Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin mühendislik tasarım süreçlerine yönelik becerilerini değerlendirebilmek amacıyla "Mühendislik Tasarım Becerileri Algı Testi" (MüTasBAT) geliştirilmiştir. Araştırma, tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiş ve İzmir'deki Bilim ve Sanat Eğitim Merkezlerinde (Bilsem) eğitim gören 7. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin geliştirilme süreci, kapsamlı bir literatür taraması ve uzman görüşleri ile desteklenmiştir. İlk olarak, mühendislik tasarım becerilerine ilişkin araştırmalar incelenmiş ve teorik modeller değerlendirilmiştir. Ardından, Moazzen, Miller, Wild, Jackson ve Hadwin (2014) üniversite öğrencilerine yönelik "Engineering Design Survey" ölçeğinin tasarım-beceri maddeleri, ortaokul 7. sınıf öğrencilerine uygun hale getirilerek "Mühendislik Tasarım Becerileri Algı Testi (MüTasBAT)" olarak yeniden geliştirilmiştir. Geliştirilen test için alan uzmanlarının görüşlerine başvurularak testin kapsam geçerliliği sağlanmıştır. Yapı geçerliliğini test etmek amacıyla faktör analizi uygulanmış ve bu analiz sonucunda testin dört faktörlü bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu faktörler sırasıyla "Kuluçka Tasarım Geliştirme Becerileri", "Yenilikçi Tasarım Geliştirme Becerileri", "Tasarım Değerlendirme Becerileri" ve "Tasarımı Sunma ve Raporlama Becerileri" olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizi, Cronbach alfa güvenirlik katsayısı kullanılarak yapılmış ve testin genelinde yüksek bir iç tutarlılık elde edilmiştir. Bu da testin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Bu çalışmanın mühendislik tasarım geliştirmelerinin değerlendirilmesine yönelik literatüre önemli bir katkı sağlaması beklenilmektedir.
Bu makale, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Alanında ‘Bilim ve Sanat Entegrasyonunda Leonardo Etkisi: Mühendislik Tasarım Becerileri ile Yaratıcılıklarının İncelenmesi’ adlı doktora tezinin verilerinden üretilmiştir.
This study aimed to develop the "Engineering Design Skills Perception Test" (EnDeSPT) that evaluating by the engineering design process skills of middle school students. The study was carried out within the framework of the survey research and was conducted on 7th grade students attending at Science and Art Education Centers in Izmir. The development process of the test was supported by a comprehensive literature review and expert opinions. First, studies related to engineering design skills were examined, and theoretical models were evaluated. Subsequently, the design-skill items of the 'Engineering Design Survey' scale developed by Moazzen, Miller, Wild, Jackson, and Hadwin (2014) for university students were adapted for 7th grade secondary school students and re-developed as the 'Engineering Design Skills Perception Test' (EnDeSPT). To ensure the content validity of the developed test, opinions from field experts were consulted. To test the structural validity, factor analysis was conducted, and as a result of this analysis, it was determined that the test has a four-factor structure. These factors were named "Incubation Design Development Skills", "Innovative Design Development Skills", "Design Evaluation Skills" and "Design Presentation and Reporting Skills" respectively. The reliability analysis of the test was conducted using the Cronbach's alpha reliability coefficient, and high internal consistency was achieved throughout the test. This indicates that the test is a reliable measurement tool. It is expected that this study will make a significant contribution to the literature on the evaluation of engineering design developments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 22, 2024 |
Acceptance Date | November 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 10 |