Giriş ve Amaç: Sağlık çalışanları, ailelere çocuklarına sağlıklı tuvalet eğitimi yaklaşımında
bulunmalarını sağlamada önemli bir role sahiptirler. Bu çalışmanın amacı, annelerin tuvalet
eğitimine yönelik uygulamalarını ve yaklaşımlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı tarzda
planlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma Haziran – Eylül 2014 tarihleri arasında kesitsel olarak
planlanmıştır. Araştırma Samsun OMÜ Çocuk Hastanesinde yatan ve tuvalet eğitimi
tamamlanmış iki – beş yaş arası sağlıklı çocuğu olan 309 anne ile yürütülmüştür.
Araştırmanın verileri annelerin tuvalet eğitimi süreci hakkındaki görüş, bilgi ve tutumlarını
belirlemeye yönelik sorulardan oluşan anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 16 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada annelerin % 52.4’ünün 18- 24 ay arasında tuvalet eğitimine başladıkları,
% 59.2’sinin eğitim sırasında çocuklarını saat başı tuvalete götürdükleri ve %72.8’sinin çocuk
tuvaletini yapana kadar tuvalette tuttukları saptanmıştır. Annelerin % 85.1’i tuvalet eğitiminde
ödülü kullandıklarını ve annelerin %44.7’sinin de tuvalet eğitiminde cezaya başvurdukları görülmüştür. Annelerin eğitim düzeyleri ile çocuğun tuvalet eğitimine başlama yaşı, eğitim
süresince çocuğu bezlenme durumu, tuvalet eğitimi sonrası gündüz ve gece alt ıslatma durumu ve tuvalet eğitiminde ceza yöntemi kullanma durumu arasında istatiksel olarak
anlamlı ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Çalışmada annelerin tuvalet eğitiminde uygun olmayan hatalı tuvalet eğitimi
yaklaşımlarında bulundukları, eğitim sırasında ödül yöntemine başvurmanın yanı sıra ceza
yöntemine de başvurdukları ve bu faktörlerin annelerin eğitim düzeyleri ile ilişkili olduğu
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2018 |
Submission Date | March 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).