Bu çalışma, Martin Scorsese’nin Taxi Driver (1976) filmi aracılığıyla modern bireyin yabancılaşma, yalnızlık, kimlik krizi ve varoluşsal bunalımlarını incelemektedir. Çalışmada, filmin yalnızca bireysel bir psikolojik çöküşü tasvir etmediği, aynı zamanda modern toplumun ürettiği daha geniş ölçekli varoluşsal sorunları görünür kıldığı savunulmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın temel amacı, Travis Bickle’ın içsel krizlerini toplumsal bağlamda ele alarak bireysel sorunların ardında yatan yapısal etmenleri açığa çıkarmaktır. Karakterin dönüşümü; anomi, yabancılaşma, narsisistik savunma mekanizmaları, bireyleşme süreci ve psikolojik kırılganlık gibi kuramsal çerçeveler ışığında çözümlenmektedir. Söz konusu kavramlar, Durkheim, Marx, Fromm ve Kohut gibi düşünürlerin görüşleri üzerinden tartışmaya açılmaktadır. Travis’in yalnızlığı, topluma yabancılaşması ve anlam arayışı, modern kentsel yaşamın birey üzerindeki baskıcı ve yabancılaştırıcı etkileriyle ilişkilendirilmektedir. Araştırma, nitel bir yöntem benimsemekte; film, sosyolojik ve psikanalitik yaklaşımlar doğrultusunda refleksif tematik analiz yöntemiyle incelenmektedir. Filmin anlatı dili ile Travis’in iç dünyası arasındaki ilişki çözümlenmiş, karakterin deneyimlediği krizlerin yalnızca bireysel değil aynı zamanda toplumsal kökenlere sahip olduğu ortaya konmuştur. Dolayısıyla, kimlik oluşumunun bireysel olduğu kadar toplumsal koşullar tarafından da şekillendiği vurgulanmaktadır. Taxi Driver, günümüzde de güncelliğini koruyan; anomi, yalnızlık ve yabancılaşma ile bunların aşılması çabasında bireyi sürükleyebilecek nevrotik durumlar üzerine güçlü bir anlatı sunmaktadır.
This study examines the alienation, loneliness, identity crisis, and existential struggles of the modern individual through Martin Scorsese's Taxi Driver (1976). It argues that the film depicts not just the psychological breakdown of an individual but also the broader existential problems generated by modern society. The main purpose of the study is to uncover the structural factors underlying individual crises by situating Travis Bickle’s inner turmoil within a social context. His transformation is analyzed in light of theoretical frameworks such as anomie, alienation, narcissistic defense mechanisms, the individuation process, and psychological vulnerability. These concepts are explored through the perspectives of thinkers including Durkheim, Marx, Fromm, and Kohut. Travis’s loneliness, estrangement from society, and search for meaning are linked to the oppressive and alienating forces of modern urban life. The research employs a qualitative approach: the film is examined through reflexive thematic analysis, informed by sociological and psychoanalytical perspectives. The relationship between the film’s narrative language and Travis’s inner world is analyzed, demonstrating that the crises experienced by the character have roots not simply in the individual but in society as well. Consequently, it is emphasized that identity formation is shaped by social conditions alongside personal ones. Taxi Driver thus offers a powerful narrative that remains relevant today about anomie, loneliness, alienation, and the neurotic states into which individuals may be driven in attempting to overcome them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | April 15, 2025 |
Acceptance Date | September 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |