Investigation Of the Relationship Between Pre-Service Teachers' Psychological Capital Levels and Emotional Communication Skills
Year 2024,
, 219 - 228, 30.09.2024
Muhammet Talha Han
,
Emirhan Kan
,
Elanur Siner
,
Burak Tozoğlu
,
Yasin Sepil
Abstract
The aim of the study is to investigate the relationship between the psychological capital levels and emotional communication skills of prospective teachers in terms of sports activities and various variables. In line with this purpose, the study was conducted with the participation of students (312 teacher candidates) from Kazım Karabekir Faculty of Education at Atatürk University, based on ethical approval and voluntary participation principles. The data collection instruments included a personal information form prepared by the researchers, a psychological capital scale, and a communication skills scale, all gathered through a questionnaire. The collected data were analyzed using the SPSS 25.0 program. As a result of the statistical analyses, it was found that there were differences in the participants' engagement in sports activities and types of sports activities in the sub-dimensions of the psychological capital scale. However, no significant relationship was found between the sub-dimensions of the psychological capital scale and the sub-dimension of the communication skills scale.
References
- Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44-52.https://doi.org/10.32329/uad.862692
- Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim kullanımın değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74-92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
- Arslan, A. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz MayIs University Journal of Education Faculty, 38(1), 146-173. https://doi.org/10.7822/omuefd.491548
- Arslan, A., & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-70. Access
- Atila, F., & Dönmez, B. (2022). Psikolojik sermaye algıları ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 515-538. https://doi.org/10.17679/inuefd.1004336
- Atkinson, R. L. (1995). Psikolojiye giriş (K. Atakay, M. Atakay, & A. Yavuz, Çev.). Sosyal Yayıncılık.
- Avey, J. B., Wernsing, T. S., & Luthans, F. (2008). Can positive employees help positive organizational change?. Journal Of Applied Behavioral Science, 44(1), 48-70. https://doi.org/10.1177/0021886307311470
- Avolıo, B. J., & Luthans, F. (2006). The high ımpact leader: moments matter in accelerating authentic leadership development. McGraw-Hill.
- Bahadır, E., & Kahveci, G. (2020). Öğretmenlerin psikolojik sermayesi ile okul müdürlerinin harcamaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 858-879. https://doi.org/10.17679/inuefd.526845
- Baker, S. B., & Shaw, M. C. (1987). Improving counseling through primary prevention. Merrill Publishing Company.
- Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kırlıoğlu Kalaycı, H. İ. (2014). Sosyal hizmet öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi: Selçuk üniversitesi örneği. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 105-120. Access
- Bostancı, A. B., & Şarbay, B. (2018). Okullarda paylaşılan liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. AJELI-Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 6(2), 1-21. Access
- Buckman, R. (2001). Communication skills in palliative care: a practical guide. Neurologic clinics, 19(4), 989-1004. https://doi.org/10.1016/S0733-8619(05)70057-8
- Büyükgöze, H., & Kavak, Y. (2017). Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi: Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 1-32. https://doi.org/10.14527/kuey.2017.001
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
- Çelenk, B. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ve Duygusal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi-Gazimağusa]. Eastern Mediterranean University Institutional Repository. Access
- Çetin, M., & Tanoba, T. (2020). Okullarda otantik liderlik ve psikolojik sermaye ilişkisi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(2), 8-19. Access
- Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576. Access
- Demir, E., & Köse, M. (2016). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğretmen görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (53), 38-57. Access
- Demirel, Ö., Seferoğlu, S., & Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Yayıncılık.
- Dilekmen, M., Başçı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 223-231. Access
- Dönmez, E. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin iletişim becerileri ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 725151) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access
- Durak, S. T. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 678263) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access
- Egan, G. (1994). Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun, Çev.). Form Ofset.
- Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Anı Yayıcılık.
- Erigüç, G., & Eriş, H. (2013). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri: Harran üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 232-254. Access
- Erigüç, G., Şener, T., & Eriş, H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45-65. Access
- Erkuş, A., & Afacan Fındıklı, M. (2013). Psikolojik sermayenin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 4(2), 302-318. Access
- Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin iletişimde bulunma oranları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(22), 135-149. Access
- Ersanlı, K., & Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish psychological counseling and guidance journal, 2(10), 7-12. Access
- Feldman, R. S. (2015). Understanding psychology. McGraw-Hill Education.
- George, D. & Mallery, P. (2010). Spss for windows step by step. A simple study guide and reference (10. Edition).
- Gökbulut, B., & Çoklar, A. N. (2018). Öğretmenlerin teknoloji kullanım düzeyleri ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 280-294. Access
- Görmüş, A. Ş., Aydın, S., & Ergin, G. (2013). İşletme bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-128. https://doi.org/10.5578/JSS.6357
- Gün, E. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri. Electronic Turkish Studies, 13(11), 616-622. Access
- Güngör, N. B. (2022). Examination of psychological capital of physical education teacher candidates according to different variables: Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının psikolojik sermayelerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 19(1), 69-79. https://doi.org/10.14687/jhs.v19i1.6241
- Hançerlioğlu, O. (2003). Ruhbilim sözlüğü. Remzi Kitabevi.
- Kahyaoğlu Süt, H., Gül Demir, N., & Özer, B. (2015). Klinik Uygulamaya Çıkan Öğrenci Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 167-177. https://doi.org/10.17681/hsp.46816
- Kaplan, V. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sermaye ve örgütsel stres kaynaklarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes Akademi, 35(1), 111-136. Access
- Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kaya, A., Balay, R., & Demirci, Z. (2014). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 47-68. Access
- Kayabaşı, Y., & Akcengiz, S. A. (2014). Eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 86-100 Access
- Kelekçi, H. ve Yılmaz, K. (2015). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayeleri İle Yeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 993-1007. https://doi.org/10.17860/efd.96988
- Koser, İ. E., & Barut, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, problem çözme becerileri ve bağlanma stilleri ilişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1765-1789. https://doi.org/10.26466/opus.622867
- Kuran, K., (2002). Öğretmenlik mesleği (niteliği ve önemi). A. Türkoğlu (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde. Mikro Yayınları.
- Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45-50. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2003.11.007
- Luthans, F., Vogelgesang, G. R., & Lester, P. B. (2006). Developing the psychological capital of resiliency. Human resource development review, 5(1), 25-44. https://doi.org/10.1177/1534484305285335
- Luthans, F., Youssef C. M., & Avolio B. J. (2007). Psychological capital, Oxford University Press.
- Milli, M. S., & Yağcı, U. (2016). Öğretmen Adaylarinin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286-298. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304635
- Nelson, D., & Cooper, C. L. (2007). Positive organizational behavior. Sage Publication.
- Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. (T. Geniş, Çev.). Kaknüs Yayınları.
- Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. U. S. Department of Education.
- Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Karasakaloğlu, Ö. G. D. N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri ile Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki (pp. 167-185). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 187-206. Access
- Sertel, G., & Karadağ, E. (2022). Okullardaki örgüt iklimi ile öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 318-350. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1010864
- Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
- Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Goin beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational dynamics, 26(4), 62-74. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Baloğlu, M. Çev.), Nobel Yayın Dağıtım.
- Tos, F. (2007). Bilimin ışığında psikoloji ve dehaları. Kariyer Yayıncılık.
- Tozoğlu, E., & Dursun, M. (2020). Spor bilimlerinde bilimsel araştırma süreci. Ö. Gökmen (Ed.) Spor & Bilim içinde. Efe Akademi Yayınevi.
- Tösten, R., & Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelemesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 867-889. https://doi.org/10.17755/esosder.306900
- Uygun, K., & Arıkan, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(4), 2256-2281. Access
- Yalçın, Ö. Ü. S. (2019). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 13-26. https://doi.org/10.18037/ausbd.550238
- Yaşar Ekici, F., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi 11, 1-27. Access
- Zenginoğlu, E. (2021). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 675526) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi -Karaman]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access
Öğretmen Adaylarının Psikolojik Sermaye Düzeyleri ile Duygusal İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Year 2024,
, 219 - 228, 30.09.2024
Muhammet Talha Han
,
Emirhan Kan
,
Elanur Siner
,
Burak Tozoğlu
,
Yasin Sepil
Abstract
Çalışmanın amacı, spor aktiviteleri ve çeşitli değişkenler açısından öğretmen adaylarının psikolojik sermaye düzeyleri ile duygusal iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi'nden öğrencilerin (312 öğretmen adayı) katılımıyla, etik onay ve gönüllü katılım prensiplerine dayanarak bir çalışma yürütülmüştür. Veri toplama araçları araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, psikolojik sermaye ölçeği ve iletişim becerileri ölçeğini içeren bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerin sonucunda, katılımcıların psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutlarında spor aktivitelerine katılım ve spor aktiviteleri türleri açısından farklılıklar olduğu bulunmuştur. Ancak, psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutları ile iletişim becerileri ölçeğinin alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
References
- Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44-52.https://doi.org/10.32329/uad.862692
- Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim kullanımın değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74-92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
- Arslan, A. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz MayIs University Journal of Education Faculty, 38(1), 146-173. https://doi.org/10.7822/omuefd.491548
- Arslan, A., & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-70. Access
- Atila, F., & Dönmez, B. (2022). Psikolojik sermaye algıları ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 515-538. https://doi.org/10.17679/inuefd.1004336
- Atkinson, R. L. (1995). Psikolojiye giriş (K. Atakay, M. Atakay, & A. Yavuz, Çev.). Sosyal Yayıncılık.
- Avey, J. B., Wernsing, T. S., & Luthans, F. (2008). Can positive employees help positive organizational change?. Journal Of Applied Behavioral Science, 44(1), 48-70. https://doi.org/10.1177/0021886307311470
- Avolıo, B. J., & Luthans, F. (2006). The high ımpact leader: moments matter in accelerating authentic leadership development. McGraw-Hill.
- Bahadır, E., & Kahveci, G. (2020). Öğretmenlerin psikolojik sermayesi ile okul müdürlerinin harcamaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 858-879. https://doi.org/10.17679/inuefd.526845
- Baker, S. B., & Shaw, M. C. (1987). Improving counseling through primary prevention. Merrill Publishing Company.
- Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kırlıoğlu Kalaycı, H. İ. (2014). Sosyal hizmet öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi: Selçuk üniversitesi örneği. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 105-120. Access
- Bostancı, A. B., & Şarbay, B. (2018). Okullarda paylaşılan liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. AJELI-Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 6(2), 1-21. Access
- Buckman, R. (2001). Communication skills in palliative care: a practical guide. Neurologic clinics, 19(4), 989-1004. https://doi.org/10.1016/S0733-8619(05)70057-8
- Büyükgöze, H., & Kavak, Y. (2017). Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi: Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 1-32. https://doi.org/10.14527/kuey.2017.001
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
- Çelenk, B. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ve Duygusal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi-Gazimağusa]. Eastern Mediterranean University Institutional Repository. Access
- Çetin, M., & Tanoba, T. (2020). Okullarda otantik liderlik ve psikolojik sermaye ilişkisi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(2), 8-19. Access
- Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576. Access
- Demir, E., & Köse, M. (2016). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğretmen görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (53), 38-57. Access
- Demirel, Ö., Seferoğlu, S., & Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Yayıncılık.
- Dilekmen, M., Başçı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 223-231. Access
- Dönmez, E. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin iletişim becerileri ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 725151) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access
- Durak, S. T. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 678263) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access
- Egan, G. (1994). Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun, Çev.). Form Ofset.
- Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Anı Yayıcılık.
- Erigüç, G., & Eriş, H. (2013). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri: Harran üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 232-254. Access
- Erigüç, G., Şener, T., & Eriş, H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45-65. Access
- Erkuş, A., & Afacan Fındıklı, M. (2013). Psikolojik sermayenin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 4(2), 302-318. Access
- Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin iletişimde bulunma oranları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(22), 135-149. Access
- Ersanlı, K., & Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish psychological counseling and guidance journal, 2(10), 7-12. Access
- Feldman, R. S. (2015). Understanding psychology. McGraw-Hill Education.
- George, D. & Mallery, P. (2010). Spss for windows step by step. A simple study guide and reference (10. Edition).
- Gökbulut, B., & Çoklar, A. N. (2018). Öğretmenlerin teknoloji kullanım düzeyleri ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 280-294. Access
- Görmüş, A. Ş., Aydın, S., & Ergin, G. (2013). İşletme bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-128. https://doi.org/10.5578/JSS.6357
- Gün, E. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri. Electronic Turkish Studies, 13(11), 616-622. Access
- Güngör, N. B. (2022). Examination of psychological capital of physical education teacher candidates according to different variables: Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının psikolojik sermayelerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 19(1), 69-79. https://doi.org/10.14687/jhs.v19i1.6241
- Hançerlioğlu, O. (2003). Ruhbilim sözlüğü. Remzi Kitabevi.
- Kahyaoğlu Süt, H., Gül Demir, N., & Özer, B. (2015). Klinik Uygulamaya Çıkan Öğrenci Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 167-177. https://doi.org/10.17681/hsp.46816
- Kaplan, V. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sermaye ve örgütsel stres kaynaklarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes Akademi, 35(1), 111-136. Access
- Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kaya, A., Balay, R., & Demirci, Z. (2014). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 47-68. Access
- Kayabaşı, Y., & Akcengiz, S. A. (2014). Eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 86-100 Access
- Kelekçi, H. ve Yılmaz, K. (2015). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayeleri İle Yeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 993-1007. https://doi.org/10.17860/efd.96988
- Koser, İ. E., & Barut, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, problem çözme becerileri ve bağlanma stilleri ilişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1765-1789. https://doi.org/10.26466/opus.622867
- Kuran, K., (2002). Öğretmenlik mesleği (niteliği ve önemi). A. Türkoğlu (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde. Mikro Yayınları.
- Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45-50. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2003.11.007
- Luthans, F., Vogelgesang, G. R., & Lester, P. B. (2006). Developing the psychological capital of resiliency. Human resource development review, 5(1), 25-44. https://doi.org/10.1177/1534484305285335
- Luthans, F., Youssef C. M., & Avolio B. J. (2007). Psychological capital, Oxford University Press.
- Milli, M. S., & Yağcı, U. (2016). Öğretmen Adaylarinin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286-298. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304635
- Nelson, D., & Cooper, C. L. (2007). Positive organizational behavior. Sage Publication.
- Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. (T. Geniş, Çev.). Kaknüs Yayınları.
- Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. U. S. Department of Education.
- Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Karasakaloğlu, Ö. G. D. N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri ile Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki (pp. 167-185). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 187-206. Access
- Sertel, G., & Karadağ, E. (2022). Okullardaki örgüt iklimi ile öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 318-350. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1010864
- Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
- Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Goin beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational dynamics, 26(4), 62-74. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Baloğlu, M. Çev.), Nobel Yayın Dağıtım.
- Tos, F. (2007). Bilimin ışığında psikoloji ve dehaları. Kariyer Yayıncılık.
- Tozoğlu, E., & Dursun, M. (2020). Spor bilimlerinde bilimsel araştırma süreci. Ö. Gökmen (Ed.) Spor & Bilim içinde. Efe Akademi Yayınevi.
- Tösten, R., & Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelemesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 867-889. https://doi.org/10.17755/esosder.306900
- Uygun, K., & Arıkan, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(4), 2256-2281. Access
- Yalçın, Ö. Ü. S. (2019). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 13-26. https://doi.org/10.18037/ausbd.550238
- Yaşar Ekici, F., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi 11, 1-27. Access
- Zenginoğlu, E. (2021). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 675526) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi -Karaman]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Access