Periyodik
tablo ve elementler ortaokul sıralarında, Fen ve teknoloji dersinde, lise
sürecinde ise Kimya derslerinde sürekli kullanılan konulardır. Periyodik tablo
ile ilgili yapılmış pek çok çalışma bulunmaktadır. Bu materyaller, elementlerin
özelliklerini gösteren periyodik tablolar, düğmesine basınca elementin yerini
ve özelliklerini gösteren elektronik devreler, periyodik tablonun özelliklerini
anlatan geometrik şekillerle öğretilmeye çalışılmıştır.
İletişimi
artırmak ve bilimdeki akıcılığı kolaylaştırmak amacıyla yaptığımız bu çalışmada
elementlerin öğretiminde okul kantininde kullanılan karton bardaklarla sürekli
görerek informal eğitim ile ilk 20 element ve özelliklerini öğretme
amaçlanmıştır.
Bu
bağlamda periyodik cetvel de bulunan 20 elementin isimleri, atom numaraları,
yükleri ve elektron dizilimleri yazılı olan 1800 adet karton bardak
kullanılmıştır. Deney grubunu 9. ve 10. sınıfta okuyan gönüllü 70 öğrenci,
kontrol grubunu ise yine 9. ve 10.sınıflarda okuyan kantinden çay veya kahve
içmeyen 34 öğrenci oluşturmuştur. Konuya ilişkin çoktan seçmeli 10 soruluk
başarı testi hazırlanmış ve her iki gruba ön test yapılmıştır. Okul
kantinindeki içecekler 10 gün boyunca bu bardaklarla sunulmuş ve son test
yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının öntest ve sontest puanları arasında
anlamlı bir fark olup olmadığını tespit etmek amacıyla SPSS istatistik analiz programından
yararlanılarak t-testi yapılmıştır. Deney grubunun öntest ile sontest puanları
arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı fark olduğu, kontrol grubunun ise öntest
ile sontest puanları arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı fark bulunmadığı
tespit edilmiştir.
Bu
bağlamda okul kantinlerinde kullanılan karton bardaklarda okul türüne ve
seviyesine uygun olarak öğrencilerin öğrenmede zorluk çektiği bilgiler
yazılabilir. Örneğin uzunluk ölçüleri, kitap yazar eşleştirmeleri, fizik
formülleri vb. Öğrenciler hep ezberlemede zorluk çekmekte olduğu bilgiler,
karton bardak imalatında baskıya alındığında okullardaki öğrencilerin
başarılarının arttırılacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |