As in other sectors, the most important factor in public services, which are of fundamental importance for social functioning, ranging from health and education to law enforcement and environmental protection, is human resources. Public employees, who will meet the expectations of all segments of the society from public institutions to operate within the framework of high reliability, performance and efficiency, should be loyal to their current institutions and should be removed from turnover intention. In this context, it is necessary to determine the factors that shape the turnover intention of public employees and to develop strategies for prevention. Based on this necessity, the current study examined the moderator role of leader-member exchange in the effect of commitment to public interest on turnover intention. The study included 405 contracted employees working in public institutions across Turkey. According to the findings of the study, commitment to public interest and leader-member exchange have a negative effect on turnover intention. In addition, it was determined that leader-member exchange has a moderating role in the effect of commitment to the public interest on turnover intention, and the effect of commitment to the public interest on turnover intention is strengthened by the moderating role of leader-member exchange. In light of these findings, it is suggested that public institutions and policy makers invest in leadership development programs that emphasize emotional intelligence and interaction skills, create policies that recognize and reward public interest engagement, and adopt a holistic approach to employee engagement that supports both individual motivations and the quality of interpersonal workplace dynamics for a more stable and engaged public service workforce.
Public service motivation commitment to public interest leader-member exchange turnover intention
Sağlık ve eğitimden kolluk kuvvetleri ve çevre korumaya kadar uzanan, toplumsal işleyiş için temel öneme sahip olan kamu hizmetlerinde diğer sektörlerde olduğu gibi en önemli faktör insan kaynağıdır. Toplumun tüm kesimlerinin kamu kurumlarından yüksek güvenirlik, performans ve verimlilik çerçevesinde faaliyet göstermesi beklentisini karşılayacak olan kamu çalışanlarının mevcut kurumlarına bağlı olması ve işten ayrılma niyetinden uzaklaştırılması gerekmektedir. Bu bağlamda kamu çalışanlarının işten ayrılma niyetini şekillendiren unsurlarının belirlenmesi ve önlemeye yönelik stratejileri geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Mevcut araştırmada bu gerekliliği temel alarak kamu yararına bağlılığın işten ayrılma niyetine etkisinde lider-üye etkileşiminin düzenleyici rolünü incelemiştir. Araştırmaya Türkiye genelindeki kamu kurumlarında sözleşmeli olarak çalışan 405 kişi dahil edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre kamu yararına bağlılık ve lider-üye etkileşiminin işten ayrılma niyeti üzerinde negatif etkisi bulunmaktadır. Bununla birlikte kamu yararına bağlılığın işten ayrılma niyetine etkisinde lider-üye etkileşimin düzenleyici rolünün bulunduğu, kamu yararına bağlılığın işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinin lider-üye etkileşiminin düzenleyici rolü ile güçlendiği belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında, kamu kurumları ve politika yapıcıların, duygusal zeka ve etkileşim becerilerini vurgulayan liderlik gelişim programlarına yatırım yapmaları, kamu yararına bağlılığı tanıyan ve ödüllendiren politikalar oluşturmaları ve daha istikrarlı ve bağlı bir kamu hizmeti işgücü için hem bireysel motivasyonları hem de kişiler arası işyeri dinamiklerinin kalitesini destekleyen çalışan bağlılığına yönelik bütünsel bir yaklaşım benimsemeleri önerilmektedir
kamu hizmeti motivasyonu kamu yararına bağlılık lider-üye etkileşimi işten ayrılma niyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Liderlik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |