirma-2
  • Reklamcılık Vakfı. (2013). Reklamcılık sektörü insan kaynakları araştırması. Erişim 12 Ekim 2024, https://www.rv.org.tr/sektorel-raporlar/gk-arastirma-1
  • Sarıyer, N. (2018). Pazarlama iletişim araçları. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2003). Türkiye’de iletişim eğitimi: Elli yıllık bir geçmişin değerlendirilmesi. Kültür ve İletişim, 6(1), 9-30.
  • Turancı, E. (2021). Dijital teknolojilerin reklamcılık sektörü üzerine etkileri: N. Barış Yay ile söyleşi. Yeni Medya (Online), 2021(11), 132-137.
  • Türkiye İş Kurumu. (2023). Meslekleri tanıyalım rehberi. Erişim 7 Ekim 2024, https://esube.iskur.gov.tr/Meslek/MeslekleriTaniyalim.aspx
  • Üçler, N., & Büyükçelikok, T. Ö. (2021). İletişim fakültesi müfredatlarının medya sektörü iş ilanları üzerinden sektörel beklentileri karşılama yeterliğinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(3), 1245-1269. https://doi.org/10.21547/jss.879093
  • Ünal, C. (2023). Halkla ilişkiler alanındaki mesleki beklentiler: İş ilanları üzerinden bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1600-1620. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1334327
  • Villi, B., & Saçkes, E. (2021). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemi ile incelenmesi: Kariyer.net örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46-1). https://doi.org/10.31795/baunsobed.1025490
  • Yavuz, Y. D. D. Ş. (2006). Reklamlar ve reklamcılık sektörü açısından 1980’lerde Türkiye panoraması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (5), 157-182.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Yakın 0000-0002-2603-5741

Publication Date April 15, 2025
Submission Date October 21, 2024
Acceptance Date February 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Yakın, M. (2025). Reklamcılık Sektörünün Aday Çalışanlardan Beklentileri: Sektör İş İlanları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 18(1), 437-461. https://doi.org/10.18094/josc.1571154