Dijital dünyanın temsilcilerinden olan Z kuşağı, sosyal medya platformlarında kendini sunma biçimleriyle kişisel ve kolektif kimliklerini sergileyebilmektedir. Özellikle TikTok, genç nesil arasında popüler nitelik taşıyan ve kendilerini “özgürce” sundukları, ifade ettikleri bir mecra olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışma, Z kuşağının TikTok’ta benlik sunum biçimlerini #Zkuşağı hashtagi ile üretilen içeriklere odaklanmak suretiyle ortaya koyma amacı taşımaktadır. İçerik analizi tekniğinin kullanıldığı araştırmada, kuşağın tavrını, tarzını ve özelliklerini yansıtan 60 video içeriğinin transkripsiyonu yapılarak tematik bir çerçevede irdelenmiştir. Aynı zamanda video içeriklerinin etkileşim, beğeni, yorum sayısı ve temaların yoğunluğu gibi sayısal metriklere de yer verilerek kuşağın dijital temsilleri detaylandırılmaya çalışılmıştır. Araştırma bulguları, Z kuşağına yönelik oluşturulan videolarda; ilgisiz ve hafife alıcı tutum, kişisel çıkarların önceliklendirilmesi, meslek etiği ihlali, yaratıcı ve yenilikçi dil kullanımının öne çıktığını; benlik sunumunda ise baskın olarak kendini tanıtma stratejisinin nispeten de saldırgan stratejinin kullanıldığını ortaya koymaktadır. Bu bulgular Z kuşağının bireysellik ve esneklik gibi değerleri ön planda tuttuğunu, toplumun beklentilerine yönelik eleştirel bir duruş sergilediğini ve bağımsız, güçlü bir imaj oluşturma çabası olduğunu göstermektedir.
Generation Z, one of the representatives of the digital world, can exhibit their personal and collective identities through the way they present themselves on social media platforms. Especially TikTok is considered as a popular medium among the young generation where they present and express themselves “freely”. This study aims to reveal the self-presentation styles of Generation Z on TikTok by focusing on the content produced with the hashtag #Zkuşağı. In the research where the content analysis technique was used, 60 video contents reflecting the attitude, style and characteristics of the generation were transcribed and examined within a thematic framework. At the same time, digital representations of the generation were tried to be elaborated by including numerical metrics such as interaction, likes, number of comments and intensity of themes. The findings of the study reveal that in the videos created for Generation Z; indifferent and dismissive attitude, prioritization of personal interests, violation of professional ethics, Research findings reveal that in videos created for Generation Z, indifferent and dismissive attitudes, prioritization of personal interests, violation of professional ethics, and use of creative and innovative language are prominent; and in self-presentation, the dominant self-introduction strategy and relatively aggressive strategy are used; and in self-presentation, self-promotion strategy is predominantly used and relatively aggressive strategy is used. These findings show that Generation Z prioritizes values such as individualism and flexibility, takes a critical stance towards the expectations of the society and strives to create an independent and strong image.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | April 15, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |