Digitalization and communication technologies continue to develop in parallel. This process has made people dependent on digital tools. People can now do most of the work they need to do in their daily lives digitally from their phones or computers. People who integrate with the digital world now spend most of their time in digital environments. People who easily get their work done in these environments and socialize with a single click spend most of their free time on the internet. Increasing time spent in digital environments and the opportunities offered in these environments have made people dependent on the digital world. In this context, it is important to reduce digital addiction and make people spend their free time productively. Especially young people's frequent and unconscious use of social media environments has connected them more to digital environments and caused them to spend more of their free time in these environments. Therefore, this research aimed to reveal the relationship between the leisure time management skills of the Faculty of Communication students studying at Çanakkale Onsekiz Mart University and digital addiction. Quantitative method was used in the research, and descriptive statistical analysis technique was used. The obtained data were processed with a statistical program. 438 students were reached through purposeful sampling, one of the non-probability sampling types, and an online survey was administered. As a result of the research, it was found that female students' digital addictions were higher than male students, Radio, Television and Cinema department students' digital addictions were higher than Journalism department students, and there was a positive significant relationship between students' leisure time attitude and inability to abandon digital tools and excessive use. In addition, it is seen that the most important leisure time management skill for students is setting goals for their leisure time. However, one of the important results that emerged is that students cannot control themselves regarding the time they use digital tools, and realize that their productivity decreases due to their use of digital tools.
Internet Digitalization Leisure Management Digital Addiction Communication Faculty students
2023-YÖNP-0899
Dijitalleşme ile iletişim teknolojileri birbirine paralel olarak gelişimini sürdürmektedir. Bu süreç insanları dijital araçlara bağımlı hale getirmiştir. İnsanlar günlük hayatlarında gerçekleştirmesi gereken çoğu işi artık telefonlarından ya da bilgisayarlarından dijital olarak yapabilmektedir. Dijital dünyayla bütünleşen insanlar artık zamanlarının çoğunu dijital ortamlarda geçirmektedir. Kolaylıkla işlerini bu ortamlardan halleden ve tek tuşla sosyalleşen insanlar boş zamanlarının çoğunu internet ortamında geçirmektedir. Dijital ortamlarda geçirilen sürelerin uzaması ve bu ortamlarda sunulan imkânlar insanları dijital dünyaya bağımlı hale getirmiştir. Bu bağlamda dijital bağımlılığın azaltılması ve insanların boş zamanlarını verimli bir şekilde değerlendirmesi önem taşımaktadır. Özellikle gençlerin sosyal medya ortamlarını sıklıkla ve bilinçsizce kullanmaları onları dijital ortamlara daha çok bağlamış ve boş zamanlarını daha çok bu ortamlarda geçirmelerine yol açmıştır. Dolayısıyla bu araştırmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenimlerini sürdüren İletişim Fakültesi öğrencilerinin boş zaman yönetimine dair becerilerinin dijital bağımlılıkla olan ilişkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada nicel yöntem kullanılmış ve betimsel istatistik analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik programı ile işlenmiştir. Olasılık dışı örnekleme türlerinden biri olan amaçlı örnekleme yoluyla 438 öğrenciye ulaşılmış ve çevrim içi anket uygulanmıştır. Çalışma sonucunda kadın öğrencilerin dijital bağımlılıklarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu, Radyo Televizyon ve Sinema bölümü öğrencilerin dijital bağımlılıklarının, Gazetecilik bölümü öğrencilerine göre daha yüksek düzeyde olduğu, öğrencilerin boş zaman tutumu ile dijital araçları bırakamama ve aşırı kullanım arasında pozitif düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin boş zaman yönetimi becerilerinden en çok boş zamanları için amaç belirledikleri görülmektedir. Fakat öğrencilerin dijital araçları kullanma süresi konusunda kendilerini kontrol edemedikleri, dijital araçları kullanmaları sebebiyle üretkenliklerinin azaldığını fark ettikleri ortaya çıkan önemli sonuçlardandır.
İnternet Dijitalleşme süreci Boş zaman yönetimi Dijital bağımlılık İletişim Fakültesi öğrencileri.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Etik Kurulu 07/12/2023 tarih ve 15/26 sayılı karar çerçevesinde çalışmayı etik açıdan uygun bulmuştur.
2023-YÖNP-0899
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2023-YÖNP-0899 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 13, 2025 |
Acceptance Date | September 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |