Research Article
BibTex RIS Cite

İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi

Year 2022, , 523 - 536, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1138814

Abstract

Amaç: İntörnlük uygulaması ile hemşirelik öğrencilerinin mesleki bilgi, beceri ve yetkinlik arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmalar olsa da ülkemizde bu konuyla ilgili kanıtlar sınırlıdır. Bu nedenle çalışma bir devlet üniversitesinde aktif öğrenime devam eden intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki ve akademik yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine (TYYÇ) göre öz değerlendirmesini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tiptedir. Araştırma bir devlet üniversitesinde aktif öğrenime devam eden intörn hemşirelik öğrencileri ile 30 Mayıs-30 Haziran 2022 tarihleri arasında yürütüldü. Veriler, araştırmacılar tarafından TYYÇ göre hazırlanan anket formunun öğrencilerden yüz yüze görüşerek toplanmasıyla elde edildi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler (yüzde, frekans, ortalama), bağımsız gruplarda t testi ve pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların TYYÇ’ye göre lisans düzeyi sağlık temel alanı mesleki ve akademik ağırlıklı yeterliliklerinin öz değerlendirmesi puanları incelendiğinde en fazla puanın alana özgü yetkinlikten alındığı görüldü. Katılımcıların cinsiyeti, hemşireliği isteyerek seçme ve mezuniyet sonrası yapma isteği ve gelecekteki kariyer planları değişkenlerinin TYYÇ ve alt boyutları kapsamında öz yeterliliklerini etkilemediği ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği belirlendi (p˃0.05). Öğrencilerin alan ders puanları ile TYYÇ ve alt boyutları kapsamında öz değerlendirme puanları karşılaştırıldığında “Halk Sağlığı Hemşireliği” dersi puanı dışında farklılık göstermediği ve istatistiksel olarak anlamlılık olmadığı bulundu (p˃0.05). Halk Sağlığı Hemşireliği dersinden alınan puan artıkça TYYÇ alt boyutlarından “Alana özgü yetkinlik” boyutundan alınan puanın artığı ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlendi (p˂0.05).
Sonuç ve Öneriler: Hemşirelikte intörnlük uygulamasının bilgi, beceri ve yetkinliklerini artırılmasında etkilerinin olumlu yönde olduğu ancak istenilen düzeyde olmadığı bulundu. Mesleki açıdan kendisini ‘bilgi, beceri ve yerlilikler’ noktasında geliştirebilecekleri ulusal standart bir müfradatın ve değerlendirme
kriterlerin geliştirilmesi önemli bir ihtiyaçtır.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Ateş, N., Güçlüel, Y., Pirecioğlu, M., Güngörmüş, E., & Yıldırım, A. (2017). İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research and Development in Nursing, 19(3), 1-11.
  • Alkaya, S. A., & Terzi, H, (2021). İntern programı kapsamında hemşirelik öğrencilerinin mesleki uygulama yeterliliği. Kocaeli Tıp Dergisi, 10(2), 44-49.
  • Bago, B., & De Neys, W. (2017). Fast logic? Examining the time course assumption of dual process theory. Cognition, 158, 90-109. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2016.10.014
  • Bago, B., & De Neys, W. (2019). The intuitive greater good: Testing the corrective dual process model of moral cognition. Journal of Experimental Psychology: General, 148(10), 1782-1801. https://doi.org/10.1037/xge0000533
  • Büyük, E. T., Rızalar, S., Çetin, A., & Sezgin, S. (2014). Hemşirelerin intörn eğitim uygulaması hakkındaki görüş ve önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 135-140. https://dx.doi.org/10.5505/bsbd.2014.36035
  • Dönmez, S., & Weller, B. K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 42-48. https://doi.org/10.31067/0.2019.105
  • Eraydın, Ş. (2021). İntörn Programının Hemşirelik öğrencilerinin özyeterlilik ve mesleki hazıroluşluk düzeyine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 145-157.
  • Gökalp, K., Durmaz, H., & Orak, O. S. (2018). Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 80-85.
  • Kaplan, A., & Alan, H. (2021). Hemşirelikte intörnlük eğitiminin değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 8(2):273-283. https://doi:10.5222/SHYD.2021.94557
  • Orak, S., Orhan, H., Ağırman, Ö., & Özgürce, B. (2008). Hemşirelik-ebelik eğitiminde Süleyman Demirel Üniversitesi örneği: Isparta Sağlık Yüksekokulu intörn öğrencilerinin klinik sahada entegre uygulaması ile ilgili bilgi ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 15(3), 11-16.
  • Özkütük, N., Orgun, F., & Akçakoca, B. (2018). Türkiye'de hemşirelik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarına ilişkin güncel durumun incelenmesi. Yükseköğretim dergisi, 8(2), 150-157.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M., & Avci, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 16-22.
  • Sharifipour F., Heydarpour S., & Salari N. (2020). Nursing and midwifery students’ viewpoints of clinical learning environment: a cross-sectional study. Adv Med Educ Pract., 11:447-54.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Kitapevi. ISBN: 975 347 884 4
  • Tosun, N., Oflaz, F., Akyüz, A., Kaya, T., Yava, A., Yıldız, D., & Akbayrak, N. (2008). Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 50(3), 164-171.
  • Turan, G. B., Tan, M., & Dayapoğlu, N. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 170-179.
  • Yılmaz, M., Çetin, Ç., Cetişli, N. E., Avdal, E.Ü., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 11(3), 329-336. https://doi:10.31362/patd.451910
  • Yılmaz Karabulutlu E., Bahçecioğlu Turan G., & Gündüz Oruç F. (2020). The effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1): 60-6.
  • Yüksek Öğretim Kurumu [Online]. Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi. Erişim tarihi:13 Mayıs 2022. http://tyyc.yok.gov.tr/?pid=48

Self-Evaluation of Intern Nurses' Vocational and Academic Competencies According to National Qualifications Framework for Higher Education in Turkey

Year 2022, , 523 - 536, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1138814

Abstract

Aim: Although there are studies investigating the relationship between internship practice and nursing students' professional knowledge, skills and competence, the evidence on this subject in our country is limited. For this reason, this study was conducted to determine the self-evaluation of the professional and academic qualifications of intern nursing students who continue their active education at a state university according to the National Qualifications Framework for Higher Education in Turkey (NQF-HETR).
Method: The research is of descriptive type. The research was carried out between 30 May and 30 June 2022 with intern nursing students continuing active education at a state university. Data were obtained by collecting the questionnaire form prepared by the researchers according to NQF-HETR, by interviewing the students face to face. Descriptive statistics (percentage, frequency, mean), independent groups t test and Pearson correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: When the self-assessment scores of the participants' undergraduate level health basic field vocational and academic competencies according to NQFHETR were examined, it was seen that the highest score was obtained from the field-specific competence. It was determined that the variables of the participants' gender, willingness to choose nursing willingly and after graduation, and future career plans did not affect their self-efficacy within the scope of NQF-HETR and its sub-dimensions, and did not show a statistically significant difference (p˃0.05). When the students' field course scores were compared with their self-evaluation scores within the scope of NQF-HETR and its sub-dimensions, it was found that there was no difference except for the "Public Health Nursing" course score and there was no statistical significance (p˃0.05). As the score obtained from the Public Health Nursing course increased, it was determined that the score obtained from the sub-dimensions of NQF-HETR, "Field-specific competence", increased and was statistically significant (p˂0.05).
Conclusion and Suggestions: It was found that the effects of internship practice in nursing in increasing knowledge, skills and competencies were positive, but not at the desired level. It is an important need to develop a national standard curriculum and evaluation criteria, in which they can develop themselves professionally in terms of "knowledge, skills and indigenousness".

Project Number

-

References

  • Ateş, N., Güçlüel, Y., Pirecioğlu, M., Güngörmüş, E., & Yıldırım, A. (2017). İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research and Development in Nursing, 19(3), 1-11.
  • Alkaya, S. A., & Terzi, H, (2021). İntern programı kapsamında hemşirelik öğrencilerinin mesleki uygulama yeterliliği. Kocaeli Tıp Dergisi, 10(2), 44-49.
  • Bago, B., & De Neys, W. (2017). Fast logic? Examining the time course assumption of dual process theory. Cognition, 158, 90-109. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2016.10.014
  • Bago, B., & De Neys, W. (2019). The intuitive greater good: Testing the corrective dual process model of moral cognition. Journal of Experimental Psychology: General, 148(10), 1782-1801. https://doi.org/10.1037/xge0000533
  • Büyük, E. T., Rızalar, S., Çetin, A., & Sezgin, S. (2014). Hemşirelerin intörn eğitim uygulaması hakkındaki görüş ve önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 135-140. https://dx.doi.org/10.5505/bsbd.2014.36035
  • Dönmez, S., & Weller, B. K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 42-48. https://doi.org/10.31067/0.2019.105
  • Eraydın, Ş. (2021). İntörn Programının Hemşirelik öğrencilerinin özyeterlilik ve mesleki hazıroluşluk düzeyine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 145-157.
  • Gökalp, K., Durmaz, H., & Orak, O. S. (2018). Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 80-85.
  • Kaplan, A., & Alan, H. (2021). Hemşirelikte intörnlük eğitiminin değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 8(2):273-283. https://doi:10.5222/SHYD.2021.94557
  • Orak, S., Orhan, H., Ağırman, Ö., & Özgürce, B. (2008). Hemşirelik-ebelik eğitiminde Süleyman Demirel Üniversitesi örneği: Isparta Sağlık Yüksekokulu intörn öğrencilerinin klinik sahada entegre uygulaması ile ilgili bilgi ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 15(3), 11-16.
  • Özkütük, N., Orgun, F., & Akçakoca, B. (2018). Türkiye'de hemşirelik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarına ilişkin güncel durumun incelenmesi. Yükseköğretim dergisi, 8(2), 150-157.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M., & Avci, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 16-22.
  • Sharifipour F., Heydarpour S., & Salari N. (2020). Nursing and midwifery students’ viewpoints of clinical learning environment: a cross-sectional study. Adv Med Educ Pract., 11:447-54.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Kitapevi. ISBN: 975 347 884 4
  • Tosun, N., Oflaz, F., Akyüz, A., Kaya, T., Yava, A., Yıldız, D., & Akbayrak, N. (2008). Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 50(3), 164-171.
  • Turan, G. B., Tan, M., & Dayapoğlu, N. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 170-179.
  • Yılmaz, M., Çetin, Ç., Cetişli, N. E., Avdal, E.Ü., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 11(3), 329-336. https://doi:10.31362/patd.451910
  • Yılmaz Karabulutlu E., Bahçecioğlu Turan G., & Gündüz Oruç F. (2020). The effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1): 60-6.
  • Yüksek Öğretim Kurumu [Online]. Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi. Erişim tarihi:13 Mayıs 2022. http://tyyc.yok.gov.tr/?pid=48
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Ayten Yılmaz Yavuz 0000-0002-5861-4254

Zeynep Pehlivan 0000-0002-7318-9153

Vacide Aşık Özdemir 0000-0001-6421-1518

Project Number -
Publication Date August 29, 2022
Submission Date July 1, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yılmaz Yavuz, A., Pehlivan, Z., & Aşık Özdemir, V. (2022). İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 523-536. https://doi.org/10.47115/jshs.1138814
AMA Yılmaz Yavuz A, Pehlivan Z, Aşık Özdemir V. İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi. JSHS. August 2022;7(2):523-536. doi:10.47115/jshs.1138814
Chicago Yılmaz Yavuz, Ayten, Zeynep Pehlivan, and Vacide Aşık Özdemir. “İntörn Hemşirelerin Mesleki Ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 2 (August 2022): 523-36. https://doi.org/10.47115/jshs.1138814.
EndNote Yılmaz Yavuz A, Pehlivan Z, Aşık Özdemir V (August 1, 2022) İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 523–536.
IEEE A. Yılmaz Yavuz, Z. Pehlivan, and V. Aşık Özdemir, “İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi”, JSHS, vol. 7, no. 2, pp. 523–536, 2022, doi: 10.47115/jshs.1138814.
ISNAD Yılmaz Yavuz, Ayten et al. “İntörn Hemşirelerin Mesleki Ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (August 2022), 523-536. https://doi.org/10.47115/jshs.1138814.
JAMA Yılmaz Yavuz A, Pehlivan Z, Aşık Özdemir V. İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi. JSHS. 2022;7:523–536.
MLA Yılmaz Yavuz, Ayten et al. “İntörn Hemşirelerin Mesleki Ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 2, 2022, pp. 523-36, doi:10.47115/jshs.1138814.
Vancouver Yılmaz Yavuz A, Pehlivan Z, Aşık Özdemir V. İntörn Hemşirelerin Mesleki ve Akademik Yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesine Göre Öz Değerlendirilmesi. JSHS. 2022;7(2):523-36.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.