Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulaması Sırasında Gerçekleştirdikleri Hemşirelik Girişimleri ve Yeterlilik Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2022, , 509 - 522, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1084976

Abstract

Amaç: Bu çalışma, kliniklerde uygulama yapan hemşirelik öğrencilerinin temel hemşirelik girişimlerini gerçekleştirme durumları ve yeterlilik düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan çalışma Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 381 öğrenci ile yürütüldü. Çalışma verileri öğrencilere “Kişisel Bilgi Formu” ve “Temel Hemşirelik Girişimleri Tanımlama Formunun” yönlendirilmesi ile elde edildi.
Bulgular: Öğrencilerin %70.1’inin klinik staja hazır hissettiği ve %86.1’inin klinikte uygulama yaparken olumsuz deneyim yaşamaktan korktuğu belirlendi. Öğrencilerin %50.1’inin klinik uygulamadaki teorik bilgisinin, %28.9’unun ise klinik becerileri gerçekleştirebilme durumlarının yeterli olduğu tespit edildi. Çalışmada, 41 hemşirelik girişiminden 30’unda dördüncü sınıf öğrencilerinin uygulamaları gerçekleştirme oranları ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir (p<0.05). Hemşirelik girişimleri arasında öğrencilerin %93.7’sinin vücut sıcaklığının ölçümünde, %92.4’ünün solunum ve nabız ölçümünde, %92.1’inin ise kan basıncı ölçümü uygulamalarında kendilerini en çok yeterli gördüğü saptandı. Öğrencilerin%50.9’u nazogastrik sonda yerleştirme, %49.6’sı nazogastrik sonda ile beslemeve %47’si kalp masajı uygulamaları kendilerini en çok yetersiz gördüğü hemşirelik girişimleridir.
Sonuç ve Öneriler: Öğrenci hemşirelerin hastanede vital bulguların ölçümü, anamnez alma ve parenteral ilaç uygulamaları gibi sık uygulama fırsatı yakaladıkları konularda kendilerini yeterli, üriner kateter ve nazogastrik sonda takma gibi daha az uygulama fırsatı yakaladıkları uygulamalarda ise yetersiz gördükleri bulundu. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin kendilerini yetersiz hissettiği uygulamaların belirlenmesi için çalışmalar yapılması, öğrencilerin yeterliliklerini artırıcı teorik eğitim ve laboratuvar uygulamalarının artırılması, aktif öğrenme yöntemleri kullanılması, sınıf geçmede yeterlilik sınavları yapılması, portfolyolar oluşturulması, kliniklerde rehber hemşire eğitiminin desteklenmesi ve akran eğitimlerinin yapılması önerilmektedir.

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Algoso, M., & Peters, K. (2012). The experiences of undergraduate Assistants in Nursing (AIN). Nurse Education Today, 32(3), 197-202. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.08.002
  • Andersson, P. L., & Edberg, A.-K. (2012). Swedish nursing students' experience of aspects important for their learning process and their ability to handle the complexity of the nursing degree program. Nurse Education Today, 32(4), 453-457. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.011
  • Arabacı, L. B., Korhan, E. A., Tokem, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16. Atay, S., & Yılmaz, F. (2011). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 32-37.
  • Biçer, S., Ceyhan, Y. Ş., & Şahin, F. (2015). Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(3), 215-223.
  • Bulfone, G., Fida, R., Ghezzi, V., Macale, L., Sili, A., Alvaro, R., & Palese, A. (2016). Nursing student self-efficacy in psychomotor skills: Findings from a validation, longitudinal, and correlational study. Nurse Educator, 41(6). https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000285
  • Caliskan, N., Ozturk, D., Gocmen Baykara, Z., Korkut, H., & Karadag, A. (2012). The effect of periodic training on the clinical application of nursing students’ psychomotor skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 786-791. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.735
  • Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation-based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3-15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  • Craven, F., Hirnle, J., & Jensen, S. (2013). Fundamentals of nursing: human health and function. Wolters Kluwer Healty/Lippincott Williams&Wilkins.
  • Göktaş, S. B., Yıldız, T., Koşucu, S., & Urcanoğlu, Ö. (2015). Kan transfüzyonunda hemşirelik uygulamalarının değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 3(2). Gül, Ş., Tarakçıoğlu Çelik, G. H., Arslan, S., & Basit, G. (2019). Hemşirelik esasları dersi klinik uygulaması sırasında gerçekleştirilen temel hemşirelik uygulamalarının değerlendirilmesi: Retrospektif bir çalışma.
  • Güneş, Z., Çalışır, H., & Çiçek, Z. (2008). Ebelik/hemşirelik öğrencilerinin kan ve kan ürünleri transfüzyontu ile İlgili bilgileri. İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 18(3), 112-118. https://doi.org/10.5222/terh.2008.43334
  • Hosseini, S. A., Eslamian, J., & Bakhtiari, S. (2009). Basic clinical skills of nursing students: A comparison between nursing students', nursing graduates'and lecturers'viewpoints. Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research (IJNMR), 14(3), 123-129.
  • Kapucu, S., & Bulut, H. (2011). Turkish nursing students’ views of their clinical learning environment: A focus group study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 27(5), 1149-1153.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3).
  • Kesgin, M. T., Bilgin, N. Ç., & Ayhan, F. (2018.). Opinions of nursing students about clinical practice: general practice course. Social Sciences Studies Journal, 4, 3805-3816.
  • Killam, L. A., & Heerschap, C. (2013). Challenges to student learning in the clinical setting: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 33(6), 684-691. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.10.008
  • Kol, E., & İnce, S. (2018). Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Education in Practice, 31, 35-40. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.04.009
  • Marshall, D. ((2013). Hygiene. In A. G. P. P. A. Potter, P. A. Stockert, & A. M. Hall (Ed.), Fundamentals of nursing (8th ed., pp. 768–820). Elsevier.
  • Mete, S., & Uysal, N. (2010). Hemşirelik Mesleksel Beceri Laboratuarındaki Psikomotor Beceri Eğitiminin Öğrenci ve Eğiticiler Tarafından Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 12(2).
  • Mueller, S. A., Naragon, R. M., & Smith, R. R. (2016). The Relationship Between Nursing Students' Perceptions of Staff Nurses' Attitudes Towards Them and Self-Efficacy in Sophomore-and Senior-Level Nursing Students. http://ideaexchange.uakron.edu/honors_research_projects/202
  • Oermann, M. H., Shellenbarger, T., & Gaberson, K. (2017). Clinical Teaching Strategies in Nursing, Fifth Edition. Springer Publishing Company. https://books.google.com.tr/books?id=TVQkDwAAQBAJ
  • Oetker-Black, S. L., Kreye, J., Underwood, S., Price, A., & DeMetro, N. (2014). Psychometric evaluation of the clinical skills self-efficacy scale. Nursing Education Perspectives, 35(4), 253-256. https://doi.org/10.5480/11-739.1
  • Oktay, A. A., Gülpak, M., & Yel, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerine yapılan hastane tanıtımının ilk klinik stres düzeyleri üzerine etkisi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi (UHD), 10, 101-118.
  • Öztürk, H., Kurt, Ş., Mersinlioğlu Serin, G., Bayrak, B., Balık, T., & Demirbağ, B. C. (2016). Hastanelerde İşe Yeni Başlayan Hemşirelerin Sorunları. ACU Sağlık Bil Derg 4, 189-201.
  • Polat, Ş., Erkan, H. A., Çınar, G., & Doğrusöz, L. A. (2018). Bir üniversite hastanesinde klinik uygulama yapan öğrenci hemşirelerin uygulama alanlarına yönelik görüşleri. Journal of Health and Nursing Management, 5(2), 64-74.
  • Pollard, C., Ellis, L., Stringer, E., & Cockayne, D. (2007). Clinical education: A review of the literature. Nurse Education in Practice, 7(5), 315-322. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2006.10.001
  • Potter, P. A., Perry, A. G., Stockert, P., & Hall, A. (2016). Fundamentals of Nursing-E-Book. Elsevier Health Sciences.
  • Sançar, B., & Canbulat, Ş. (2019). İlk yardım dersi alan hemşirelik öğrencilerinin kalp masajı uygulama becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 256-267. https://doi.org/ 0000-0003-1053-6688
  • Taylor, C. R., Lillis, C., Lynn, P. B., & LeMone, P. (2015). Fundamentals of nursing: The art and science of person-centered nursing care. Wolters Kluwer Health. https://books.google.com.tr/books?id=wr1rngEACAAJ
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., & Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 16-23.
  • Türkmen, A. S., Arslan, F. T., Özkan, S., Çelen, R., & Altıparmak, D. (2016). Çocuk sağliği ve hastaliklari hemşİrelİğİ dersİ alan öğrencİlerİn pedİatrİ klİnİk uygulama becerİsİ, kaygi düzeylerİ ve İlİşkİlİ faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi (UHD), 136.
  • Van Horn, E., & Christman, J. (2017). Assessment of nursing student confidence using the clinical skills self-efficacy scale. Nursing Education Perspectives, 38(6), 344-346. https://doi.org/10.1097/01.Nep.0000000000000169

Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice

Year 2022, , 509 - 522, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1084976

Abstract

Aim: This study aimed to evaluate the nursing interventions performed by nursing students and their competency levels in clinical practice.
Method: This descriptive and comparative study was carried out with 381 nursing students who agreed to participate. The data were collected using the "Personal Information Form" and the "Nursing Interventions Self-Assessment Form". Collected data were evaluated via frequency, percentages, mean tests, and the chi-square test.
Results: The results showed that 50.1% of the students had enough theoretical knowledge in clinical practice, and 28.9% were able to perform clinical skills. The rate of fourth-grade students performing 30 of 41 nursing interventions was statistically significantly higher than the second and third-grade students (p<0.05). Among the nursing interventions, 93.7% of the students felt competent in body temperature measurement, 92.4% in assessing respirations and radial pulse, and 92.1% in blood pressure measurement. 50.9%, 49.6%, and 47% felt incompetent in nasogastric tube insertion, nasogastric tube feeding, and performing chest compressions practices, respectively.
Conclusion and Suggestions: The study revealed that student nurses felt competent in interventions that they frequently practice like measurement of vital signs, taking patients’ health history and parenteral medication, and incompetent in interventions like urinary catheter insertion and nasogastric tube insertion that they have fewer practice opportunities at hospitals. it is recommended to conduct further studies to determine the practices that nursing students feel incompetent, increase the theoretical education and laboratory practices that improve the competency levels of students, use active learning methods, prepare proficiency exams to pass classes, create portfolios, support the training provided by supervisor nurses in clinics and conduct peer training activities.

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Algoso, M., & Peters, K. (2012). The experiences of undergraduate Assistants in Nursing (AIN). Nurse Education Today, 32(3), 197-202. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.08.002
  • Andersson, P. L., & Edberg, A.-K. (2012). Swedish nursing students' experience of aspects important for their learning process and their ability to handle the complexity of the nursing degree program. Nurse Education Today, 32(4), 453-457. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.011
  • Arabacı, L. B., Korhan, E. A., Tokem, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16. Atay, S., & Yılmaz, F. (2011). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 32-37.
  • Biçer, S., Ceyhan, Y. Ş., & Şahin, F. (2015). Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(3), 215-223.
  • Bulfone, G., Fida, R., Ghezzi, V., Macale, L., Sili, A., Alvaro, R., & Palese, A. (2016). Nursing student self-efficacy in psychomotor skills: Findings from a validation, longitudinal, and correlational study. Nurse Educator, 41(6). https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000285
  • Caliskan, N., Ozturk, D., Gocmen Baykara, Z., Korkut, H., & Karadag, A. (2012). The effect of periodic training on the clinical application of nursing students’ psychomotor skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 786-791. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.735
  • Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation-based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3-15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  • Craven, F., Hirnle, J., & Jensen, S. (2013). Fundamentals of nursing: human health and function. Wolters Kluwer Healty/Lippincott Williams&Wilkins.
  • Göktaş, S. B., Yıldız, T., Koşucu, S., & Urcanoğlu, Ö. (2015). Kan transfüzyonunda hemşirelik uygulamalarının değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 3(2). Gül, Ş., Tarakçıoğlu Çelik, G. H., Arslan, S., & Basit, G. (2019). Hemşirelik esasları dersi klinik uygulaması sırasında gerçekleştirilen temel hemşirelik uygulamalarının değerlendirilmesi: Retrospektif bir çalışma.
  • Güneş, Z., Çalışır, H., & Çiçek, Z. (2008). Ebelik/hemşirelik öğrencilerinin kan ve kan ürünleri transfüzyontu ile İlgili bilgileri. İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 18(3), 112-118. https://doi.org/10.5222/terh.2008.43334
  • Hosseini, S. A., Eslamian, J., & Bakhtiari, S. (2009). Basic clinical skills of nursing students: A comparison between nursing students', nursing graduates'and lecturers'viewpoints. Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research (IJNMR), 14(3), 123-129.
  • Kapucu, S., & Bulut, H. (2011). Turkish nursing students’ views of their clinical learning environment: A focus group study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 27(5), 1149-1153.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3).
  • Kesgin, M. T., Bilgin, N. Ç., & Ayhan, F. (2018.). Opinions of nursing students about clinical practice: general practice course. Social Sciences Studies Journal, 4, 3805-3816.
  • Killam, L. A., & Heerschap, C. (2013). Challenges to student learning in the clinical setting: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 33(6), 684-691. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.10.008
  • Kol, E., & İnce, S. (2018). Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Education in Practice, 31, 35-40. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.04.009
  • Marshall, D. ((2013). Hygiene. In A. G. P. P. A. Potter, P. A. Stockert, & A. M. Hall (Ed.), Fundamentals of nursing (8th ed., pp. 768–820). Elsevier.
  • Mete, S., & Uysal, N. (2010). Hemşirelik Mesleksel Beceri Laboratuarındaki Psikomotor Beceri Eğitiminin Öğrenci ve Eğiticiler Tarafından Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 12(2).
  • Mueller, S. A., Naragon, R. M., & Smith, R. R. (2016). The Relationship Between Nursing Students' Perceptions of Staff Nurses' Attitudes Towards Them and Self-Efficacy in Sophomore-and Senior-Level Nursing Students. http://ideaexchange.uakron.edu/honors_research_projects/202
  • Oermann, M. H., Shellenbarger, T., & Gaberson, K. (2017). Clinical Teaching Strategies in Nursing, Fifth Edition. Springer Publishing Company. https://books.google.com.tr/books?id=TVQkDwAAQBAJ
  • Oetker-Black, S. L., Kreye, J., Underwood, S., Price, A., & DeMetro, N. (2014). Psychometric evaluation of the clinical skills self-efficacy scale. Nursing Education Perspectives, 35(4), 253-256. https://doi.org/10.5480/11-739.1
  • Oktay, A. A., Gülpak, M., & Yel, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerine yapılan hastane tanıtımının ilk klinik stres düzeyleri üzerine etkisi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi (UHD), 10, 101-118.
  • Öztürk, H., Kurt, Ş., Mersinlioğlu Serin, G., Bayrak, B., Balık, T., & Demirbağ, B. C. (2016). Hastanelerde İşe Yeni Başlayan Hemşirelerin Sorunları. ACU Sağlık Bil Derg 4, 189-201.
  • Polat, Ş., Erkan, H. A., Çınar, G., & Doğrusöz, L. A. (2018). Bir üniversite hastanesinde klinik uygulama yapan öğrenci hemşirelerin uygulama alanlarına yönelik görüşleri. Journal of Health and Nursing Management, 5(2), 64-74.
  • Pollard, C., Ellis, L., Stringer, E., & Cockayne, D. (2007). Clinical education: A review of the literature. Nurse Education in Practice, 7(5), 315-322. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2006.10.001
  • Potter, P. A., Perry, A. G., Stockert, P., & Hall, A. (2016). Fundamentals of Nursing-E-Book. Elsevier Health Sciences.
  • Sançar, B., & Canbulat, Ş. (2019). İlk yardım dersi alan hemşirelik öğrencilerinin kalp masajı uygulama becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 256-267. https://doi.org/ 0000-0003-1053-6688
  • Taylor, C. R., Lillis, C., Lynn, P. B., & LeMone, P. (2015). Fundamentals of nursing: The art and science of person-centered nursing care. Wolters Kluwer Health. https://books.google.com.tr/books?id=wr1rngEACAAJ
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., & Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 16-23.
  • Türkmen, A. S., Arslan, F. T., Özkan, S., Çelen, R., & Altıparmak, D. (2016). Çocuk sağliği ve hastaliklari hemşİrelİğİ dersİ alan öğrencİlerİn pedİatrİ klİnİk uygulama becerİsİ, kaygi düzeylerİ ve İlİşkİlİ faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi (UHD), 136.
  • Van Horn, E., & Christman, J. (2017). Assessment of nursing student confidence using the clinical skills self-efficacy scale. Nursing Education Perspectives, 38(6), 344-346. https://doi.org/10.1097/01.Nep.0000000000000169
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Yeter Kurt 0000-0002-3673-1417

Çiğdem Gamze Özkan 0000-0003-2381-4149

Aysun Bayram 0000-0003-2038-6265

Publication Date August 29, 2022
Submission Date March 9, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Kurt, Y., Özkan, Ç. G., & Bayram, A. (2022). Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 509-522. https://doi.org/10.47115/jshs.1084976
AMA Kurt Y, Özkan ÇG, Bayram A. Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice. JSHS. August 2022;7(2):509-522. doi:10.47115/jshs.1084976
Chicago Kurt, Yeter, Çiğdem Gamze Özkan, and Aysun Bayram. “Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 2 (August 2022): 509-22. https://doi.org/10.47115/jshs.1084976.
EndNote Kurt Y, Özkan ÇG, Bayram A (August 1, 2022) Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 509–522.
IEEE Y. Kurt, Ç. G. Özkan, and A. Bayram, “Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice”, JSHS, vol. 7, no. 2, pp. 509–522, 2022, doi: 10.47115/jshs.1084976.
ISNAD Kurt, Yeter et al. “Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (August 2022), 509-522. https://doi.org/10.47115/jshs.1084976.
JAMA Kurt Y, Özkan ÇG, Bayram A. Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice. JSHS. 2022;7:509–522.
MLA Kurt, Yeter et al. “Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 2, 2022, pp. 509-22, doi:10.47115/jshs.1084976.
Vancouver Kurt Y, Özkan ÇG, Bayram A. Evaluation of Nursing Interventions Performed By Nursing Students and Their Competency Levels in Clinical Practice. JSHS. 2022;7(2):509-22.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.